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  • Parkinson's disease  (2)
  • Whiplash injury  (2)
  • Acupuncture  (1)
  • 1
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Zervikalgie ; HWS-Schleudertrauma ; Myofaszialer Schmerz ; Schmerzmessung ; Key words Neck pain ; Pain measurement ; Myofascial pain ; Whiplash injury
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In patients with an acute cervicocephalic pain syndrome following whiplash injury (n=12), pressure-pain scores for the splenius and the trapezius muscles on both sides, for the fingers on both sides and for the skull were recorded and compared to a control group. A computer-aided pain measurement was applied, which is presented as an improvement of pressure algesimetry. During constant application of pressure stimuli, the patient rated the increasing pain on a visual analogue scale, resulting in a curve of pain intensity against time. Slope and integral of the curve proved to be the most reliable parameters. After whiplash injury, significantly increased pain scores were found for the splenius muscle on both sides, for the left trapezius muscle and for the left finger whereas there was only a tendency of increased pain at the other stimulation sites. The presented method allows quantification of the cervical syndrome with neck and shoulder muscle sprain caused by whiplash injury. This objective and rater-independent method is of great value for diagnostic, therapeutic and medico-legal purposes in the assessment of the disease course and in clinical therapy trials.
    Notes: Zusammenfassung Bei Patienten mit akutem zervikozephalen Schmerzsyndrom nach einem HWS-Schleudertrauma (n=12) wurde die Druckschmerzempfindlichkeit für die Mm. trapezius und splenius beidseits, für die Finger beidseits und am Vertex quantitativ bestimmt und mit einer Kontrollgruppe verglichen. Angewandt wurde eine computerinteraktive Weiterentwicklung der Druckalgesimetrie. Während der konstanten Applikation von Druckstimuli stellten Patienten die zunehmenden Schmerzen kontinuierlich auf einer visuellen Analogskala ein, so daß sich eine Schmerzintensität-Zeit-Funktion bestimmen ließ. Als zuverlässigste Parameter erwiesen sich Steigung und Integral der Kurve. Signifikant erhöhte Werte fanden sich nach Schleudertrauma für den M. splenius beidseits, den linken M. trapezius und den linken Finger, während für die anderen Reizorte lediglich eine Tendenz zu erhöhten Werten bestand. Die vorgestellte Methode eignet sich zur Quantifizierung eines Zervikalsyndroms mit durch Schleudertrauma bedingter Zerrung der Schulter- und Nackenmuskulatur. Diese objektive, untersucherunabhängige Befundquantifizierung ist wertvoll bei diagnostischen, therapeutischen und gutachterlichen Fragestellungen in der Verlaufskontrolle und in klinischen Therapiestudien.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Nervenarzt 68 (1997), S. 769-777 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Posttraumatischer Kopfschmerz ; HWS-Schleudertrauma ; Schädel-Hirn-Trauma ; Commotio cerebri ; Distorsion der Halswirbelsäule ; Key words Posttraumatic headache ; Head trauma ; Whiplash injury ; Cervical spine ; Tension type headache
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Head trauma (HT) and whiplash injury (WI) is followed by a posttraumatic headache (PH) in approx. 90% of patients. The PH due to common WI is located occipitally (67%), is of dull-pressing or dragging character (77%) and lasts on average 3 weeks. Tension headache is the most frequent type of PH (85%). Besides posttraumatic cervicogenic headache or symptomatic, secondary headache due to SDH, SAB, ICB or increased ICP, migraine- or cluster-like headache can be observed in rare cases. Prolonged application of analgetics (〉4 weeks) can cause a drug induced headache. In 80% of patients PH following HT shows remission within 6 months. Chronic PH lasting at least 4 years occurs in 20%. Unfavorouble prognostic factors include an age higher than 40 yrs, a low intellectual, educational and socio-economic level, previous HT or a history of alcohol abuse. A prolonged PH due to WI can be expected in patients with initially severe headache, with an extensive decrease of mobility of the cervical spine, with subjective impediment, with depressive mood, with somatic-vegetative complaints, with a history of pretraumatic headache and with increased age. Acute PH is treated with analgesics, antiphlogistics and/or muscle relaxants; chronic PH with thymoleptics (e.g. Amitryptiline or Amitryptiline oxide). Additional physical therapy (e.g. wearing a cervical collar for a short time, hydrocollator pack), physiotherapy incl. muscle relaxation techniques (Jacobson) and psychotherapy can be performed. Medico-legal issues should be solved as soon as possible.
