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    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Sucrose ; hyperinsulinemia ; glucose tolerance ; gastrointestinal factor ; Rohrzucker ; Hyperinsulinismus ; Glucoseassimilation ; gastrointestinale Faktoren
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Widersprüchliche Befunde in der Literatur ließen bisher keine Klarheit zu, inwieweit verschiedene Kohlenhydratformen einen unterschiedlichen Einfluß auf die Glucoseassimilation und Insulinsekretion haben. Bei Anwendung einer standardisierten isocalorischen Rohrzucker- bzw. Reisstärkediät wurden deshalb bei Ratten Glucosebelastungen durchgeführt und Blutzucker sowie Seruminsulin gemessen. Nach Rohrzuckerfütterung entsteht ein Hyperinsulinismus, der postprandial, besonders aber bei i.v. und peroraler Glucosegabe deutlich wird. Die Glucoseassimilation ist jedoch nur nach i.v. Belastung beschleunigt. Nach peroraler Glucosegabe besteht trotz Hyperinsulinismus ein verzögerter Schwund der Blutglucose. Dies tritt besonders deutlich bei einer Glucosebelastung des abgebundenen Duodenums hervor. Aus den vorliegenden Befunden muß eine gesteigerte insulinotrope Wirkung, eine beschleunigte Resorption aus dem Duodenum sowie ein durch Rohrzucker induzierbarer Duodenalfaktor als Ursache de gesteigerten Insulinsekretion nach Rohrzucker angenommen werden. Die verminderte Glucoseassimilation nach peroraler Belastung ist wahrscheinlich durch eine gesteigerte Glucagonsekretion bedingt.
    Notes: Summary Increase of diabetes mellitus and obesity following high caloric intake has shown to be an alarming symptom of our affluent society. Similar effects, however, can be mimicked by a dietary change from starch to sucrose-rich food without increasing caloric intake. Yet studies regarding this phenomenon have resulted in conflicting conclusions. The present experiments were therefore designed to gather more data on this subject, by applying an isocaloric starch or sucrose-rich diet in rats. Their effects on blood sugar and serum insulin should be examined in fasting and postprandial state and following I.V.G.T.T. In addition, separate parts of the upper gastro-intestinal tract were loaded with glucose. After sucrose feeding there is marked hyperinsulinemia following oral or intravenous tolerance tests. The glucose disappearance rate is only increased following I.V.G.T.T. Peroral and duodenal glucose load, however, decrease the disappearance rate. There seems to be good evidence that prolonged sucrose feeding in rats has a direct insulinotropic effect. In addition, some as yet unknown factor in the duodenal mucosa might be activated, contributing efficiently to hyperinsulinemia and possibly hyperglucagonemia.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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