ISSN:
1432-2102
Keywords:
Schlüsselwörter Hochauflösende Computertomographie
;
Lunge
;
Phänomenologie
;
Differentialdiagnose
;
Indikationen
;
klinischer Stellenwert
;
Key words High-resolution computed tomography
;
Lung
;
Findings
;
Differential diagnosis
;
Indications
;
Clinical value
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary High-resolution computed tomography (HRCT) has proved to be the imaging technique of choice for the lung in numerous studies, allowing precise depiction of normal pulmonary anatomy – including the lobular architecture – as well as relevant pathologic changes. Its sensitivity, specificity and accuracy in this respect are markedly superior, not only to chest radiography, but also to conventional CT. Guidelines for standardized assessment and interpretation of HRCT findings have not been established in the German literature. The purpose of this paper was to develop a systematic classification of pulmonary HRCT findings based on the appearance of morphologic abnormalities (descriptive classification) and their relationship to anatomic structures of pulmonary parenchyma (anatomic classification). Reticular, nodular, and non-reticular/non-nodular densities, as well as lucencies, can be differentiated. Abnormalities of the pleural space are discussed separately. Following the presentation of typical CT findings, morphologic correlation and differential diagnosis are discussed. In addition, we point out indications and specific features of the clinical value of the technique.
Notes:
Zusammenfassung Die hochauflösende Computertomographie (HRCT) hat sich in zahlreichen Studien als bildgebendes Verfahren der Wahl für eine subtile Abbildung der regulären Lungenanatomie – und dabei vor allem ihrer lobulären Architektur – sowie für die Erkennung relevanter krankheitsassoziierter Lungenveränderungen bewährt. Ihre Sensitivität, Spezifität und Treffsicherheit ist diesbezüglich nicht nur im Vergleich zur Thoraxübersichtsaufnahme, sondern auch zur konventionellen CT deutlich überlegen. Da Richtlinien zur standardisierten Beschreibung und Interpretation entsprechender Befunde bisher im deutschsprachigen Schrifttum nicht etabliert wurden, versucht die vorliegende Arbeit, eine an Erscheinungsbild morphologischer Auffälligkeiten (deskriptive Klassifizierung) und deren Zuordnung zu definierten Leitstrukturen des Lungenparenchyms (pathoanatomische Klassifizierung) orientierte Systematik der pulmonalen HRCT-Phänomenologie zu konzipieren. Als Läsionsmuster der Lunge werden retikuläre, noduläre und nichtretikuläre – nichtnoduläre Verschattungen sowie Parenchymaufhellungen differenziert, während die Betrachtung von Veränderungen der Pleura gesondert erfolgt. Im Anschluß an die Darstellung der jeweiligen HRCT-Zeichen findet sich eine Erörterung ihrer Morphologiekorrelation und Differentialdiagnose. Darüber hinaus wird auf Indikationen und wichtige Aspekte des klinischen Stellenwerts dieses Verfahrens hingewiesen.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001170050107
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