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  • Articles: DFG German National Licenses  (5)
  • 1995-1999  (5)
Source
  • Articles: DFG German National Licenses  (5)
Material
Years
Year
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Gynäkologe 31 (1998), S. 659-660 
    ISSN: 1433-0393
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Gynäkologe 31 (1998), S. 690-696 
    ISSN: 1433-0393
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zum Thema Zunächst werden die Begriffsbestimmungen Asphyxie, Azidose und Apgar erörtert. Der Begriff Asphyxie z. B. wird auf verschiedene prä-, intra- und postpartale fetale Zustände angewandt. Die Azidose als Kennzeichnung des O2-Defizits ist nicht mit einer hypoxischen Schädigung gleichzusetzen. Die Azidose schädigt nicht per se. Sie ist ein Indiz – aber kein Beweis – für eine potentiell schädigungsverursachende Hypoxie. Zu unterscheiden ist die metabolische Azidose als Folge einer anaeroben Glykolyse bei Hypoxie von der respiratorischen Azidose als Hinweis auf eine Störung im fetoplazentaren Gasaustausch. Wichtige Werte für die Objektivierung einer Hypoxie sind die Blutgasanalysen aus den Nabelschnurgefäßen. Die Apgar-Werte liefern einen Maßstab für die zu ergreifenden postpartalen Maßnahmen. Als Prognosefaktor für eine neurologische Beeinträchtigung im Sinne eines Asphyxie-Index ist der Apgar problematisch. Seine Spezifität ist stark eingeschränkt, die Sensibilität dagegen hoch. Einige klinische Befunde haben prognostische Bedeutung im Hinblick auf das Risiko permanenter Hirnschäden. Dazu gehören die postpartalen vitalen Parameter, die allgemeinen neonatalen Symptome (Trinkschwäche, Aktivitätsminderung etc.) und besonders Neugeborenenkrämpfe. Aussagen über den Zeitpunkt einer Hirnschädigung – prä- und intranatal – können anhand von Sonographiebefunden gemacht werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 155 (1996), S. 230-236 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Intracranial germ-cell tumours ; Childhood ; Residuals
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract There is only sparse information about the development of children after successful treatment for intracranial germ-cell tumours. Between January 1981 and June 1992, 26 children with intracranial germ-cell tumours were treated in the University Hospital Hamburg-Eppendorf. We report on treatment results, long standing residuals and the “quality of life” of these patients. The long-term event-free survival was 88% for the germinomas and 43% for the malignant teratomas. Of the patients 58% had no relevant functional neurological deficits and 37% had mild impairment. Only 1 patient with metastatic disease was severely handicapped. Six patients showed neuro-endocrine dysfunction. All of them had suprasellar/hypothalamic lesions and all received successful substitution therapy. As to neuropsychological functions, 53% of the patients had no or only mild disturbances. The most affected function was speed of information processing. Of the children 69% were able to proceed with their education at the same level as before therapy. The overall self-assessment revealed good results in 75% of the patients. Conclusion After surgical removal and radiation therapy long-term survival of intracranial germinomas amounts to 88%. Despite craniospinal axis radiation severe residuals are rare and a good quality of life is common. In malignant teratomas treatment regimens including chemotherapy are much less successful.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Child's nervous system 11 (1995), S. 186-188 
    ISSN: 1433-0350
    Keywords: Malignant melanotic neuroectodermal tumor of infancy ; Childhood ; Neuropsychological follow-up
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract A 2-month-old boy underwent surgery for removal of a right temporal melanotic neuroectodermal tumor of infancy (MNTI). Histologically the tumor tissue showed signs of malignancy. The child was reexamined several times up to the age of 5 years. Neuroradiological evaluation showed no evidence of tumor recurrence or metastases. No resulting handicap was observed during neurological and psychological follow-up examination at the age of 5 years. Our findings confirm that surgical removal as the therapy of choice provides an excellent prognosis for this kind of tumor in spite of its histologically malignant appearance.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Gynäkologe 30 (1997), S. 7-9 
    ISSN: 1433-0393
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zum Thema Geburtsassoziierte persistierende Hirnschäden treten besonders bei solchen Kindern auf, die perinatal oder auch in der frühen Postnatalperiode eine Depression vitaler Parameter und/oder eine Azidose aufgewiesen haben. Deshalb ist eine sorgfältige und qualifizierte Überwachung solcher Neugeborener auch längere Zeit nach der Geburt notwendig. Eine alleinige Kontrolle der Apgar- und pH-Werte reicht nicht aus. Grundsätzlich müssen die wichtigsten vitalen Funktionen überwacht werden. Zu beachten ist, daß die sekundäre Verschlechterung der vitalen Parameter oft bedenklicher ist, als eine Beeinträchtigung unmittelbar nach der Geburt. Es wird auf die Wichtigkeit einer lückenlosen Dokumentation hingewiesen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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