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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neurology 218 (1978), S. 157-169 
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Intracranial hypertension ; Cerebral blood flow ; Doppler flow velocity measurements
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei Patienten mit ernsten Läsionen im Gehirn kann „Monitoring“ von sowohl intercraniellem Druck als auch der zerebralen Blutdurchströmung für die Klinik von Bedeutung sein. Da im Moment keine atraumatische Methode für die Messung der zerebralen Blutdurchströmung besteht, wird anempfohlen, die Durchströmungsgeschwindigkeit mit der Ultraschall-Doppler-Technik in der Arteria carotis communis zu messen. Theoretisch kann eine positive Korrelation zwischen der zerebralen Blutdurchströmung und der Strömungsgeschwindigkeit erwartet werden. Die beschriebenen Ergebnisse zeigen, daß tatsächlich ein solcher Zusammenhang besteht, sowohl bei gesunden Versuchspersonen als auch bei neurologischen Patienten. Bei vielen dieser Patienten nimmt die Durchströmungsgeschwindigkeit in der Arteria carotis communis ab bei einer Zunahme des intracraniellen Druckes. Dies suggeriert eine gestörte Autoregulation. Das Aufzeigen einer solchen Störung kann klinische Bedeutung haben.
    Notes: Summary In patients with severe brain lesions monitoring of the intracranial pressure as well as monitoring of cerebral blood flow can be of clinical value. While at the moment there is no atraumatic method for measuring cerebral blood flow in man, it is recommended to measure blood flow velocity with the ultrasound Doppler technic in the common carotid artery. On theoretical grounds a positive correlation between cerebral blood flow and blood flow velocity can be expected and the observations presented show that such a correlation exists in normal controls and in neurological patients. In many neurological patients the flow velocity in the common carotid artery decreases with increasing intracranial pressure. This suggests that the autoregulation is disturbed. The demonstration of such a disturbance can have clinical implications.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neurology 222 (1979), S. 109-118 
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Normal pressure hydrocephalus ; Cerebral atrophy ; Computed tomography ; Cerebrospinal fluid infusion test
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Der diagnostische Wert von Computertomographie (CT) und Spinalen Infusions-Test (SIT) wurde bei 27 Patienten mit „Normal Pressure Hydrocephalus“ (NPH) und 35 Patienten mit zerebraler Atrophie untersucht. Der häufigste CT-Befund des NPH war Erweiterung der Temporalhörner und bei zerebraler Atrophie eine Erweiterung der Konvexitätssulci. Aber 43% der Patienten mit zerebraler Atrophie zeigte keine Rindenatrophie. Der SIT zeigte eine sehr gute Korrelation mit Isotopenzisternographie und kontinuierlicher intrakraniellen Druckmessung. NPH und zerebrale Atrophie wurden korrekt differenziert in 71% mittels CT und SIT. Ein normaler SIT und ein CT-Scan ohne die typischen Merkmale von NPH schließen Liquorrückresorptionsstörungen aus. Ein abnormer SIT und ein CT-Scan, der einen Hydrozephalus ohne Erweiterung der Konvexitätssulci zeigt, erfordern eine Isotopenzisternographie und eventuell intrakranielle Druckmessung zur Ermittlung des Grades der Liquorrückresorptionsstörung.
    Notes: Summary The diagnostic value of computed tomography (CT) and spinal infusion test (SIT) was investigated in 27 patients with normal pressure hydrocephalus (NPH) and 35 patients with cerebral atrophy. The most consistent CT finding of NPH was dilatation of the temporal horns, that of cerebral atrophy widening of the convexity sulci. However, 43% of patients with cerebral atrophy demonstrated no cortical atrophy. The SIT showed an excellent relation with isotope cisternography and continuous intracranial pressure recording. NPH and cerebral atrophy were correctly differentiated in 71% by CT and SIT. A normal SIT and a CT scan without the typical features of NPH exclude impairment of cerebrospinal fluid absorption. An abnormal SIT and a CT scan showing ventricular enlargement without dilatation of convexity sulci, require isotope cisternography and possibly intracranial pressure recording to determine the degree of the absorption deficit.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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