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  • 1
    Electronic Resource
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    Springer
    Der Radiologe 37 (1997), S. 124-129 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Nacht- und Bereitschaftsdienst ; Gesundheitsstrukturgesetz ; Key words Night radiology ; Government regulation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary This report deals with radiologic examinations outside official working hours in a German university hospital and the influence of new government regulations. A total of 65,113 radiologic examinations were requested and performed outside official working hours between 1 July 1990 and 30 Juni 1994. The data were analyzed according to the age and sex of this patient population compared with the entire population studied within this 4-year period. Further analysis included the time of the study, the organ systems investigated, and the radiologic technique. About one-third of requests occurred between 16.00 and 20.00 hours on normal working days and, thus, could be taken care of by late shifts. Another third covers the time between 20.00 and 08.00 hours in the morning, which requires in-house staff (medical and technical). The remainder of the requests occurred during holidays and weekends in the daytime. The most common request in this analysis was for portable chest examination. About 50 % of all portable chest examinations were performed outside regular working hours. In all, 17.2 % of all requests involved CT and MRT studies. Government regulation did not change the number, technique, and frequency of radiologic examinations outside official working hours.
    Notes: Zusammenfassung In der Zeit vom 01. Juli 1990 bis zum 30. Juni 1994 wurden 65 113 Untersuchungen außerhalb der Regeldienstzeit durchgeführt. Die vorliegende Analyse schlüsselt die Leistungen auf nach Alter und Geschlecht im Vergleich zum Gesamtkollektiv dieser Vierjahresperiode, nach dem Zeitpunkt der Untersuchung, nach den untersuchten Organen und nach der eingesetzten Technik. Ca. 1/3 der Leistungen fallen in den Zeitraum zwischen 16.00 und 20.00 Uhr und könnten durch einen versetzten Tagdienst aufgefangen werden. Ein weiteres Drittel entfällt auf den Zeitraum zwischen 20.00 und 8.00 Uhr am Folgetag. Der Rest entfällt auf Feiertage und Wochenenden. Die häufigste Anforderung betrifft Thoraxaufnahmen auf den Intensivstationen. Etwa die Hälfte dieser Untersuchungen werden außerhalb der Dienstzeit angefertigt; 17,2 % der Untersuchungen im Nacht- und Bereitschaftsdienst betreffen Computer- und Magnetresonanztomographie. Das am 01. 01. 93 in Kraft getretene Gesundheitsstrukturgesetz führte zu keinen nennenswerten Verschiebungen hinsichtlich Art, Umfang und Häufigkeit der Untersuchungen im Nacht- und Bereitschaftsdienst.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Halslymphknoten ; Diagnostik ; Farbkodierte Duplexsonographie ; B-Scan-Sonographie ; Key words Color-coded duplex sonography ; Cervical lymph nodes ; Differential diagnosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Color-coded duplex sonography is being increasingly used in the head and neck as another method for diagnosis of such disorders as stenosis of arteries or veins or hemangiomas. A possible additional advantage of testing is the ability to differentiate benign from malignant tumors. Since the underlying cause of a suspicious lesion is most important for treatment strategies, we investigated histologically-proven benign and malignant cervical lymph nodes for determining the value of color-coded duplex sonography. In the present study, 135 patients (45 women and 90 men; ages 30–63 years) with palpable cervical lymph nodes were examined with both ultrasound and color-coded duplex sonography. Afterwards, lymph nodes were removed by open biopsies or neck dissections. The histological results were then compared to perfusion velocities and pulsation indices from the color-coded duplex sonography. However, no significant differences were found between the benign and malignant nodes. When comparing perfusion and color, each group was seen to be non-homogeneous and no typical distribution of vascularization was demonstrable. Findings showed that color-coded duplex sonography is currently not an accurate indicator of lymph node pathology.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Eine sichere Beurteilung der Gewebeerkrankung von Halslymphknotenschwellungen ist mit Hilfe der B-Scan-Sonographie nicht möglich. Mit der farbkodierten Duplexsonographie steht heute eine Untersuchungsmethode zur Verfügung, die Aussagen über die Echogenität sowie die Gefäßversorgung der untersuchten Areale liefert. Im Rahmen einer prospektiven Studie sollte geklärt werden, ob farbdopplersonographische Befunde Rückschlüsse auf die Dignität von Halslymphknoten erlauben. Patienten: Untersucht wurden 135 nicht therapierte Patienten (45 Frauen, 90 Männer, Alter 30–63 Jahre) mit Halslymphknotenschwellungen bislang ungeklärter Histologie. Methoden: Eingang in die Studie fanden Halslymphknoten, die sowohl palpatorisch (um eine spätere Identifikation im Neck-Präparat zu ermöglichen) als auch im B-Scan sonographisch nachweisbar waren und anschließend operativ entfernt wurden. Alle Patienten wurden präoperativ zuerst B-scan-sonographisch beurteilt. Sodann erfolgte die farbdopplersonographische Untersuchung. Die sonographischen und farbdopplersonographischen Befunde wurden dem histologischen Untersuchungsergebnis gegenübergestellt. Ergebnisse: Vergleichend ausgewertet wurden 80 Patienten mit histologisch gesicherten Plattenepithelkarzinommetastasen und 55 Patienten mit histologisch verifizierten akuten bzw. chronischen Lymphadenitiden. Hinsichtlich der Messung von Pulsatilitätsindizes imponierte kein signifikanter Unterschied zwischen benignen und malignen Knoten. Plattenepithelkarzinommetastasen und Lymphadenitiden zeigten bezüglich der qualitativen Farbverteilungsspektren lediglich unspezifische Vaskularisationsmuster. Schlußfolgerung: Die farbkodierte Duplexsonographie in der HNO-Heilkunde ist zum gegenwärtigen Zeitpunkt nicht geeignet, quantifizierbare Hinweise zur Dignität und/oder Spezifität von Halslymphknoten zu geben.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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