Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
Filter
  • 1975-1979  (1)
  • Types of Schizophrenic Course  (1)
Material
Years
  • 1975-1979  (1)
Year
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European archives of psychiatry and clinical neuroscience 221 (1975), S. 53-66 
    ISSN: 1433-8491
    Keywords: Late Schizophrenia ; Psychopathology ; Prognosis ; Types of Schizophrenic Course ; Spätschizophrenie ; Psychopathologie ; Prognose ; Verlaufstypen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Der Begriff “Spätschizophrenie” wird in Anlehnung an M. Bleuler definiert. Von 502 Schizophrenien, die 1945 bis 1959 in der Bonner Nervenklinik stationär aufgenommen waren und spätkatamnestisch untersucht wurden, erkrankten 14%, bei Berücksichtigung der verstorbenen Patienten 17, 1% (110 von 644 Fällen) nach dem 40. Lebensjahr, dabei je 50% zwischen dem 40. und 44. bzw. 45. und 59. Lebensjahr. 24, 3% der Spätschizophrenien manifestierten sich nach dem 50., 3, 1% nach dem 60. Lebensjahr. Die durchschnittliche Beobachtungsdauer betrug 17, 8 Jahre, einschließlich der Prodrome 20, 7 Jahre. In 42, 8% gingen Prodrome und/ oder Vorpostensyndrome voraus. Das weibliche Geschlecht überwiegt mit 64, 3%. Syntone Ausgangspersönlichkeiten sind mit 49, 3% deutlich häufiger, psychopathische Primärpersönlichkeiten dagegen seltener als bei den übrigen Schizophrenien; hinsichtlich prämorbider Intelligenz und familiärer Belastung bestehen keine Unterschiede. Seelisch-reaktive Auslösung ist mit 31, 9% nicht signifikant häufiger als im Gesamtkollektiv (25%). Auch durch soziale Faktoren (soziale Schicht der Elternfamilie, Ledigenquote, Kinderlosigkeit und Spätheirat) lassen sich die Spätschizophrenien nicht sicher von den übrigen abheben. Initiales Prävalieren paranoid-halluzinatorischer (59, 4%) und paranoider Syndrome (23, 2%) ist noch deutlich häufiger als bei den Schizophrenien der ersten Lebenshälfte; depressive Verstimmungen (47, 1%) und Coenästhesien (64, 3%) werden seltener beobachtet als dort. Die Dauerprognose ist, besonders bei den Frauen, günstiger; die Rate der Vollremissionen beträgt 30%, ca. 35% remittieren auf leichte reine Residuen. Alle Verlaufstypen der Schizophrenie kommen auch bei der Spätschizophrenie vor; monophasische Typen sind mit 17, 6% signifikant häufiger, die beiden prognostisch ungünstigsten Verlaufstypen signifikant seltener als beim Gesamtkollektiv. Die Rate sozialer Heilungen ist mit 64, 3% höher, die Rate der Dauerunterbringungen mit 10% niedriger als im Gesamtkollektiv. Für Therapie und Rehabilitation gelten angesichts der Wesensgleichheit mit der Gesamtgruppe der Schizophrenien die gleichen Prinzipien wie dort.
    Notes: Summary The designation “late schizophrenia” is used with reference to M. Bleuler. Of 502 cases of schizophrenia admitted to the mental hospital of the university of Bonn from 1945–1959 and later catamnestically examined, 14% were taken ill after age 40. Including the deceased,the percentage increases to 17. 1 (110 of 644 cases). The onset of disturbance could be ascertained with 50% occurring equally between age 40–44 and age 45–59. Late schizophrenia became manifest after age 50 in 24. 3% and in 3. 1% after age 60. The average period of observation was 17. 8 years, and 20. 7 years including prodromes. In 42. 8% prodromes and/or signs in advance could be traced. Females predominated (64. 3%). Syntonic personalities were markedly more frequent (49. 3%), psychopathic primary personalities less frequent than in other schizophrenias in the first half of life. With regard to premorbid intelligence or hereditability no differences could be found. Psychic-reactive actuation (31. 9%) was not significantly more frequent than in the group as a whole (25%). Not even by social factors (social class of parental family, bachelorhood rate, childlessness, and late marriage) could late schizophrenia be reliably distinguished from other schizophrenias. The quota of initially dominating paranoid-hallucinatory (55. 4%) and paranoid syndromes (23. 2%) is markedly higher than in schizophrenia of the first half of life, depressive moods (47. 1%) and coenaesthesias (64. 3%) less frequent. The final prognosis is — especially for women — more favorable, the rate of full remissions amounting 30%; 35% showed remissions to slight pure residual symptoms. All types of schizophrenic courses also occur in late schizophrenia; monophasic types are significantly more frequent, the two most prognostically unfavorable types are significantly rarer than in the group as a whole. The rate of social reintegration is with 64. 3% higher and that of permanent hospitalization 10% lower than in the group as a whole. In view of the identity of late schizophrenia with all other schizophrenias, the same principles have to be applied to therapy and rehabilitation.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...