ISSN:
1433-0407
Keywords:
Schlüsselwörter Cysticercus racemosus
;
Scolex
;
Praziquantel
;
Albendazol
;
Dreidimensionale transkraniale Duplexsonographie
;
Key words Cysticercus racemosus
;
Scolex
;
Praziquantel
;
Albendazol
;
Three-dimensional (3D) ultrasound
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary Neurocysticercosis, caused by Taenia solium larvae (cysticerci), is the most common parasitic infection of the human CNS Worldwide. In Germany its appearance is rare. Here we report two cases of neurocysticercosis which we followed over a period of 4–6 years. The first patient acquired neurocysticercosis in Germany. On admission he suffered from papilledema, partial seizures and a mild psychotic disorder. MR-tomography showed an internal hydrocephalus and multiple contrast enhancing parenchymal cysts. In the course of the disease a giant cyst within the left temporal pole developed and was exstirpated neurosurgically. The persistent internal hydrocephalus required ventriculoperitoneal shunting. Therapy with Praziquantel led to a clinical improvement, however, repeated analysis of the cerebrospinal fluid documented peristent inflammation. With the aid of a contrast enhanced three-dimensional (3D) ultrasound imaging technique we demonstrated increased cerebral perfusion surrounding one cyst. This may be interpreted as evidence for persistent disease activity. The second patient presented with repeated episodes of cysticercotic encephalitis, which is rarely described in the literature (incidence 1%). Clinical features, laboratory findings, diagnosis, and therapy of neurocysticercosis will be presented together with the pitfalls of the two described cases. Our cases will be compared to previous reports on clinical findings in neurocysticercosis.
Notes:
Zusammenfassung Die Neurozystizerkose, hervorgerufen durch eine Infektion mit larvenhaltigen Eiern (Onkosphären) des Schweinebandwurms (Taenia solium), ist die häufigste Parasitose des ZNS. In Deutschland ist ihr Auftreten eine Rarität. Zwei Kasuistiken deutscher Erkrankungsfälle und deren über einen Zeitraum von 4–6 Jahren dokumentierer Erkrankungsverlauf werden vorgestellt. Der erste Patient akquirierte eine parenchymatös verlaufende Neurozystizerkose in Deutschland, präsentierte sich mit einer Stauungspapille, zerebralen Anfällen sowie einem Psychosyndrom. MR-tomographisch zeigten sich multiple, Scolex-haltige, periventrikulär lokalisierte, Kontrastmittel-aufnehmende Zysten sowie ein Hydrozephalus internus. Therapeutisch waren neben einer Shuntanlage und der Teilexstirpation einer zerebralen Megazyste auch mehrere Anthelminthika-Therapien nötig, um einen Rückgang der Zystengröße zu bewirken. Kontinuierliche Liquoruntersuchungen dokumentieren diesen protrahierten Erkrankungsverlauf. Mit Hilfe der transkraniellen, kontrastverstärkten, dreidimensionalen Duplexsonographie konnte eine gesteigerte Perfusion im Randbereich der Zysten als Hinweis auf einen chronisch aktiven Krankheitsprozeß nachgewiesen werden. Bei dem zweiten Fall handelt es sich um eine seltene (Häufigkeit ca. 1%) meningoenzephalitische Verlaufsform der Neurozystizerkose. Die Verläufe sowie das Erkrankungsbild werden anhand eines aktuellen Literaturüberblicks diskutiert.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001150050440
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