ISSN:
1435-1420
Keywords:
Key words Anesthesia – pulmonary complication – COPD – asthma
;
Schlüsselwörter Anästhesie – pulmonale Komplikationen – COPD – Asthma
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung Perioperative pulmonale Komplikationen treten bei Patienten mit vorbestehenden Lungenerkrankungen viel häufiger auf als bei lungengesunden Patienten. Häufigste perioperative respiratorische Komplikationen sind Reduktion der Lungenvolumina, Pneumonie und Bronchospastik. Bei der Identifikation von pulmonalen Risikopatienten stellen Anamnese und klinische Untersuchung die wichtigsten Instrumente dar. Wichtigste pulmonale Risikofaktoren sind chronische Lungenerkrankung, Oberbauch- und Thoraxoperation, Adipositas und Rauchen. Häufigste vorbestehende respiratorische Erkrankungen sind chronisch obstruktive Lungenerkrankungen (COPD und Asthma), während restriktive Lungenerkrankungen eher selten sind. Das Risiko einer pulmonalen Komplikation kann reduziert werden, wenn Genese und Ausprägung der Lungenfunktionsstörung bekannt sind und entweder präoperativ, spätestens aber postoperativ eine adäquate Therapie eingeleitet wird bzw. ein entsprechend geeignetes Anästhesieverfahren und optimale Anästhetika gewählt werden.
Notes:
Summary Patients with pre-existing respiratory diseases have a significantly higher risk for developing perioperative pulmonary complications than patients with healthy lungs. Most common perioperative respiratory complications are reduction of lung volumes, pneumonia, and bronchospasm, which contribute to increased perioperative morbidity and mortality. Patient's history and clinical examination are the most important measures to identify at-risk patients. Important risk factors for perioperative respiratory complications include chronic respiratory diseases, upper abdominal or thoracic surgery, obesity, and cigarette smoking. Most common pre-existing respiratory diseases are chronic obstructive pulmonary disease (COPD) and asthma whereas restrictive lung diseases play a minor role. The incidence of perioperative pulmonary complications can be decreased if the severity of lung function impairment is identified and sufficient measures are implemented either preoperatively or at least postoperatively. This includes the choice of the adequate anesthesia technique as well as the optimal selection of anesthetics.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/PL00014602
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