Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Sucrose ; hyperinsulinemia ; glucose tolerance ; gastrointestinal factor ; Rohrzucker ; Hyperinsulinismus ; Glucoseassimilation ; gastrointestinale Faktoren
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Widersprüchliche Befunde in der Literatur ließen bisher keine Klarheit zu, inwieweit verschiedene Kohlenhydratformen einen unterschiedlichen Einfluß auf die Glucoseassimilation und Insulinsekretion haben. Bei Anwendung einer standardisierten isocalorischen Rohrzucker- bzw. Reisstärkediät wurden deshalb bei Ratten Glucosebelastungen durchgeführt und Blutzucker sowie Seruminsulin gemessen. Nach Rohrzuckerfütterung entsteht ein Hyperinsulinismus, der postprandial, besonders aber bei i.v. und peroraler Glucosegabe deutlich wird. Die Glucoseassimilation ist jedoch nur nach i.v. Belastung beschleunigt. Nach peroraler Glucosegabe besteht trotz Hyperinsulinismus ein verzögerter Schwund der Blutglucose. Dies tritt besonders deutlich bei einer Glucosebelastung des abgebundenen Duodenums hervor. Aus den vorliegenden Befunden muß eine gesteigerte insulinotrope Wirkung, eine beschleunigte Resorption aus dem Duodenum sowie ein durch Rohrzucker induzierbarer Duodenalfaktor als Ursache de gesteigerten Insulinsekretion nach Rohrzucker angenommen werden. Die verminderte Glucoseassimilation nach peroraler Belastung ist wahrscheinlich durch eine gesteigerte Glucagonsekretion bedingt.
    Notes: Summary Increase of diabetes mellitus and obesity following high caloric intake has shown to be an alarming symptom of our affluent society. Similar effects, however, can be mimicked by a dietary change from starch to sucrose-rich food without increasing caloric intake. Yet studies regarding this phenomenon have resulted in conflicting conclusions. The present experiments were therefore designed to gather more data on this subject, by applying an isocaloric starch or sucrose-rich diet in rats. Their effects on blood sugar and serum insulin should be examined in fasting and postprandial state and following I.V.G.T.T. In addition, separate parts of the upper gastro-intestinal tract were loaded with glucose. After sucrose feeding there is marked hyperinsulinemia following oral or intravenous tolerance tests. The glucose disappearance rate is only increased following I.V.G.T.T. Peroral and duodenal glucose load, however, decrease the disappearance rate. There seems to be good evidence that prolonged sucrose feeding in rats has a direct insulinotropic effect. In addition, some as yet unknown factor in the duodenal mucosa might be activated, contributing efficiently to hyperinsulinemia and possibly hyperglucagonemia.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Oral antidiabetic agents ; sulphonylureas ; insulin response tests ; Glibenclamide ; prediction of long-term treatment ; formerly insulin-dependent maturity onset diabetics
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé Les auteurs dé crivent un nouveau test de réponse au sulfonylurée destiné à prévoir les résultats d'un traitement à long terme avec la Glibenclamide, composé sulfonylurée récent, particulièrement intéressant pour les diabétiques âgés, insulino-dépendants et ne réagissant pas à la tolbutamide. Le test est basé sur l'observation que la capacité du glucose à stimuler l'insuline et la détermination de l'augmentation de l'insuline sont fortement potentialisées après l'injection intra-veineuse de Glibenclamide plus glucose (25 γ plus 0.33 g/kg poids corporel). Les anticorps fixant l'insuline ont été extraits préalablement des échantillons de sérum. 11 diabétiques sur 40 montrant en moyenne plus de 500% d'accroissement d'insuline au-dessus des valeurs initiales, entre 60 et 90 mn. après l'injection, étaient en corrélation satisfaisante avec l'efficacité d'un traitement oral à long terme à la Glibenclamide. Le test positif de réponse à la Glibenclamide plus glucose a contrasté avec l'échec initial de la thérapeutique à la Glibenclamide chez un seul malade souffrant d'hémochromatose. Le traitement oral à la Glibenclamide peut avoir certains avantages sur la thérapeutique insulinique, particulièrement chez les diabétiques âgés souffrant de troubles visuels et ne pouvant s'injecter eux-mêmes l'insuline.
    Abstract: Zusammenfassung Ein neuer Sulfonylharnstoffvorhersagetest wird beschrieben. Er soll ermöglichen, das Ergebnis einer Langzeit-Therapie mit einem in letzter Zeit entwickelten Sulfonylhamstoffabkömmling (Gilben-clamid) besonders bei insulinpflichtigen, auf Tolbutamid nicht mehr ansprechbaren älteren Diabetiker vorauszusagen. Der Test beruht auf der Beobachtung, daß die insulinstimulierende Kapazität der Glucose und die Stärke des Insulinanstieges beträchtlich potenziert werden können, wenn Glibenclamid und Glucose zusammen gegeben werden (25 γ Glibenclamid plus 0.33 g/kg Körpergewicht Glucose). Das Insulin wurde bestimmt nach entsprechender Entfernung der insulinbindenden Antikörper. Von 40 Diabetikern zeigten 11 mehr als einen 500 prozentigen Insulinanstieg über den Ausgangswert zwischen der 60. und 90. Minute nach der Injektion. In diesen Fällen war der positive Test gut mit einer erfolgreichen Langzeittherapie korreliert. Nur bei einem Patienten mit Haemochromatose war trotz positivem Ausfall des Testes ein Versagen der Langzeit-Glibenclamidbehandlung zu beobachten. Die orale Therapie mit Glibenclamid hat gewisse Vorteile gegenüber der Insulintherapie, besonders bei älteren Patienten, die ein schlechtes Sehvermögen haben und daher unfähig sind, sich selbst Insulin zu spritzen.
    Notes: Summary A new sulphonylurea response test is described for predicting the results of long-term treatment with a recently developed sulphonylurea compound, glibenclamide, particularly in insulin-dependent tolbutamide-non-responsive elderly diabetics. The test is based on the observation that the insulin-stimulating capacity of glucose and the determination of the insulin increases are strikingly potentiated following glibenclamide plus glucose i.v. (25 γ plus 0.33 g/kg body weight) in serum samples where insulin binding antibodies have been removed. 11 out of 40 diabetics demonstrating between 60 and 90 min following injection, a mean increase of insulin of more than 500 per cent above the initial values, correlated satisfactorily with successful long-term oral treatment with glibenclamide. A positive glibenclamide-glucose-response test contrasted with primary failure of glibenclamide therapy in only one patient suffering from haemochromatosis. Oral treatment with glibenclamide may have certain advantages over insulin therapy, especially in elderly diabetics suffering from visual impairment, who are unable to inject themselves with insulin.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...