ISSN:
1438-2385
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Process Engineering, Biotechnology, Nutrition Technology
Description / Table of Contents:
Summary In the last decade 311 duplicate portions of the 24-h diet of Dutch citizens were collected and lyophilized. All samples were assayed for total arsenic and, in addition, the 20 samples which ranked highest in total arsenic were selected for arsenic speciation i.e., the separate determination of organic-bound arsenic and inorganic arsenic. For the determination of total arsenic, the test portion is wet-digested and the digest reduced with KI/SnCl2/Zn to give AsH3 which is measured by molecular absorption spectrometry. Inorganic arsenic is also measured as AsH3 after acid extraction of the test portion and subsequent NaBH4 reduction of the extract. The residue of the acid extraction and the NaBH4-reduced extract are combined, wet-digested and the digest reduced with NaBH4 to give AsH3 originating from organic-bound arsenic. Samples spiked at different levels with inorganic and organic-bound arsenic were analysed and gave recoveries for inorganic arsenic of 94% to 122% (n=6) and for organic-bound arsenic of 87% to 104% (n=6). On average, the inorganic fraction is 30% of the total arsenic intake; range 3 % to 50% (n=14). The inorganic arsenic fraction decreases with increasing level of total arsenic intake. The highest oral inorganic arsenic intake was 60 gg; the tolerable daily intake (TDI) for a 60-kg individual is 120 μg inorganic arsenic. Organic and inorganic arsenic measured were summed and compared with the results of the total arsenic determination; differences were less than 15%. (Since inorganic arsenic is a contaminant and not an additive, the abbreviation TDI is preferred here over ADI (acceptable daily intake) which is retained for additives.)
Notes:
Zusammenfassung Im letzten Jahrzehnt wurden 311 Doppelproben der Ganztagskost, inklusive Trinkwasser und Getränke, von Einwohnern der Niederlande gesammelt und gefriergetrocknet. Alle Proben wurden auf den Gesamt-Arsengehalt untersucht und von zwanzig Proben, deren Gesamt-Arsengehalt am höchsten war, wurde der Gehalt an organisch und anorganisch gebundenem Arsen bestimmt. Zur Gesamt-Arsengehaltbestimmung wurde die Untersuchungsprobe naß aufgeschlossen und anschließend mit KI/SnCl2/Zn zu AsH3 reduziert und durch Molekularabsorptionspektrometrie erfaßt. Anorganisches Arsen wird, nach saurer Extraktion der Untersuchungsprobe und anschließend, nach Reduktion mit NaBH4, ebenfalls als AsH3 gemessen. Der Rückstand der sauren Extraktion sowie der NaBH4-reduzierte Extrakt werden vereinigt, naß aufgeschlossen und die erhaltene Lösung mit NaBH4 reduziert, das entstandene AsH3 stammt vom organisch gebundenen Arsen. Einigen Proben (n = 6) wurde, auf verschiedenen Niveaus, organisch sowie anorganisch gebundenes Arsen zugesetzt. Die Wiederfmdungsraten für anorganisches Arsen betrugen 94% bis 122% und für organisches Arsen 87% bis 104%. Im Schnitt ist 30% der gesamten Arsenzufuhr anorganischer Herkunft; Bereich 3% bis 50% (n =14). Der anorganische Arsenanteil nimmt mit steigender Gesamt-Arsenzufuhr ab. Die höchste anorganische Arsenzufuhr betrug 60 μg pro Person; TDI (Tolerable Daily Intake) für eine 60-kg-Person: 120 μg anorganisches Arsen. Eine Bilanzstudie ergab einen Meßunterschied von weniger als 15% zwischen dem Gesamt-Arsengehalt und der Summe des organisch und anorganisch gebundenen Arsens.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01028070
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