ISSN:
0044-281X
Keywords:
Schlüsselwörter Koronare Bypassoperation – Morbidität – Mortalität – 80- und über 80-jährige –Überleben
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Key words Coronary artery bypass grafting – octogenarians – morbidity – mortality – survival
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary The average age of patients undergoing cardiac surgery has increased continuously during the last three decades due to a progressively increasing number of ”older” people in the population and the advances in operative and perioperative treatment in open heart surgery. Consequently we have investigated the short- and long-term results of isolated myocardial revascularization in patients who are in their ninth decade of life. Between 1 January 1995 and 31 December 1998, 121 patients (51 women, 70 men, age 80 to 88 years, median: 82 years) underwent isolated coronary artery bypass grafting. As part of the revascularization, a unilateral internal mammary artery graft (IMA) was used in 87% of cases. The in-hospital mortality was 6.6%. Analysis of predictors of mortality unveiled the following factors: ejection fraction less than 50%; history of recent left ventricular failure; extent of coronary artery disease; perioperative use of an intraaortic balloon pump (IABP) and symptomatic pericardial effusion. Use of the IMA revealed no influence on in-hospital mortality. The median follow-up time was 20 months (range: 2–48 months). Survival rates after 1, 2, and 3years were 93.1%, 87.3% and 73.7% for women and 86.9%, 82.5% and 65.1% for men. These survival rates were comparable with those of the entire 82 year old population. Predictors for late death were male gender, history of stroke, history of arterial embolism, and postoperative pulmonary failure resulting in mechanical ventilation. During the follow-up period myocardial infarcts were subsequently not observed. Freedom from angina after 1, 2 and 3years was 90.1%, 82.6% and 78.1%, respectively. At an interval of 1 year after the operation 87.6% of patients had not been hospitalized as a result of cardiac disorders (2years: 80.1%, 3 years: 73.2%). Permanent nursing care was not required 1year after the operation by 94.3% of patients (2 years: 91.5%, 3 years: 91.5%). Four percent of the survivors suffered from permanent delirium, 3% from depression, 5% from lack of concentration, and 6% from vertigo. In summary this study has revealed that, in patients over eighty years of age suffering from ischemic heart disease, coronary artery bypass grafting has acceptable short- and long-term results. Yearly mortality rates during the first 3years after the operation are comparable with the expected mortality rate in an age-matched population.
Notes:
Zusammenfassung Bei einem zunehmenden Anteil älterer Menschen an der Gesamtbevölkerung und infolge des medizinisch-technischen Fortschritts wächst das Durchschnittsalter der am Herzen operierten Patienten. Wir haben daher die Kurz- und Langzeitergebnisse der isolierten Myokardrevaskularisation in der neunten Lebensdekade untersucht. Zwischen 1.1.95 und 31.12.98 wurden 121 Patienten (51 Frauen, 70 Männer, zwischen 80 und 88 Jahre alt, Median: 82 Jahre) einer isolierten Myokardrevaskularisation mit Hilfe der Herz-Lungen-Maschine unterzogen. Bei 87% wurde die A. mammaria interna (IMA) als Bypassgraft benutzt. Die Krankenhausmortalität betrug 6,6%. Nach der logistischen Regressionsanalyse waren für die Krankenhausmortalität folgende Parameter relevant: Linksventrikuläre Ejektionsfraktion kleiner als 50%, Zustand nach kardialer Dekompensation, Schwere der koronaren Herzerkrankung, Einsatz der intraaortalen Ballonpumpe (IABP), drainagebedürftiger Perikarderguß. Eine Abhängigkeit vom IMA-Einsatz lag nicht vor. Die Nachbeobachtungszeit betrug zwei bis 48 Monate (Median: 20 Monate). Die Überlebensrate war bei den Frauen nach einem Jahr 93,1%, nach zwei Jahren 87,3%, nach drei Jahren 73,7% und bei den Männern 86,9%, 82,5% und 65,1%. Diese Raten unterschieden sich kaum von den Überlebensraten der 82-jährigen Fauen und Männer in der Gesamtbevölkerung. Die Überlebensrate war von den folgenden Faktoren abhängig: Geschlecht, Zustand nach Apoplex, Zustand nach arterieller Embolie, postoperativer Reintubation wegen respiratorischer Insuffizienz. Während der Nachbeobachtungsphase wurden keine neuen Herzinfarkte beobachtet. Die Freiheitsrate von erneuten Angina pectoris-Beschwerden war nach einem Jahr 90,1%, nach zwei Jahren 82,6%, nach drei Jahren 78,1%. Die entsprechenden Zahlen für die Freiheit von einer erneuten stationären Behandlung aus kardialen Ursachen waren 87,6%, 80,1% sowie 73,2% und für die Freiheit von Pflegebedürftigkeit 94,3%, 91,5% und 91,5%. 4% der Überlebenden litten unter persistierender Verwirrtheit, 3% unter Depression, 5% unter Konzentrationsschwäche und 6% unter Schwindel. Zusammenfassend hat die Untersuchung gezeigt, daß die isolierte koronare Bypassoperation in der neunten Lebensdekade akzeptable Kurz- und Langzeitergebnisse aufweist. Die Mortalitätsraten in den ersten drei postoperativen Jahren sind mit den Mortalitätsraten der Gleichaltrigen in der Gesamtbevölkerung vergleichbar.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s003910070035
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