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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Internist 41 (2000), S. S040 
    ISSN: 1432-1289
    Keywords: Schlüsselwörter ; Schlaganfall ; Sekundärprävention ; Thrombozytenfunktionshemmer ; Acetylsalicyclsäure ; Ticlopidin ; Clopidogrel ; Dipyridamol ; Antikoagulation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zum Thema Die Sekundärprävention umfasst Maßnahmen zur Verhinderung eines Schlaganfalls, nachdem zuvor bereits ein flüchtiger, leichter oder vollendeter Insult aufgetreten ist. Wert und Notwendigkeit einer Sekundärprävention des Schlaganfalls nach einer transienten ischämischen Attacke (TIA) oder einem ischämischen Insult sind unbestritten. Das Spektrum der möglichen Therapieprinzipien richtet sich nach der Pathophysiologie des Schlaganfalls und umfasst den Einsatz von Thrombozytenfunktionshemmern (TFH), Antikoagulation und die Karotisendarterektomie. In der Zwischenzeit gibt es mehr als 50 kontrollierte Studien zu diesem Thema, wobei sich der größte Teil der Studien mit TFH, hier vor allem Acetylsalicylsäure (ASS) beschäftigen. Ein Vergleich der bisher vorliegenden Studien wird aber durch unterschiedliche Patientenpopulationen (Studien mit ausschließlich TIA Patienten versus Patienten mit Schlaganfall), Endpunkte (Schlaganfall versus kombiniertem Endpunkt aus Schlaganfall, Myokardinfarkt und Tod) und Behandlungsprotokolle (Monotherapie versus Kombinationstherapie) erschwert. Der vorliegende Beitrag gibt einen Überblick zu den relevanten Studien und den sich daraus ergebenden Empfehlungen zur Sekundärprävention des Schlaganfalls.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Posturography ; Paraneoplastic cerebellar degeneration ; Cortical cerebellar atrophy ; Bronchogenic carcinoma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Neurological examination and posturography showed cerebellar signs in 13 of 50 unselected patients with bronchogenic carcinoma not complicated by other diseases. The occurrence of cerebellar signs did not depend on the histological type of tumour or the extent of tumour spread. Most of the clinically affected patients had mild to pronounced cerebellar atrophy, revealed by CT. The correlation between the amount of CT-confirmed atrophy and the severity of clinical symptoms, however, was poor. Since other reasons for cerebellar dysfunction (e.g. chemotherapy, chronic alcoholism, metastases) were excluded, cerebellar signs were attributed to paraneoplastic cerebellar degeneration or to a consequence of severe neoplastic illness. The high incidence of cerebellar dysfunction in patients with bronchogenic carcinoma confirms the frequent histopathological finding of cortical cerebellar degeneration in malignant disease.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Paraneoplastic cerebellar degeneration ; Anti-Purkinje cell antibodies ; Bronchogenic carcinoma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Sera from seven patients with bronchogenic carcinoma and cerebellar dysfunction were tested for anti-Purkinje cell antibodies (APCA) by indirect immunofluorescence and indirect immunoperoxidase reaction. Specific APCA as described in paraneoplastic cerebellar degeneration (PCD) were not detected in any of these patients or in control patients. The lack of APCA in patients with bronchogenic carcinoma and their presence in association with ovarian or breast cancer indicate that different pathogenetic mechanisms may play a role in PCD.
    Type of Medium: Electronic Resource
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