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  • 1
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Demenz ; Epidemiologie ; Risikofaktoren ; Alter ; Geschlecht ; Bildung ; APOE-4 ; Neuropsychologische Tests ; Gedächtnis ; Key words Dementia ; Epidemiology ; Risk factors ; Age ; Gender ; Education ; APOE-4 ; Neuropsychological tests ; Memory
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The frequency of dementia in very old subjects, the risk factors and the consequences of the disease were investigated in the Berlin Aging Study in an age- and gender-stratified design (ages 70–103 years, n=516). Psychiatrists diagnosed a dementia syndrome according to DSM-III-R, applying the GMS-A and HAS interviews. The dementia frequency steeply increases until the 90–94 year group, but there is no further exponential increase for the 95+ group – instead for men the data show a plateau of dementia prevalence. Low education level turned out to be a risk factor, which explains the gender effect in a logistic regression analysis. The apolipoprotein E4 genotype was confirmed as a risk factor – however, only for the older subjects (85+). Dementia was a major reason for institutionlization. The 2-year mortality was no higher in dementia than for age-matched non-demented controls. The results gave a detailed picture of dementia in the very old. This is a prerequisite for planning facilities for psychiatric diagnostics and therapy as well as nursing care.
    Notes: Zusammenfassung Häufigkeit, Risikofaktoren und Auswirkungen der Demenz wurden in der Berliner Altersstudie (N=516, 70–103 Jahre, nach Alter und Geschlecht geschichtet) untersucht. Psychiater diagnostizierten das Demenzsyndrom nach DSM-III-R (GMS-A und HAS Interview). Die Demenzhäufigkeit steigt bis zum 95. Lebensjahr zwar steil an, jedoch findet sich kein exponentieller Anstieg über 95 Jahre hinaus – für Männer zeigen die Daten im Gegenteil ein Plateau der Demenzhäufigkeit. Niedrige Bildung ist ein Risikofaktor und erklärt den Geschlechtseffekt der Demenz in einer logistischen Regression. Der Genotyp E4 des Apolipoprotein E stellt ebenfalls einen Risikofaktor dar, der jedoch einen geringeren Einfluß hat als in der Literatur berichtet wird und nur bei den 85–103jährigen statistisch signifikant ist. Die Demenz ist eine Hauptursache für die Heimunterbringung im hohen Alter. Die 2-Jahres-Mortalität der dementen im Vergleich zu den nichtdementen Studienteilnehmern erwies sich nicht als erhöht. Die Ergebnisse zeigen ein differenziertes Bild der Demenz im hohen Lebensalter; diese Erkenntnisse sind eine Voraussetzung für die Planung psychiatrischer Versorgung und Pflege.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Sjögren-Syndrom ; MALT-Lymphom ; Parotistumor ; Autoimmunerkrankung ; Key words Sjögren’s syndrome ; MALT-related lymphoma ; Parotid tumors ; Auto-immune disease
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Sjögren’s syndrome is an important auto-immune disease in the head and neck. Patients have an increased arrival risk of up to 6% per year for developing B-cell lymphomas, including mucosa-associated lymphoid tissue (MALT) lymphomas. The following case report shows this relation and the difficulty of differentiating clinically recurrent swelling of the parotid gland in Sjögren’s syndrome from malignant lymphoma. A 64-year-old woman had a 2-year history of indolent, recurrent swelling of both parotid glands. Blood examination showed elevated ESR and a hypergammaglobulinemia. Immunosupressive therapy produced no improvement. Two years after the diagnosis of Sjögren’s syndrome, swelling of the left parotid gland persisted. Superficial parotidectomy of the left side was performed and histopathological examination revealed a MALT-related lymphoma. Subsequent parotidectomy of the right side also showed infiltration of the gland by a MALT lymphoma. Postoperative radiation therapy was given. During the follow-up period no recurrence or systemic disease was detected. Patients with Sjögren’s syndrome should be examined regularly by the otolaryngologist. If a lymphoma cannot be ruled out, open biopsy must be considered for histological diagnosis. Prognostic factors for developing a lymphoma are possibly a high ESR and hypergammaglobulinemia. Further prognostic factors have to be evaluated.
    Notes: Zusammenfassung Der Morbus Sjögren ist in der HNO die am häufigsten vorkommende Autoimmunerkrankung. Für Sjögren-Patienten besteht ein Risiko von bis zu 6% pro Krankheitsjahr für die Entwicklung maligner Lymphome, zu denen auch das MALT (mucosa-associated lymphoid tissue)-Lymphom gehört. Die vorliegende Kasuistik demonstriert diesen Zusammenhang und die Schwierigkeit der klinischen Abgrenzung des malignen Lymphoms von der Parotisschwellung, wie sie beim M. Sjögren rezidivierend auftritt. Bei der 64jährigen Patientin wurde 1995 die Diagnose M. Sjögren mit hohen Entzündungsparametern und deutlicher Hypergammaglobulinämie gestellt. Trotz immunsuppresiver Therapie kam es zu rezidivierenden Schwellungen beider Ohrspeicheldrüsen. 1997 persistierte die Schwellung linksseitig. Nach lateraler Parotidektomie ergab sich histologisch ein MALT-Lymphom. Daraufhin wurde die rechte Parotis entfernt, die ebenfalls durch ein MALT-Lymphom infiltriert war. Postoperativ wurde die Region bestrahlt und bis heute besteht kein Hinweis auf ein Rezidiv oder systemischen Befall. Sjögren-Patienten sollten zum Lymphomausschluß engmaschig HNO-ärztlich kontrolliert werden, gegebenenfalls mit operativer histologischer Diagnosesicherung. Kriterien zum Risikoprofil sind möglicherweise Entzündungsparameter und Hypergammaglobulinämie, weitere müssen evaluiert werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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