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  • 1995-1999  (2)
  • Agammaglobulinämie  (1)
  • Key words Lumbar microdiscectomy • Failed back syndrome • Lumbar disc surgery • Percutaneous discectomy • Laserdiscectomy  (1)
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 147 (1999), S. 921-923 
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Aseptische Gonarthritis ; Synovitis ; Kniegelenksonographie ; Agammaglobulinämie ; Mykoplasmeninfektion ; Key words Sterile gonarthritis ; Synovitis ; Ultrasonography of the knee ; Agammaglobulinemia ; Mycoplasma infection
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A non-traumatic and sterile effusion of the knee joint was the presenting symptom of agammaglobulinemia in a five year old boy. The patient had experienced recurrent infections, but these had been localized and responded to antibiotics so that the disease had not been diagnosed before. Synovitis of the knee was demonstrated by ultrasonography, while HRCT of the lungs showed thickening and dilatation of bronchial walls. Complete recovery of gonarthritis was achieved following intravenous gamma globulin substitution. Discussion: Agammaglobulinemia has to be considered in the presence of an atraumatic and sterile monarthritis of the knee. Ultrasonography is a valuable diagnostic tool in demonstrating synovitis.
    Notes: Zusammenfassung Ein fünfjähriger Junge entwickelte einen einseitigen nicht traumatischen, aseptischen Kniegelenkerguß, der sonographisch eine ausgeprägte Synovialishyperplasie zeigte. Die weitere Diagnostik erbrachte eine Agammaglobulinämie sowie Bronchiektasen. Eine vollständige und bleibende Remission der Kniegelenkbeschwerden wurde nach i.v. Immunglobulinsubstitution erreicht. Diskussion: Bei einer aseptischen Arthritis sollte auch an einen Immunglobulinmangel gedacht werden. Die Synovitis kann sonographisch gut dargestellt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Orthopäde 28 (1999), S. 579-584 
    ISSN: 1433-0431
    Keywords: Key words Lumbar microdiscectomy • Failed back syndrome • Lumbar disc surgery • Percutaneous discectomy • Laserdiscectomy ; Schlüsselwörter Bandscheibenvorfall • Mikrochirurgische Technik • Diskotomie • Operationsmikroskop • Postdiskotomiesyndrom • Perkutane Diskotomie • Laserdiskotomie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Für die Entscheidung, ob ein lumbaler Bandscheibenvorfall konservativ oder operativ behandelt werden soll, ist allein der klinisch/neurologische Befund maßgebend. Die bildgebenden Verfahren sind zweitrangig. Bei gegebener Indikation stehen heute zahlreiche perkutane endoskopische und offene mikrochirurgische Verfahren zur Verfügung. Die Auswahl der geeigneten Methode hängt von der pathologisch/anatomischen Situation des dislozierten Bandscheibengewebes ab. Bei geschlossenem Bandscheibenring sind noch intradiskale perkutane Verfahren wie perkutane Nukleotomie und Laserdekompression möglich. Die Ergebnisse haben in kontrollierten prospektiv randomisierten Studien enttäuscht. Die zwar effektive, jedoch durch Nebenwirkungen und Komplikationen behaftete Chemonukleolyse bleibt zur Zeit als einziges intradiskales Verfahren übrig. Der endoskopische transforaminale oder interlaminäre Zugang zum lumbalen Bandscheibenvorfall befindet sich noch im Experimentierstadium. Kontrollierte Studien fehlen. Wenn offen operiert wird, besteht ein Trend zum mikrochirurgischen Eingriff. Voraussetzung ist eine klare Indikation mit entsprechendem technischem Umfeld und Training zur Durchführung der gewählten Methode.
    Notes: Summary The decision about operative or non-operative treatment of herniated lumbar discs has to be based on the results of clinical and neurological examination. Results of imaging techniques as CT or MRI are secondary. Various percutaneous endoscopic or open techniques have been described. The most appropriate technique is determined by the anatomical situation of the dislocated lumbar disc tissue. Intradiscal percutaneous therapies such as percutaneous nucleotomy and laser decompression are possible, but they revealed poor results in prospective randomized and controlled studies. Chemonucleolysis remains as an effective intradiscal technique at the time, but is afflicted with side effects and complications. Endoscopic transforaminal or interlaminary techniques are still experimental. Whenever open surgery is necessary, microsurgical techniques are preferred. If a certain technique is to be applied, there has to be the correct indication, technical support for and experience in using the choosen method.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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