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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Oxford, UK : Blackwell Science Ltd
    Journal of neuroendocrinology 12 (2000), S. 0 
    ISSN: 1365-2826
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Notes: The effect of electrically evoked dendritic vasopressin release on noradrenaline release into the hypothalamic supraoptic nucleus was assessed by in vivo microdialysis in conjunction with high pressure liquid chromatography and electrochemical detection. Electrical activation of magnocellular supraoptic neurones by stimulation of their axons at the level of the neural lobe significantly increased noradrenaline release into the nucleus (2.5-fold, P〈0.03). This increase was completely blocked by administration of a nonpeptide vasopressin V1a receptor antagonist via the microdialysis probe. These data suggest that dendritically released vasopressin facilitates noradrenaline release into the hypothalamic nucleus.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1365-2826
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Notes: In human brain tissue, cortisol action, at basal concentrations, is mediated by the mineralocorticoid receptor (MR). An in-frame insertion of 12 bp in the MR-DNA-binding domain due to alternative splice site usage between exons 3 and 4 results in an MR mRNA splice variant (MR+4) encoding a receptor protein with four additional amino acids compared to the wild-type MR protein. To elucidate the questions of sex, age, and/or tissue dependent differences of the relative amount of the two mRNA subtypes, we examined 131 fresh human brain tissue samples from temporal and frontal lobe or hippocampus. One hundred and twenty samples were obtained from patients with epilepsy and 11 samples from patients with brain tumours. A small but signi®cant difference of the MR+4 mRNA splice variant proportions in cortex (9.5t0.8%) and subcortical white matter (6.6t0.7%) of the temporal lobe could be detected, indicating differential MR splice variant expression within these brain areas. Moreover, the splice variant ratios in samples of the temporal lobe cortex collected from patients with epilepsy differed from samples of patients with brain tumours. These data point to an altered expression of the MR splice variants in epilepsy, and strengthen the supposition of a tissue speci®c alternative splicing of the MR mRNA. The frequent occurence of the MR+4 transcript raises the question of its functional signi®cance. For this reason, an MR+4 DNA-binding-domain structure model was generated by computer-based homology modelling based on the known glucocorticoid receptor structure. The data obtained revealed no distorting effect of the inserted four amino acids on the adjacent secondary structures, thereby suggesting that both zinc ®ngers retain their function. The resulting structure of the MR+4 model leads to the supposition that the receptor retains its function. Moreover, databank analysis with respect to this kind of steroid receptor variation and our own sequence data of the closely related progesterone receptor sustained the hypothesis that only corticosteroid receptors were affected by this alternative splicing event.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1433-0393
    Keywords: Schlüsselwörter Spermatogenesereifungsarrest ; Rundspermatiden ; Elongierte Spermatiden ; ICSI ; Key words Spermatogenic maturation arrest ; Round spermatid ; Elongated spermatid ; ICSI
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract The microinjection procedure is the established method of choice in treatment of severe male factor subfertility. Recent studies have shown that fertilization and cleavage of oocytes can be achieved even with the injection of immature sperm cells, such as round and elongated spermatids, offering a new treatment possibility for patients with postmeiotic maturation arrest. However, the rate of ongoing pregnancies is still low compared to the pregnancy rates achieved by injection of mature spermatozoa. Especially in the case of round spermatid injection, diverse difficulties arise for the IVF laboratory team, for example the identification and differentiation from other round cells in the sample and the lack of vitality marks. Recently, the use of immature gametes has been thought to lead to higher risks of genetic defects. Therefore the injection of immature sperms should be a method of choice only in cases of total absence of mature spermatids and free spermatozoa.
