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    Springer
    Der Radiologe 36 (1996), S. 550-559 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Bronchiektasen ; Thoraxübersichtsaufnahme ; Bronchographie ; Computertomographie ; HRCT ; Key words Bronchiectasis ; Chest radiography ; Bronchography ; Computed tomography ; HRCT
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Various diseases can cause bronchiectasis as a result of inflammatory bronchial wall damage. The diagnosis is based on imaging techniques, which are also required to assess the extent and localization of dilated bronchi and possible causes. Chest radiography only occasionally allows the diagnosis of bronchiectasis (Fig. 2) and is usually not a sufficient basis for therapeutic decisions (Fig. 1 a), but it is important for follow-up studies. Bronchography (Fig. 1 b) was considered the diagnostic procedure of choice in suspected bronchiectasis for decades. Being an invasive procedure, it has recently been almost completely replaced by computed tomography (CT), which can also demonstrate associated pulmonary abnormalities (Fig. 6) in addition to visualizing the bronchi. CT diagnosis of bronchiectasis is based on the demonstration of bronchial dilatation relative to the adjacent pulmonary artery (Figs. 4, 5, 7–9), lack of bronchial tapering (Figs. 3, 4, 10) and visualization of bronchi in the lung periphery (Figs. 3, 5, 8, 10). In suspected bronchiectasis high-resolution scans should be obtained during inspiration. Contiguous, thicker slices or scans taken during expiration may be required in particular cases.
    Notes: Zusammenfassung Bronchiektasen entstehen im Rahmen unterschiedlicher Erkrankungen durch inflammatorische Schädigung der Bronchialwand. Sie werden im wesentlichen mittels bildgebender Verfahren diagnostiziert, die auch erforderlich sind, um Ausmaß, Lokalisation, mögliche Ursachen und Begleitveränderungen darzustellen. Die Thoraxübersichtsaufnahme erlaubt nur in wenigen Fällen eine eindeutige Diagnose und reicht in der Regel zur Therapieplanung nicht aus. In der Verlaufskontrolle von Komplikationen besitzt sie dagegen einen hohen Stellenwert. Die Bronchographie galt über Jahrzehnte als Verfahren der Wahl in der Bronchiektasendiagnostik, wurde aber wegen ihrer Invasivität in den letzten Jahren durch die Computertomographie weitgehend ersetzt. Diese kann neben der bronchialen Dilatation auch assoziierte Veränderungen des Lungenparenchyms darstellen. Die computertomographische Diagnose von Bronchiektasen beruht auf dem Nachweis einer fehlenden Verjüngung des Bronchus sowie seiner Dilatation im Vergleich mit der begleitenden Pulmonalarterie. Auch der Nachweis von Bronchien in der Lungenperipherie gilt als wichtiges Kriterium. Die Untersuchung sollte mit hochauflösenden Schichten in Inspiration erfolgen; dickere Schichten sowie Exspirationsaufnahmen können unter bestimmten Umständen nützlich sein.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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