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  • 1995-1999  (2)
  • Akute Pankreatitis  (1)
  • Heartburn  (1)
  • 1
    ISSN: 1437-160X
    Keywords: Key words Systemic sclerosis ; Esophagus ; Manometry ; Dysphagia ; Heartburn
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract The predictive value of esophagus-related symptoms for the diagnosis of esophageal dysmotility induced by systemic sclerosis (SSc) was prospectively evaluated in 50 consecutive patients with SSc. Patients were classified as symptomatic when either dysphagia or repeated episodes of heartburn were present. All patients underwent esophageal manometry; SSc-induced esophageal dysfunction was diagnosed when there was aperistalsis or marked hypocontractility of the distal two-thirds of the esophageal body. Twenty-nine patients (58%) had a history of esophagus-related symptoms, while 21 patients (42%) were asymptomatic. Compared to esophageal manometry, esophagus-related symptoms had a sensitivity of 64%, a specificity of 52%, a negative predictive value of 50% and a positive predictive value of 62% for the diagnosis of SSc-induced esophageal dysfunction. In conclusion, the association of esophagus-related symptoms and esophageal motility pattern is poor. As clinical management strategies depend on proof of esophageal dysfunction, screening examinations are mandatory in all patients with SSc.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Internist 39 (1998), S. 453-458 
    ISSN: 1432-1289
    Keywords: Schlüsselwörter Schock ; Akute Pankreatitis ; Hämodynamik ; Therapeutische Implikationen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zum Thema Es dürfte wohl an den weitgehend fehlenden klinischen Symptomen liegen, daß man dem Pankreas im Rahmen des Schockgeschehens bisher keine größere Beachtung zugewandt hat. Das scheint angesichts der Häufigkeit pankreatischer Veränderungen im Schock allerdings nicht gerechtfertigt. Die vorliegende Übersicht erläutert sehr plausibel die wahrscheinlichen und gesicherten pathogenetischen Schritte, die über eine gestörte Makro- und Mikrozirkulation zur schweren Pankreasschädigung im Sinne einer ödematösen oder – im schlimmsten Fall – nekrotisiertenden Pankreatitis führen dürften. Konsequent ergeben sich daraus therapeutische Optionen, die hier ebenfalls dargestellt werden. Sicherlich wird man bei künftigen Therapiestrategien der Schockbekämpfung auch die möglichen Pankreasveränderungen mehr als bisher in Betracht ziehen müssen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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