Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Schlüsselwörter Retinopathia praematurorum ; Frühgeborene ; Vaskuläre Netzhauterkrankung ; Prorenin ; Renin-Angiotensin-System ; Keywords Retinopathy of prematurity ; Preterm infants ; Vascular retinal disease ; Prorenin ; Renin-angiotensin system
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Background. In patients with diabetes mellitus an elevated level of plasma prorenin (PP) may be associated with proliferative diabetic retinopathy. Although retinopathy of prematurity (ROP) is also characterized by retinal vasoproliferation, no study on PP in ROP appears to have been carried out. This study investigated PP prospectively in preterm infants with high risk of ROP. Patients and methods. In 304 preterm infants (gestational age 24–36 weeks, mean ±SD 29.8±2.6 weeks; birth weight 570–1750 g, 1180±294 g) PP was examined prospectively between 3 and 14 weeks postnatally. Renin and total renin (after cryoactivation) were determined by radioimmunoassay. Total renin minus renin is the PP level; PP was correlated with the presence of ROP, stage of ROP, gestational age, birth weight, and postnatal age. Results. There was no significant difference between mean PP in 112 preterm infants with ROP (682±666 ng/l) and that in 192 preterm infants without ROP (622±454 ng/l). There was no correlation between PP and the stage of ROP, gestational age, or birth weight. Mean PP decreased with increasing postnatal age (postnatal age 3–4 weeks: 906±587 ng/l; 7–8 weeks: 585±423 ng/l; 13–14 weeks: 326±205 ng/l). Conclusion. This study found no significant difference in PP between preterm infants with and those without ROP. Thus PP is not a valid predictor or indicator of ROP. However, the study showed a hitherto unknown correlation between PP and postnatal age in preterm infants.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund. Ein erhöhter Proreninspiegel im Plasma (PPS) kann im Rahmen eines Diabetes mellitus auf eine proliferierende diabetische Retinopathie hinweisen. Bei der ebenfalls mit retinalen Vasoproliferationen einhergehenden Retinopathia praematurorum (RPM) wurde ein solcher Zusammenhang bisher nicht untersucht. Ziel der vorliegenden Studie ist es, den PPS bei Frühgeborenen mit und ohne RPM zu bestimmen. Methode. Bei 304 Frühgeborenen (Gestationsalter 24–36 Wochen, Mittelwert+SD 29,8±2,6 Wochen; Geburtsgewicht 570–1750 g, 1180±294 g) wurde zwischen 3 und 14. postnatalen Wochen Renin und nach proteolytischer und Kryoaktivierung Gesamtrenin mittels Radioimmunoassay prospektiv bestimmt. Der PPS wurde aus der Differenz aus Gesamtrenin und Renin errechnet und mit dem Vorliegen einer RPM, mit deren klinischen Ausprägung, dem Gestationsalter, dem Geburtsgewicht, dem postnatalen Alter bei Blutentnahme sowie dem postmenstruellen Alter korreliert. Ergebnisse. Der Mittelwert des PPS (682±666 ng/l) bei 112 Frühgeborenen mit RPM unterschied sich nicht signifikant (P=0,459) vom mittleren PPS (622±454 ng/l) bei 192 Frühgeborenen ohne RPM. Es fand sich kein Zusammenhang zwischen mittlerem PPS und der klinischen Ausprägung der RPM, dem Gestationsalter oder dem Geburtsgewicht. Mit zunehmendem postnatalem Alter fiel der mittlere PPS im Beobachtungszeitraum ab (postnatales Alter 3–4 Wochen: 906±587 ng/l; 7–8 Wochen: 585±423 ng/l; 13–14 Wochen: 326±205 ng/l). Schlussfolgerung. Die vorliegende Studie lässt keinen signifikanten Zusammenhang zwischen dem mittleren PPS bei Frühgeborenen mit und ohne RPM erkennen. Der PPS Frühgeborener ist als laborchemischer Parameter zur Diagnostik der RPM somit nicht geeignet. Die Arbeit bestätigt den bei Frühgeborenen bisher nicht bekannten Zusammenhang zwischen Prorenin-Plasmaspiegel und postnatalem Alter.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...