    Notes: Zusammenfassung Die intrazytoplasmatische Spermatozoeninjektion (ICSI) ist heute eine in der Routine etablierte Methode zur Behandlung schwerer Formen männlich bedingter Subfertilität. Neuere Untersuchungen haben ergeben, dass auch die Injektion unreifer Samenzellen, v. a. runder und elongierter Spermatiden, zur Fertilisierung und Teilung von Oozyten führen kann. Damit ergibt sich ein Ansatz, auch Kinderwunschpatienten mit postmeiotischem Reifungsarrest zu behandeln. Die Erfolge hinsichtlich ausgetragener Schwangerschaften reichen bis jetzt aber noch nicht an die durch Injektion von reifen Spermatozoen erzielten heran. Gerade bei der Injektion von Rundspermatiden ergeben sich für das IVF-Labor Schwierigkeiten bei der Identifikation und der Unterscheidung von anderen runden Zellen und den fehlenden Vitalitätskennzeichen. Außerdem wird z. Z. diskutiert, ob durch die noch nicht vollendete Reifung von Gameten das Risiko genetischer Defekte erhöht wird. Die Injektion unreifer Spermatozoenvorstufen wird deshalb vorerst eine Methode bleiben, die nur in wenigen spezialisierten IVF-Zentren durchgeführt werden kann.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1433-0393
    Keywords: Schlüsselwörter ICSI ; Intrazytoplasmatische Spermieninjektion ; Pränataldiagnostik ; Amniozentese ; Genetische Sonographie ; Follow-up ; Keywords ICSI ; Intracytoplasmic sperm injection ; Prenatal diagnosis ; Amniocentesis ; Genetic sonography ; Follow-up
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Intracytoplasmic sperm injection (ICSI) is one of the most effective, invasive means of treating infertility. Since couples undergoing ICSI have a higher genetic risk than the general population, these genetic factors have to be taken into account (e.g., structural and numeric chromosomal aberrations or cystic fibrosis mutations). Only a small number of studies have satisfactorily evaluated the risk of de novo chromosomal aberrations in the offspring of such couples following an ICSI treatment. In these studies it was suspected that a higher risk of gonosomal aberrations was already present. This is – most likely – also a consequence of the underlying genetic risk in these couples. However, generally advising these women to submit to an invasive prenatal diagnostic procedure does not to be the correct conclusion from these data. Instead, pregnant women should be counseled about the possibilities as well as limitations of invasive and noninvasive prenatal diagnostic procedures. Counseling should be conducted on an individual basis. A noninvasive approach of prenatal diagnosis includes nuchal translucency screening towards the end of the first trimester as well as a detailed ultrasound examination in the second trimester. After critical analysis of all available data on pregnancies and births following ICSI, there does not seem to be any cause to counsel the couples about a higher rate of maior malformations in their offspring as a consequence of ICSI. Furthermore, the development of these children in the first 2 years of life is – insofar as has been evaluated – normal in comparison to the general population. However, further studies should be conducted in the future, to collect more data, which should help in counseling the prospective parents.
    Notes: Zusammenfassung Die intrazytoplasmatische Spermieninjektion (ICSI) stellt ein Maximum der Sterilitätsbehandlung dar. Aufgrund der Ursachen der männlichen Subfertilität, für die diese Behandlung primär eingesetzt wird, müssen diverse genetische Risiken bedacht werden, die die behandelten Paare in einem erheblich höheren Maße tragen als die Allgemeinbevölkerung. Dazu gehören neben strukturellen und numerischen chromosomalen Aberrationen z. B. eine erhöhte Inzidenz an Mukoviszidosemutationen. Eine Stammbaumanalyse zur differenzierten genetischen Beratung dieser Paare ist für die Einschätzung des individuellen Risikos notwendig. Wenige Studien besitzen eine ausreichende Qualität, um das Risiko neu auftretender chromosomaler Auffälligkeiten bei den Neugeborenen nach ICSI feststellen zu können. Hier wird der Verdacht auf ein erhöhtes Risiko gonosomaler Aberrationen geäußert. Dies ist vermutlich ebenfalls eine Folge des vorliegenden Hintergrundrisikos der behandelten Paare. Eine generelle invasive Pränataldiagnostik halten wir nicht für sinnvoll. Vielmehr müssen die Schwangeren hinsichtlich invasiver und nichtinvasiver Möglichkeiten zur Abschätzung des Risikos von bedeutsamen genetischen Auffälligkeiten beraten werden. Dies beinhaltet insbesondere auch den Hinweis auf ein Screening zur Bestimmung der Nackendicke [10. bis 14. Schwangerschaftswoche (SSW)] sowie einen detaillierten Ultraschall in der 18. bis 22. SSW. Bei einer kritischen Zusammenschau der vorliegenden Daten gibt es bisher keinen Hinweis auf eine erhöhte Fehlbildungsrate durch ICSI bei der Geburt der so gezeugten Kinder. Auch hinsichtlich der postpartalen Entwicklung bis zum 2. Lebensjahr – weitere Studien liegen noch nicht vor – kann in der Aufklärung auf unauffällige Daten verwiesen werden. In jedem Falle sind weitere Studien wünschenswert, um die Beratung der prospektiven Eltern durch zusätzliche Daten noch besser absichern zu können.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1433-0393
    Keywords: Schlüsselwörter Männliche Infertilität ; Genetik ; ART ; Key words Males infertility, genetics, ART
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Major principles of genetic failures, chromosomal alterations and the most common syndroms associated with male infertility should be taken into account before medical therapy and sophisticated techniques of assisted fertilization are applied to help a couple conceive. This review addresses the most common genetic reasons of male infertility with special regard to the importance for the clinical work up in daily routine and the potential risks for conceptus.
