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  • 1
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Nichtkleinzellige Lungenkarzinome ; Neoadjuvante Therapie ; Therapieinduzierte Tumorregression ; Spontanregression ; Regressionsgrading ; Key words Non-small cell lung cancer ; Neoadjuvant therapy ; Therapy-induced tumor regression ; Spontaneous tumor regression ; Grading of tumor regression
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In the scope of a multi-center-study 35 resection specimens from patients with locally advanced non-small cell lung cancer after neoadjuvant chemotherapy and radiation were processed histologically and graded according to the following regression grading system: grade I: no or only slight, in general spontaneous tumor regression, grade II a: incomplete tumor regression with more than 10 % and grade II b less than 10 % vital tumor tissue as well as grade III: complete tumor regression. In 15 patients with grade II a to III tumor regression roughly concentric foci of various size with a sequence of central tumor necrosis, narrow foam cell rim, vascular granulation tissue and peripheral scar formation were demonstrated as characteristic feature of response to neoadjuvant therapy. In patients with grade II b to III tumor regression (“responders”) median survival time of 27.9 months was significantly longer than in patients with grade I to II a tumor regression (“non-responders”) with a median survival time of 12.7 months.
    Notes: Zusammenfassung Im Rahmen einer Multicenterstudie zur Therapieoptimierung lokal fortgeschrittener nichtkleinzelliger Lungenkarzinome wurden Resektionspräparate von 35 Patienten nach neoadjuvanter Chemo- und Radiotherapie histologisch aufgearbeitet und dem folgenden Regressionsgrading zugeordnet: Grad I: keine oder nur geringe, i. allg. spontane Tumorregression, Grad II a: unvollständige Tumorregression mit mehr als 10 % und Grad II b: weniger als 10 % vitalem Tumorgewebe sowie Grad III: komplette Tumorregression. Bei 15 Patienten der Regressionsgrade II a bis III konnten als charakteristischer Ausdruck eines Ansprechens auf die neoadjuvante Therapie verschieden große angedeutet kokardenförmige Herde mit zentraler Tumornekrose, meist schmalem Schaumzellsaum, gefäßreichem Granulationsgewebe und peripherer Vernarbung nachgewiesen werden. Bei den als „Responder“ zusammengefaßten Patienten der Regressionsgrade II b und III lag mit 27,9 Monaten eine signifikant längere mediane Überlebenszeit vor als bei den als „Nonresponder“ zusammengefaßten Patienten der Regressionsgrade I und II a mit 12,7 Monaten.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Pathologe 16 (1995), S. 217-222 
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Kleinzelliges Bronchialkarzinom ; Neoadjuvante Chemotherapie ; Therapieinduzierte Tumorregression ; Spontanregression ; Regressionsgrading ; Key words Small cell lung cancer ; Neoadjuvant chemotherapy ; Therapy induced tumor regression ; Spontaneous tumor regression ; Regression grading
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Resection specimens of 14 patients with small cell bronchial carcinoma after neoadjuvant chemotherapy were processed histologically and graded according to a three-step regression grading system: grade I, no or only slight tumor regression; grade II, incomplete tumor regression; grade III, complete tumor regression without vital tumor tissue. In five patients with either no vital tumor tissue or only small tumor remnants in the resection samples, a typical sequence of central fresh tumor necrosis, foam cell rim, vascular granulation tissue and peripheral scar formation was seen. This morphological finding may be interpreted as a characteristic, but unspecific parameter of good response to preoperative chemotherapy. The presence of vital tumor rims surrounding the capillary bed with intermingled necrotic foci, however, argues in favor of spontaneous tumor regression, which is commonly observed in small cell lung cancer.
    Notes: Zusammenfassung Resektionspräparate von 14 Patienten mit kleinzelligen Bronchialkarzinomen nach neoadjuvanter Chemotherapie wurden histologisch aufgearbeitet und nach einem 3 stufigen Regressionsgrading klassifiziert. Regressionsgrad I: keine oder nur geringe Tumorregression, Regressionsgrad II: unvollständige Tumorregression und Regressionsgrad III: vollständige Tumorregression ohne Nachweis vitalen Tumorgewebes. Bei 5 Patienten, deren Resektate kein vitales Tumorgewebe oder nur kleine Tumorreste aufwiesen, konnte eine typische Abfolge von zentraler frischer Tumornekrose, Schaumzellsaum, gefäßreichem Granulationsgewebe und peripherer Vernarbung nachgewiesen werden. Dieser Befund kann als charakteristischer, aber letztlich unspezifischer Ausdruck eines guten Ansprechens auf die präoperative Chemotherapie angesehen werden. Dagegen spricht der Nachweis von kapillarbezogenen vitalen Tumorsäumen mit dazwischen liegenden, schmalen Nekrosen für die beim kleinzelligen Bronchialkarzinom häufig auftretende spontane Tumorregression.
    Type of Medium: Electronic Resource
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