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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Nervenarzt 70 (1999), S. S26 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Autonome Störungen ; Parkinson-Krankheit ; Key words Autonomic disturbances ; Parkinson’s disease
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Disturbances of autonomic functions are, without a doubt, part of the symptomatology of Parkinson’s disease, but do have little importance as initial symptoms. They are more prominent in the advanced stages of the disease, when they then have an impact on the kind of patients’ complaints and on the effects of the therapeutic measures. For example, pollakisuria and urge incontinence are restrictive for social activities and, simultaneously, nighttime akinesia disturbs sleep and recovery. Dysfunction of gastrointestinal mobility brings about a retardation in drug transport from the stomach to the upper intestine and thereby in drug absorption with the sequel of an inadequate response of the parkinsonian symptomatology. Detailed registration – there is a large number of methods – of autonomic functions provides insight into the extent of the degenerative process, but mainly helps to find ways to improve the resulting dysfunctions. Whereas some signs like thermoregulation, sebaceous secretion and sleep disturbances caused by night-time akinesia do improve under drug treatment, others like cardiovascular dysregulation and delayed colon transit-time may even be worsened.
    Notes: Zusammenfassung Störungen des autonomen Nervensystems sind zwar ein Bestandteil auch des idiopathischen Parkinson-Syndroms, doch spielen sie als Initialsymptome kaum eine Rolle, sondern treten erst mit zunehmender Krankheitsdauer in Erscheinung. Dann können sie einerseits das Beschwerdebild prägen, andererseits Einfluß auf die Behandelbarkeit nehmen. So beeinträchtigen beispielsweise Pollakisurie und Dranginkontinenz den Aktionsradius und damit die sozialen Aktivitäten der Kranken erheblich, stören gleichzeitig den Nachtschlaf und damit die Erholungsphase. Störungen der Magen-Darm-Motilität haben im oberen Abschnitt Verzögerungen der Resorption der Parkinson-Medikation und damit der therapeutischen Beeinflußbarkeit der Kardinalsymptome zur Folge. Die genaue Diagnostik der autonomen Störungen dient zwar auch der Erfassung der Prozeßausdehnung, vorwiegend aber der notwendigen therapeutischen Beeinflussung der daraus resultierenden Symptome. Während einige Symptome wie etwa Beeinträchtigungen der Thermoregulation, der Talgproduktion und der akinetisch verursachten Schlafstörungen gut auf die medikamentöse Therapie ansprechen, können andere wie z.B. kardiovaskuläre Störungen oder die Verlangsamung der Dickdarmmotilität eine Verschlechterung erfahren.
    Type of Medium: Electronic Resource
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