    Notes: Zusammenfassung Männlicher Infertilität liegen in etwa einem Drittel der Fälle genetische Alterationen zugrunde. Dieser Tatsache sollte durch eine konsequente Diagnostik und umfassende Beratung des Kinderwunschpaares hinsichtlich möglicher Risiken vor Einsatz der modernen Techniken der assistierten Reproduktion Rechnung getragen werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Gynäkologe 33 (2000), S. 130-134 
    ISSN: 1433-0393
    Keywords: Schlüsselwörter Kryokonservierung ; Heterologe Insemination ; Intrazytoplasmatische Spermieninjektion ; Samenbank ; Key words Cryopreservation ; Donor insemination ; Sperm banking ; Intracytoplasmic sperm injection
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract The cryopreservation technique has a great impact in the treatment of male infertility. Especially in males undergoing chemotherapy for oncological diseases, cryopreservation of sperm samples may help to preserve the chance to father a child after completion of the oncological treatment. Furthermore, cryopreservation is necessary to optimize the screening of sperm donors for insemination. The cryopreservation of testicular samples or epididymal aspirates in patients suffering from azoospermia helps to avoid unnecessary hormonal stimulation procedures in the female partner. Only in cases in which fertilizable sperms are present should an intracytoplasmic sperm injection cycle be planned. The success rates of treatment using frozen or non-frozen sperm samples seem to be the same, especially since the introduction of intracytoplasmic sperm injection. This helps to overcome the lower fertilizing capacity of sperms following cryopreservation due to loss of quality.
    Notes: Zusammenfassung Die Kryokonservierung hat im Rahmen der männlichen Infertilität Bedeutung insbesondere im Rahmen der Bewahrung der Fertilität bei onkologischen Erkrankungen vor Durchführung einer Chemotherapie, sowie bei der heterologen Insemination, um die infektiologische Testung von Spender und Ejakulat zu ermöglichen. Ferner hat sich das Konzept etabliert bei Vorliegen einer Azoospermie zunächst durch eine Hodenbiopsie bzw. epididymale Spermienaspiration das Vorhandensein fertilisierungsfähiger Spermien zu evaluieren, bevor die Partnerin hormonell stimuliert wird. Auch hier müssen Hodengewebe und Nebenhodenaspirat kryokonserviert werden. Die Erfolge der mit einer Kryokonservierung kombinierten Techniken zur Behandlung der männlichen Fertilität sind gut. Nachteile sind – insbesondere durch die Einführung der intrazytoplasmatischen Spermieninjektion – gegenüber der Verwendung nichtkryokonservierter Spermien offensichtlich nicht vorhanden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Gynäkologe 33 (2000), S. 140-144 
    ISSN: 1433-0393
    Keywords: Schlüsselwörter ICSI ; In-vitro-Reifung ; Chromosomenanomalien ; Infertilität ; Cloning ; Key words ICSI ; In vitro maturation ; Chromosome abnormalities ; Infertility ; Cloning
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract ICSI (intracytoplasmic sperm injection) has been shown to effectively help couples, even in cases of severe male factor infertility. In this paper, we concentrate on new and developing techniques which might help to improve fertilization and pregnancy rates in problematic cases. We discuss the possibility of in vitro maturation of spermatogenetic cells in patients suffering from maturation arrest who currently only have the chance to conceive by elongated or round spermatid injection – if those cells are available at all. The re-transplantation of spermatogenetic cells in patients following chemotherapy, e.g., for Hodgkin's disease, might help to restore their natural fertility. Couples with chromosomal abnormalities are also considered problematic cases. There is still ongoing discussion whether these couples have a lower chance of fertilization and implantation, besides the risk of transmission of chromosomal abnormalities to their offspring. The problematic cases of Klinefelter's syndrome are especially discussed. Finally, cytoplasmic donation and reproductive cloning are discussed, regarding technical perspectives as well as the ethical problems arising from these techniques, which may be able to help couples who are classified as untreatable by other techniques.
