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  • Greater omentum  (2)
  • Pathogenesis  (2)
  • 61.46.+w  (1)
  • Aberrant hepatic arteries  (1)
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 351 (1980), S. 267-276 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Stenosis of papilla ; Pathogenesis ; Diagnosis ; Therapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Diagnostik der gutartigen Papillenstenose basiert auf der präoperativen endoskopisch retrograden Cholangio-Pankreaticographie (ERCP), der peroperativen Cholangiographie und Debimetrie mit diagnostischer Papillenbougierung. Die mit diesen Methoden erzielte hohe Trefferquote [14] berechtigt diese aufwendigen Verfahren konsequent anzuwenden. Die Therapie besteht bei der reversiblen Stenose in der Beseitigung des dafür verantwortlichen Entzündungsherdes (Cholecystolithiasis und Choledocholithiasis). Die irreversiblen Papillenstenosen sind ausschließlich durch Sphincterotomie bzw. Papillotomie erfolgreich zu behandeln.
    Notes: Summary The diagnostics of benign stenosis of the papilla is based on the preoperative endoscopic retrograde cholangiopancreatography (ERCP) and preoperative cholangiography and debimetry with diagnostic dilatation of the papilla. The high rate of positive results achieved with these difficult procedures necessitate their use. The therapy of reversible stenosis consists of the eradication of the responsible inflammatory focus (cholecystolithiasis and choledocholithiasis). Irreversible stenoses of the papilla are without exception successfully treated with sphincterotomy or papillotomy.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 368 (1986), S. 29-40 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Sequelae of irradiation in intestinal tract ; Pathogenesis ; Clinical aspects ; Treatment
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Behandlung unerwünschter Folgen einer Strahlentherapie am Darmtrakt ist durch die Zeit ein vielfältig schwieriges Problem geblieben. Wir berichten über Erfahrungen, die wir an einem Kollektiv von 285 Patienten gewonnen haben; von diesen wurden 159 (= 55,8%) operiert. Dominierende Indikationen waren Stenosen und entzündliche Veränderungen des Darmrohres sowie Fistelbildungen. Es verstarben 7 Patienten (= 4,4%). Die Ergebnisse lassen eine deutliche Minderung bislang bekannter Risiken erkennen.
    Notes: Summary The therapy of irradiation sequelae in the intestinal tract is still problematic. Within the period from 1967–1984 285 patients have been treated for late radiation injuries of the intestine. Our experiences are demonstrated and discussed with reference to the literature. Specific topics are: pathogenesis, clinical problems and aspects of conservative and operative treatment.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 359 (1982), S. 81-92 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Liver ; Collateral circulation ; Inferior phrenic arteries ; Translobar vessels ; Portal anastomoses ; Aberrant hepatic arteries
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In korrosionsanatomischen Untersuchungen an menschlichen Lebern wurde geprüft, welche arterio-arteriellen Anastomosen zwischen den Aa. phrenicae inferiores und ästen der A. hepatica propria bestehen. Ferner werden Anastomosen zwischen den Stromgebieten der Aa. hepaticae dextra et sinistra beschrieben. 1. Die anatomisch-funktionelle Untersuchung der phrenico-hepatischen Anastomosen bringt neue detaillierte Aufschlüsse über die arterielle Versorgung des Leberorgans aus den Schlagadern des Zwerchfells. Solche Collateralen existieren regelhaft. Den größten Teil der phrenico-hepatischen Anastomosen liefert die A. phrenica inferior dextra. Die superioren und posterioren Segmente nehmen die meisten Collateralgefäße auf. Bei nahezu 10 % der untersuchten Fälle war über die Collateralen eine Füllung fast des gesamten arteriellen Systems der Leber möglich. 2. Anastomosen zwischen beiden Leberarterien gibt es in Form der sogenannten portalen Anastomosen (Hilusanastomosen), der translobären Anastomosen und der Kapselarterien.
