ISSN:
1433-0563
Keywords:
Schlüsselwörter Blasenkarzinom
;
Nierenzellkarzinom
;
Prostatakarzinom
;
Hodentumor
;
Klinische Krebsregister
;
Key words Bladder neoplasms
;
Kidney neoplasms
;
Prostatic neoplasms
;
Testicular neoplasms
;
Hospital cancer registries
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary Since 1985 a special work group involved in the coordination of hospital cancer registries in Germany (AKKK) has been collecting, storing and analysing data on tumour patients, received from cancer centres, oncological departments and specialised practices. The documentation of tumour patients is based, among other things, on information concerning localisation, histological findings and tumour spread. The data are stored in a central database administered by the work group. At present it contains data on approximately 500,000 oncological patients. In the period from 1987 to 1992, 56,013 initial entries were made concerning patients with urological tumours. Of these cases, tumours of the kidney (n = 11,424) constituted 20.4 %. In 94.6 % of the cases, histological investigation revealed a renal cell carcinoma – pT1: 5.8 %; pT2: 53.6 %, pT3: 37.2 % and pT4: 3.4 %. Tumours of the urinary bladder (n = 16,246) constituted 29.0 % of all urological tumours. In 93.8 % of the cases a transitional cell carcinoma was detected – pTis: 1.0 %; pTa: 36.9 %; pT1: 29.6 %; pT2: 16.9 %; pT3: 11.4 %; pT4: 4.4 %. Transitional cell carcinomas of the ureter or of the collecting system (n = 1,846) constituted 3.3 % of the cases. The proportion of testicular tumours (n = 6,594) amounted to 11.8 %; 53.6 % of these germ-cell tumours (n = 6,281) were seminomas and 46.6 % were non-seminomas. In all, 66.3 % of the cases were lymph-node negative. Tumours of the prostate (n = 19,903) constituted 35.5 % of the cases. In the period from 1987 to 1992, the proportion of lymph-node-positive prostate carcinomas decreased from 39.8 % to 16.2 %. The detailed analysis of these data shows how the hospital cancer registries can support the discussion regarding diagnosis and therapy of urological tumours.
Notes:
Zusammenfassung Seit 1985 sammelt, speichert und analysiert die „Arbeitsgruppe zur Koordination Klinischer Krebsregister“ (AKKK) Daten von Tumorpatienten aus Tumorzentren, Onkologischen Schwerpunkten und spezialisierten Praxen. Die Datenerhebung erfolgt auf der Grundlage der „Basisdokumentation für Tumorkranke“, nach der u. a. Informationen über die Lokalisation, den histologischen Befund und die Ausbreitung eines Tumors registriert werden. Diese Angaben werden in der zentralen Datenbank der AKKK gespeichert; diese enthält z. Z. Daten zu etwa 500 000 onkologischen Patienten in Deutschland. Aus dem Zeitraum von 1986–1992 liegen Informationen zu 56 013 Ersterhebungen von Patienten mit urologischen Tumoren vor. Tumoren der Niere (n = 11 424) machten 20,4 % dieser Fälle aus. In 94,6 % der Fälle fand sich histologisch ein Nierenzellkarzinom. Bei 5,8 % der Fälle fand sich ein pT1-Tumor, bei 53,6 % ein pT2-Tumor, bei 37,2 % ein pT3-Tumor und bei 3,4 % ein pT4-Tumor. Tumoren der Harnblase (n = 16 246) machten 29,0 % aller urologischen Tumoren aus. Bei 93,8 % der Blasentumoren handelte es sich um ein Transitionalzellkarzinom (pTis: 1,0 %, pTa: 36,9 %, pT1: 29,6 %, pT2: 16,9 %, pT3: 11,4 %, pT4: 4,4 %). Transitionalzellkarzinome des Harnleiters oder des Nierenhohlsystems (n = 1846) machten 3,3 % der Nennungen aus. Der Anteil der Hodentumoren (n = 6594) am Gesamtkollektiv betrug 11,8 %; dabei handelte es sich bei 53,6 % der Keimzelltumoren (n = 6281) um Seminome und bei 46,6 % um Nichtseminome. Lymphknotennegativ waren 66,3 % dieser Fälle. Tumoren der Prostata (n = 19 903) stellten mit 35,5 % den größten Anteil am Kollektiv. Der Anteil lymphknotenpositiver Prostatakarzinome sank von 1987–1992 von 39,8 auf 16,2 %. Die detaillierte Analyse dieser Daten zeigt, wie die Arbeit der klinischen Krebsregister die Diskussion um Diagnose- und Therapiemaßnahmen an urologischen Tumoren unterstützen kann.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001200050080
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