Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    ISSN: 1435-1544
    Keywords: Key words Pacemaker ; AV sequential stimulation ; echocardiographic optimization ; Schlüsselwörter Herzschrittmacher ; AV-sequentielle Stimulation ; echokardiografische Optimierung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Hintergrund: Im Falle einer ausgeprägten Verlängerung der QT-Zeit und Systolendauer bei ischämischer Kardiomyopathie bereitet die echokardiografische Optimierung der AV-sequentiellen Stimulation besondere Schwierigkeiten: Mangels Möglichkeit zur ausreichenden Verkürzung der Systolendauer ist oberhalb einer gewissen Grenzfrequenz, die im vorliegenden Beispiel unter Standard-Stimulationsparametern bei 60/min lag, kein biphasischer transmitraler Einstrom mehr zu erhalten. Methoden: Durch echokardiografisch kontrollierte Optimierung der stimulierten AV-Zeit (SAV) auf einen ungewöhnlich niedrigen Wert (60ms) konnte die Grenzfrequenz auf 75/min. angehoben werden, ein Schrittmachersyndrom mit Pfropfung von Vorhof- und Ventrikelkontraktion galt es hierbei zu vermeiden. Ergebnisse: Durch die Optimierungsmaßnahmen konnte eine Steigerung von Transmitralstrom, Schlagvolumen und Herzminutenvolumen von etwa 15% herbeigeführt und somit erst die hämodynamischen Vorteile der DDD-Stimulation ausgeschöpft werden. Schlußfolgerungen: Bei ausgeprägter Verlängerung der QT-Zeit im Rahmen einer Kardiomyopathie kann die echokardiografische Optimierung der AV-sequentiellen Stimulation die Programmierung einer ungewöhnlich kurzen AV-Zeit erforderlich machen, um eine hämodynamisch optimale Abstimmung zwischen Vorhof und Ventrikel zu erzielen.
    Notes: Background: In case of excessive prolongation of QT time and systolic time interval in ischemic cardiomyopathie serious difficulties in optimating AV sequential pacing by echocardiography may occur. As there are no possibilities to shorten systolic time interval, biphasic transmitral flow can not be achieved beyond a certain limiting heart rate. This rate was found as 60bpm in the following example under standard stimulation parameters. Methods: By using an remarkably short stimulated AV delay (60ms) under echocardiographic control, the limiting heart rate could be elevated to 75bpm, avoiding a pacemaker syndrome at the same time. Results: As consequence of optimization, an increase of transmitral flow, stroke volume, and cardiac output of approximately 15% could be demonstrated and, thus, indicated that the expected hemodynamic advantage of dual chamber pacing could be achieved that way. Conclusions: In case of extreme prolongation of QT time-interval in ischemic cardiomyopathy echocardiographic optimization of AV sequential pacing may require the programming of an uncommonly short AV delay in order to achieve hemodynamic optimal coordination of atrium and ventricle.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...