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  • 1995-1999  (2)
  • Klassifikation  (1)
  • Rheumatoid Arthritis  (1)
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Internist 38 (1997), S. 520-531 
    ISSN: 1432-1289
    Keywords: Schlüsselwörter Vaskulitis ; Klassifikation ; Vaskulitis ; Therapie ; Autoimmunerkrankungen ; Immunsuppression
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zum Thema Die in der letzten Dekade erzielten Fortschritte in der Diagnostik von Kollagenkrankheiten haben sowohl die Zahl der bekannten als auch der neu erkannten bzw. beschriebenen immunreaktiv ausgelösten Vaskulitiden und „Bindegewebskrankheiten” in die Höhe schnellen lassen und zu einer höheren Trennschärfe zwischen den einzelnen klinischen Entitäten geführt. Neue Krankheitsdefinitionen und -klassifikationen ermöglichen zusammen mit den Instrumenten für das Maß von Krankheitsausdehnung und -aktivität in vielen Fällen eine differenzierte stadien- und aktivitätsgerechte Therapie. Vor dem Hintergrund der krankheitsinhärenten Infektanfälligkeit und dem bekannten Nebenwirkungsprofil der konventionellen Immunsuppressiva muß die Indikationsstellung zu einer immunsuppressiven Therapie sehr streng, nach der Schwere und Akuität des Krankheitsbildes abgestuft und angesichts der medikamentös auslösbaren Spätkomplikationen zeitlich limitiert durchgeführt werden. Besonders hervorgehoben und gerade auch den Nichtspezialisten auf dem Gebiet der chronisch-entzündlichen Systemerkrankungen sei die Klassifikation der primären Vaskulitiden und der generalisierten Autoimmunerkrankungen empfohlen, anhand derer in dieser Arbeit detaillierte Behandlungsrichtlinien gegeben werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Clinical rheumatology 15 (1996), S. 277-282 
    ISSN: 1434-9949
    Keywords: Rheumatoid Arthritis ; Methotrexate ; Lung ; Side Effects
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Sustained cough is a frequent complaint in methotrexate (MTX) treatment for rheumatoid arthritis and can be a symptom of incipient MTX-induced pneumonitis. This study was performed to characterize MTX-associated cough clinically and to clarify by which means this condition can be distinguished from incipient MTX pneumonitis. Three patients with MTX-induced pneumonitis and 10 patients with sustained cough unassociated with pneumonitis were examined clinically, by pulmonary function testing, and bronchoalveolar lavage (BAL). In MTX pneumonitis, cough was associated with progressive dyspnoea, constitutional symptoms, impaired pulmonary function, and interstitial infiltration of variable degree by chest X-ray. BAL cytology invariably showed lymphocytic alveolitis while transbronchial biopsy revealed active interstitial inflammation in only one patient. Ten patients had sustained, nonprogressive cough in the absence of constitutional symptoms, progressive dyspnoea and impaired pulmonary function. Neither X-ray nor BAL nor transbronchial biopsy revealed any evidence of interstitial lung disease. In the majority of these patients, cough abated with symptomatic treatment with or without temporary discontinuation of MTX. It is concluded that MTX-associated cough can be a reflection of isolated airway disease. Clinically, absence of constitutional symptoms, impaired pulmonary function, and interstitial infiltration on X-ray distinguished this condition from incipient MTX pneumonitis. Cough without pulmonary parenchymal involvement appears to result from an irritant effect of MTX on the airways.
    Type of Medium: Electronic Resource
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