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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European archives of psychiatry and clinical neuroscience 234 (1984), S. 149-156 
    ISSN: 1433-8491
    Keywords: Haemangioblastoma ; Lindau tumor-von HippelLindau disease ; Cerebellar function ; EOG ; Hämangioblastom ; Lindau ; Tumor ; von Hippel Lindau'sche Krankheit ; Kleinhirnfunktion ; EOG
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 46 Patienten mit einem Hämagio-blastom des Zentralnervensystems (Neurologische Universitäts-Klinik Hamburg-Eppendorf,1950–1980) fanden sich überwiegend (n = 40) Kleinhirnangioblastome (Lindau-Tumoren), von denen 21 im Jahre 1983 nachuntersucht werden. Kopfschmerz als Initialsymptom fand sich etwa dreimal so häufig wie Schwindel, sensomotorische Ausfälle and cerebelläre Gangstörung (43% zu 10–15%). Hirndrucksymptome waren häufiger diagnostisch wegweisend als Schwindel und Gangstörung. Seit der Einführung des CCT erlaubte die zusammengefaßte Beurteilung von CCT und Vertebralisangiographie immer die zutreffende preoperative Diagnose. Die geringe Gesamtoperationsmortalität von 13,5% konnte im letzten Jahrzehnt auf 0% gesenkt werden. Bei einer Gesamtrezidivhäufigkeit von 8,7% fand sich bei 21 Nachuntersuchungen einschließlich CCT and EOG kein Rezidiv. Nicht so haufig wie bisher allgemein angenommen, kamen in unserem Krankengut vor: Familiäre Häufung (0%), multiple Tumorlokalisationen and gleichzeitiges Vorkommen mit Angiomatosis retinae (0%), Polyglobulie (10,8%). Psychische Veräenderungen (45,6%) ließen sich stets nur bei gleichzeitig bestehender Hirndrucksymptomatik nachweisen. Die Ergebnisse der Nachuntersuchungen zeigen, daß Reststörungen bzw. mögliche Rezidive genauer and früher als durch die klinische Untersuchung allein mit einer zusammengefaßten Beurteilung von CCT and EOG erkannt and verlaufsmäßig objektiviert werden können.
    Notes: Summary In a survey of 46 patients with haemagioblastoma of the CNS (Neurology Dept. University Hamburg, 1950–1980) most (n = 40) were found to have angioblastomas of the cerebellum (Lindau tumors). Of these patients 21 were re-examined in 1983. Headache was the most frequent initial symptom (43%), and within this group one-third (10%–15%) had dizziness, sensorymotor deficits and cerebellar gait disturbances. Signs of elevated intracranial pressure much more often led to the correct diagnosis than dizziness or dystaxia. After the introduction of CCT to the diagnostic procedure the combined evaluation of angiography of the vertebral arteries and CCT always permitted the correct diagnosis. The low neurosurgical mortality rate (13.5%) has decreased to 0% within the last decade. No relapses were found in 21 re-examinations including CCT and EOG compared to a frequency of 9.7% in all 46 cases. Significantly less often than expected from other data we found: signs of possible hereditary influence (0%), multiple tumor localization combined with angiomatosis retinae (0%), polyglobulia (10.8%). Psychopathologically relevant signs (45.6%) were, in all cases, combined with signs of increased intracranial pressure. The results of our re-examination demonstrate that late postoperative deficits as well as possible relapses are earlier and more precisely evaluated by the combined use of clinical examination, CCT and EOG.
    Type of Medium: Electronic Resource
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