ISSN:
1432-055X
Keywords:
Schlüsselwörter Epidemiologie
;
Pädiatrisch
;
Notfall
;
Outcome
;
Prähospital
;
Keywords Epidemiology
;
Pediatric emergency
;
Prehospital
;
Outcome
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Abstract Objectives. We studied the epidemiology and outcome of prehospital pediatric emergencies treated by a physician-staffed mobile intensive care unit (MICU). Methods. A 3-year retrospective analysis for the period 1991–1993. Results. Children under the age of 15 years comprised 5.1% of the patients treated by the MICU (372/7423), 87.4% of whom were not in a life-threatening condition. The most common emergencies were: trauma (30.4%), febrile seizure (27.7%), and subglottal laryngitis (12.6%). In 44.6% of cases there was no medical indication for the MICU. Intubation at the scene was required by 17 patients (4.6%), and 11 (3.0%) underwent cardiopulmonary resuscitation following prehospital cardiac arrest; two children were successfully resuscitated but died in hospital. A total of 217 (61.3%) were admitted to the ward, 9 of these to a critical care unit. The average length of stay was 4.9 days, and 94.5% of patients were discharged in good health. Conclusion. Prehospital pediatric emergencies are rare and seldom life-threatening. Continuing education in pediatric emergency care is important for emergency physicians.
Notes:
Zusammenfassung Fragestellung. Ziel der Studie war, Epidemiologie und Outcome prähospitaler kindlicher Notfälle zu erfassen, die durch ein städtisches Notarztsystem versorgt wurden. Methodik. Retrospektive 3-Jahres-Analyse. Ergebnisse. Während der 3-jährigen Periode wurden 372 Kinder bis zum 14. Lebensjahr erstversorgt (5,1% der Gesamteinsätze, n=7324). Häufige Notfälle waren Trauma (30,4%), Fieberkrampf (27,7%) und Pseudokrupp (12,6%). 44,6% der Einsätze stellten keine Notarztindikation dar; 87,4% der Kinder waren nicht vital bedroht. 17 Kinder (4,6%) wurden prähospital intubiert, 11 (3,0%) wurden wegen eines Herz-Kreislaufstillstands reanimiert, 2 davon erfolgreich, jedoch keine Überlebenden. 217 Kinder (61,3%) wurden stationär aufgenommen, 9 auf einer Intensivstation. Die durchschnittliche Behandlungsdauer der aufgenommenen Kinder war 4,9 Tage. 94,5% der Kinder verließen das Spital geheilt. Schlussfolgerungen. Kindernotfälle sind im Notarztdienst selten und häufig ohne vitale Bedrohung. Konsequente Aus- und Fortbildung des Notarzts in pädiatrischer Notfallmedizin ist wichtig. Die Einführung eines eigenen Kindernotarztwagens in einer mittelgroßen Stadt erscheint nicht vertretbar.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001010070067
Permalink