    Notes: Zusammenfassung Schädel-Hirn-Traumen (SHT) und HWS-Schleudertraumen (HWS-ST) werden in 90% von einem posttraumatischen Kopfschmerz (PK) gefolgt. Der PK nach leichtgradigem HWS-ST ist meist okzipital betont (67%), von dumpf-drückendem und/oder ziehendem Charakter (77%) und hält im Mittel 3 Wochen an. Der Spannungskopfschmerz ist mit 85% der häufigste Typ der posttraumatischen Kopfschmerzen. Neben zervikogenem Kopfschmerz und einem symptomatischen (sekundären) Kopfschmerz bei SDH, SAB, ICB oder intrakranieller Druckerhöhung sind in seltenen Fällen posttraumatische Kopfschmerzen möglich, die der Mitgräne oder dem Cluster-KS ähneln. Es kann sich ein Medikamenten induzierter Dauerkopfschmerz entwickeln, wenn bei akutem PK Analgetika länger als 4 Wochen verabreicht werden. Nach SHT sind nach 1/2 Jahr über 80% der Patienten kopfschmerzfrei; 20% chronifizieren zumindest über einen Beobachtungszeitraum von 4 Jahren. Prognostisch ungünstige Faktoren sind ein Alter über 40 Jahre, ein geringes intelektuelles und sozioökonomisches Niveau, ein geringer Ausbildungsstand, eine positive SHT-Anamnese oder ein Alkoholabusus. Eine längere Kopfschmerzdauer nach HWS-ST ist zu erwarten bei initial heftigem Kopfschmerz, bei ausgeprägter Einschränkung der passiven HWS-Mobilität, bei Patienten mit schlechter Befindlichkeit, mit depressiver Verstimmung oder mit somatisch-vegetativen Beschwerden und bei Patienten höheren Alters. Die Behandlung des PK erfolgt in der Akutphase mit einfachen Analgetika, Antiphlogistika und/oder Muskelrelaxantien, falls erforderlich mit transienter HWS-Immobilisation mit Hilfe einer Halskrause; bei länger anhaltendem PK mit Gabe von trizyklischen Thymoleptika (z.B. Amitriptylin oder Amitriptylin-Oxid) begleitend zu einer allgemein-roborierenden, physikalischen und physiotherapeutischen Behandlung, im Bedarfsfall mit begleitender psychotherapeutischer Stützung. Zur Vermeidung einer PK-Chronifizierung wird eine rasche Klärung forensischer Angelegenheiten empfohlen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Experimental brain research 84 (1991), S. 219-223 
    ISSN: 1432-1106
    Keywords: Posture ; Movement precuing ; Cerebellar disease ; Parkinson's disease ; Motor control ; Human
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Automatic postural responses of leg muscles to the sudden displacement of standing support were investigated under four different conditions of information given to subjects in advance. Results from three groups of subjects were compared: 6 normal subjects, 10 patients with cerebellar disease, and 9 patients with Parkinson's disease. Specifically, each subject was provided with visual information about the direction and/or the amplitude of an upcoming platform tilt. For the control situation no advance information on the characteristics of platform tilt was provided. Neither the latencies nor the integrals of postural EMG-responses showed alterations with advance information. In contrast, in a control experiment in which 3 normal subjects had to perform large or small forward or backward voluntary movements of the body around the ankle joint, shorter onset-latencies of leg muscle EMG responses were observed with increasing complexity of the advance information. These results suggest that, unlike voluntary movements, postural responses to rapid surface tilts do not benefit from advance visual information on direction or amplitude of a postural disturbance.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Schmerz 13 (1999), S. 196-200 
    ISSN: 1432-2129
    Keywords: Schlüsselwörter Migräne ; Akupunktur ; Alternative Therapiemethoden ; Diagnostik ; Entspannungsverfahren ; Psychotherapie ; Key words Migraine ; Acupuncture ; Paramedical treatment methods ; Diagnostic features ; Relaxation methods ; Psychotherapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Background: Migraine is a common neurological disorder (16% women, 6% men) associated with high direct and indirect costs. We evaluated the diagnostic and paramedical therapeutic measures by estimating the expenditure per patient and the effect of treatment. Methods: A questionnaire was sent to 1000 patients attending the Essen outpatient headache centre in 1995. A total of 293 patients responded, of whom 165 were eligible and could be evaluated. Patients were asked to report diagnostic tests, paramedical treatments applied, average duration of success (defined as meaningfuly reduction in migraine frequency) and costs of paramedical therapy. Results: Paramedical methods of therapy most frequently used were acupuncture, special pads, relaxation methods and herbal therapy. A total of 579 (3.5 on average) diagnostic procedures such as brain or cervical spine CT and MRI or EEG was performed. The average cost for acupuncture was $ 465, while the success was maintained for 3.2 months. $ 1510 was spent on psychotherapy, which was successful for 1.7 months. Patients spent $ 93 for relaxation methods, achieving migraine relief for 7.4 months. Conclusion: Paramedical treatments lack scientific proof, while both acute and prophylactic treatment strategies have been successfully tested in many clinical trials. Paramedical treatment shows a good temporally effect in individual patients.