    Notes: Summary A corrosion — cast anatomical study was performed on human livers. At first arterio-arterial anastomoses between the inferior phrenic arteries and branches of the main hepatic artery were investigated. Secondly, arterial communications between the right and left hepatic artery are described. 1. The anatomical-functional study of phrenico-hepatic anatomoses gives new detailed information on the arterial blood supply of the liver out of the phrenic arteries. These collaterals are a consistent finding. By far the largest part of the phrenicohepatic anastomoses is derived from the right inferior phrenic artery. The superior and posterior segments receive most of the anastomoses. In about 10 % of our cases we succeeded in filling almost the whole arterial system of the liver by injecting the inferior phrenic arteries. 2. There are three anastomotic pathways from the right hepatic artery to the left: the so-called portal anastomoses (hilar anstomoses), translobar vessels, and the capsular arteries.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Greater omentum ; Mesothelial cells ; Electron microscopy ; Alterations through surgical treatment
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 5 Patienten der Abteilung für Allgemeinchirurgie der Universitdtsklinik Hamburg-Eppendorf, die wegen unterschiedlicher Indikationen laparotomiert wurden, konnten intraoperativ Gewebsstücke des großen Netzes entnommen werden. Die Oberflächenmorphologie des großen Netzes wurde mit dem Licht-, Transmissionselektronen- und Rasterelektronenmikroskop untersucht. Es zeigt sich, daß man bei der Entnahme des Materials äußerst vorsichtig sein muß, um unverletztes Gewebe zu erhalten. Daraus folgt, daß bei normaler chirurgischer Manipulation am großen Netz Verletzungen auftreten. An unverletzten Gewebsstücken wird die normale Oberfläche des großen Netzes beim Menschen beschrieben, wobei die Befunde früherer Arbeiten grundsätzlich bestätigt werden. Die Schädigungen an der Oberfläche des großen Netzes sind nach chirurgischen Manipulationen aber weitaus stärker, als man mit bloßem Auge wahrnehmen kann. Man findet Abhebungen der Mesothelzellen, Zerreißungen der submesothelialen Bindegewebsstrukturen, Quetschungen der Fettzellen und Zerreißungen der Blutgefäße. Dabei werden Lipidtropfen in das submesotheliale Bindegewebe gequetscht oder sogar auf die Oberfläche des Mesothels gedrückt. Erythrocyten liegen massenhaft im Interstitium zwischen den Fettzellen. Inwieweit Milchflecken und freie Nervenendigungen an der Oberfläche des großen Netzes durch intraoperative Manipulationen geschädigt werden, ist anhand unseres Materials nicht sicher zu beurteilen.
    Notes: Summary From five patients of the Department of General Surgery of the University Hospital of Hamburg-Eppendorf, who underwent laparotomy because of different indications, small pieces of tissue of the greater omentum were taken intraoperatively. The surface morphology of the greater omentum was studied by means of light, transmission electron and scanning electron microscopy. It became obvious that intact tissue only was obtained when the procedure of taking out material was accomplished most carefully. Consequently, during normal surgical manipulations the greater omentum usually will be damaged. In undamaged tissue specimen the normal surface of the greater omentum in man is described. The findings basically confirm the results of previous investigations. Injuries at the surface of the greater omentum after surgical treatment are, however, much more severe than they are noticeable by the naked eye. Lifting up of the mesothelium, ruptures of the submesothelial structures of connective tissue, squashing of fat cells and ruptures of blood vessels can be observed. During these processes lipid droplets are squeezed into the submesothelial connective tissues or even pressed up to the surface of the mesothelium. Large quantities of erythrocytes are found in the interstitium in between the adipose cells. To what extent milky spots and free nerve endings at the surface of the greater omentum are damaged during intraoperative manipulations cannot be unequivocally estimated on the basis of the material studied here.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Greater omentum ; Anatomical functional structures ; Großes Netz ; Anatomische Funktionsstruktur
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Studie befaßt sich mit der klinisch relevanten morphologischen Struktur des großen Netzes. Die Verletzlichkeit des Mesothels bei intraoperativer mechanischer Traumatisierung wird lichtmikroskopisch und rasterelektronenmikroskopisch dargestellt. Zu erheblichen Parenchymschäden des großen Netzes kommt es durch das Abschieben von Mesothellappen, das Zerreißen von Bindegewebsstrukturen und das Zerquetschen von Fettzellen; dabei können Lipidmassen in das Interstitium zwischen den Fettzellen und in die submesotheliale Bindegewebsschicht gedrückt werden. Die sog. Aktionsfläche des Netzes scheint zunächst die Unterfläche zu sein.
    Notes: Summary The study deals with clinically relevant morphological structures of the greater omentum. The vulnerability of the mesothelioma during intraoperative mechanical traumatization is shown with light-microscopic and grid electron-microscopic pictures. Important damage to the parenchyma of the greater omentum happens through shoving off the mesothelial layer, rupture of connective tissue structures, and the crushing of fat cells. In this way, the fat mass is pressed into the interstice between the fat cells and into the submesothelial connective tissue. The first action area of the omentum seems to be the dorsal layer.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1434-6036
    Keywords: 79.20.Kz ; 61.46.+w ; 61.16.Bg
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Physics
    Notes: Abstract The crystal and electronic structure of solidC 76 has been studied using transmission electron microscopy and electron energy-loss spectroscopy in transmission. C76 forms a close packed structure with an average facecentred cubic symmetry. From valence band and core electron excitations information on the dielectric function and the unoccupied density of states has been obtained.
    Type of Medium: Electronic Resource
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