    Notes: Zusammenfassung Die ICSI (intrazytoplasmatische Spermieninjektion) hat in den vergangenen Jahren gezeigt, dass auch in schweren Fällen der männlichen Infertilität eine Behandlung möglich ist. Diese Übersicht zeigt die zukünftigen Möglichkeiten zur Verbesserung der Fertilisations- und Schwangerschaftschancen in problematischen Fällen auf. Die In-vitro-Reifung testikulärer Zellen und deren Re-Transplantation werden beschrieben. Untersuchungen am Tier sind vielversprechend, Optionen für Patienten mit Chromosomenanomalien im Rahmen einer ICSI-Behandlung sind noch nicht ausreichend untersucht. Zur Verbesserung der Erfolgschancen bei älteren Frauen sowie bei Patienten, bei denen bereits mehrere Behandlungsversuche zur IVF (In-vitro-Fertilisation) fehlgeschlagen sind, wird auch zunehmend die Zytoplasmaspende erwähnt. Hier besteht sicherlich noch Abklärungsbedarf hinsichtlich der Sicherheit und den Erfolgsaussichten. Letzte Therapieoption von Paaren ohne fertilisierungsfähige Gameten wäre theoretisch ein reproduktives Cloning, welches der Vollständigkeit halber in der vorliegenden Arbeit hinsichtlich seiner Möglichkeiten aber auch der technisch-ethischen Grenzen kurz diskutiert wird.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Urologe 39 (2000), S. 371-382 
    ISSN: 1433-0563
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Neue Daten zur Epidemiologie belegen die große Bedeutung des Prostatitissyndroms in der urologischen Sprechstunde. Der Anerkennung als wesentliches gesundheitspolitisches Problem folgte die Konstituierung eines internationalen Netzwerks zur wissenschaftlichen Evaluierung dieses Syndroms unter der Schirmherrschaft der “National Institutes of Health” (NIH) der USA. Als direkte Folge wurde eine neue Klassifizierung des Prostatitissyndroms erarbeitet, die sich in der internationalen Literatur durchgesetzt hat. Sie stellt die Symptomatik des Patienten, den chronischen Beckenschmerz, in den Vordergrund. Durch sie wird eine Vergleichbarkeit von Studien durch ein einheitliches Diagnoseraster ermöglicht. Nach wie vor ist eine exakte, standardisierte Diagnostik notwendig, um infektiös bzw. nichtinfektiös entzündliche von nichtentzündlichen Formen des Prostatitissyndroms voneinander abgrenzen zu können. Die bisher bekannten ätiopathogenetischen Aspekte können die Genese des Prostatitissyndroms nur unvollständig erklären und bedürfen weiterer Evaluierung gerade unter dem Aspekt einer jetzt einheitlichen Nomenklatur. Obligatorische Bestandteile der Diagnostik sind die Quantifizierung der Symptomatik mit standardisierten Beschwerdescores, die Leukozytenanalyse aus Prostatasekret/Urin nach Prostatamassage und aus Ejakulat, sowie die bakteriologische Lokalisationsdiagnostik. Als Begleitdiagnostik werden die erweiterte Ejakulatanalyse, der transrektale Ultraschall, sowie eine urodynamische Abklärung der Blasenentleerung empfohlen. Nur die Therapie der akuten (NIH I) und chronischen bakteriellen Prostatitis (NIH II) ist standardisiert und resultiert in einer voraussagbaren Eradikationsrate der ätiopathogenetisch involvierten Erreger. Fast alle beim entzündlichen (NIH IIIA) und nicht entzündlichen (NIH IIIB) chronischen Beckenschmerzsyndrom eingesetzten Therapiestrategien wurden nie prospektiv evaluiert, so dass prospektive, randomisierte Einfach- bzw. Doppelblindstudien nach den vorgegebenen Standards in Zukunft eingefordert werden müssen, die oft frustrierende Behandlung von Patienten mit Prostatitissyndrom auf eine “Evidence-based-Basis” zu stellen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 263 (2000), S. 99-101 
    ISSN: 1432-0711
    Keywords: Key words Leptin ; Menstrual cycle
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  Leptin is a cytokine involved in the regulation of food intake and fertility in rodents and in humans. No data exist about serum leptin serum levels during the spontaneous menstrual cycle. In this study 16 ovulatory cycles of endocrinologically normal volunteers were analyzed. Blood samples were taken on alternate days throughout the menstrual cycle for measurement of serum estradiol, progesterone, LH, FSH and leptin serum levels. No correlation of leptin values with estradiol values (r = 0.07) or progesterone values (r = 0.14) were seen. Mean leptin values during the luteal phase were significantly higher (16.67 ± 9.45 ng/mL) compared to the follicular phase (13.50 ± 8.75 ng/mL) (P 〈 0.02). A strongly positive correlation with the progression of the menstrual cycle could be seen (r = 0.91). The physiological significance of higher luteal phase leptin levels is unknown.
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 263 (2000), S. 139-141 
    ISSN: 1432-0711
    Keywords: Key words APC resistance ; Ovarian hyperstimulation syndrome ; Thrombosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  We report a case of activated protein C (APC) resistance and deep calf vein thrombosis under controlled ovarian stimulation for in vitro fertilization. The thrombosis occured before administration of human chorionic gonadotrophin for ovulation induction on the 8th day of hMG (human menopausal gonadotrophin). The patient was stimulated according to the long luteal protocol. Cases of arterial and venous thrombosis as a result of ovarian stimulations are reviewed.
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