    Notes: Zusammenfassung Einleitung: Migräne ist eine weit verbreitete (16% aller Frauen, 6% aller Männer) neurologische Erkrankung, die hohe direkte und indirekte Kosten verursacht. Methode: Ziel der Studie war, mittels eines Fragebogens, der an 1000 Patienten, die 1995 die Kopfschmerzambulanz der Uniklinik Essen aufsuchten, verschickt wurde, Auskunft über durchgeführte alternative Therapieverfahren, den damit für die Patienten entstandenen Kosten und den Nutzen (definiert als subjektive Reduktion des Schmerzes oder der Attackenfrequenz) zu erhalten. Weiterhin wurde nach durchgeführten apparativen diagnostischen Verfahren gefragt. Ergebnisse: Die am häufigsten genutzten alternativen Therapieverfahren waren Akupunktur, Lagerungshilfsmittel, Entspannungsverfahren und heilpflanzliche Präparate. 579 diagnostische Verfahren (durchschnittlich 3,5 pro Patient) wie CT und MRT des Kopfs oder EEG wurden durchgeführt. Die durchschnittlichen Kosten für Akupunktur betrugen 791  DM. Der von den Patienten angegebene Erfolg lag hier bei 3,2 Monaten. 2567  DM wurden für Psychotherapie ausgegeben. Die Patienten profitierten lediglich 1,7 Monate von dieser Therapieform. Das Ergebnis zeigt weiterhin, daß die Entspannungsverfahren die beste Kosten-Nutzen-Relation aufweisen (185  DM/7,2 Monate). Schlußfolgerung: Außer für das Muskelrelaxationsverfahren nach Jacobson als Entspannungsverfahren gibt es keinen wissenschaftlichen Nachweis für die Wirksamkeit von alternativen Therapiestrategien. Einzelne Patienten berichten jedoch temporär über Erfolge von alternativen Therapiemöglichkeiten. Die Wirksamkeit schulmedizinischer medikamentöser Verfahren ist durch wissenschaftliche Untersuchungen gut belegt, und die Patienten profitieren bei richtiger Anwendung der Therapieempfehlungen von diesen. Auch für alternative Therapieverfahren muß der wissenschafliche Nachweis der Wirksamkeit gefordert werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neurology 235 (1988), S. 475-484 
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Tremor recording ; Parkinson's disease ; Resting tremor ; Diurnal variations ; Treatment effects
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary A new method of prolonged recording of EMG provides a good estimate of spontaneous and induced diurnal variations in resting tremor in Parkinson's disease. It provides a record and a measure of the effects of treatment. Tremor intensity shows considerable variations even over short periods of time. Therefore short-term measurements of tremor are unhelpful. Long-term recordings agree better with the patient's assessment than with the clinical rating score. Repeated recordings over a similar 10-h period on 3 consecutive days in one patient showed fairly constant measures of occurrence and intensity of tremor. In contrast to accelerometer measurements of tremor, artefacts caused by movements and general activity of the patient do not materially interfere with tremor evaluation using surface EMG.
    Type of Medium: Electronic Resource
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