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    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Erythema exsudativum multiforme majus ; Stevens-Johnson-Syndrom ; Toxisch epidermale Nekrolyse ; Antikonvulsiva-Hypersensitivitäts-Syndrom ; Carbamazepin ; Key words Erythema exsudativum multiforme majus ; Stevens-Johnson syndrome ; Toxic epidermal necrolysis ; Anticonvulsant hypersensitivity syndrome ; Carbamazepin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A 28 year old patient developed a severe bullous exanthem and enanthem combined with hepatitis, fever and blood count abnormalities after taking carbamazepine and consumption of heroin and alcohol. After discontinuing carbamazepine, prednisolone was given over a five day period accompanied by intravenous fluid and electrolyte substitution and local therapy which lead to improvement. Severe bullous skin reactions nowadays are classified into erythema exsudativum multiforme majus (EEMM), Stevens-Johnson syndrome (SJS), overlap Stevens-Johnson syndrome-toxic epidermal necrolysis (SJS/TEN), TEN with maculae and TEN on large erythema, and they are most often caused by antibiotics and anticonvulsant drugs. Heroin and alcohol abuse alters host immunity which subsequently may increase susceptibility to allergic reactions. There is a high (40%) mortality rate for TEN, and patients with organ involvement are at increased risk.
    Notes: Zusammenfassung Wir berichten über einen 28jährigen Patienten, bei dem es nach Alkohol- und Heroinkonsum unter gleichzeitiger Carbamazepin-Medikation zu einem schweren bullösen Exanthem und Schleimhautenanthem verbunden mit Hepatitis, Fieber und Blutbildveränderungen kam. Nach Carbamazepin-Karenz erfolgten eine 5tägige systemische Prednisolon-Therapie unter Flüssigkeits- und Elektrolytsubstitution sowie lokale Behandlungsmaßnahmen, was zur Besserung führte. Schwere bullöse Hautreaktionen werden heute in Erythema exsudativum multiforme majus (EEMM), Stevens-Johnson-Syndrom (SJS), SJS mit Übergang in toxisch epidermale Nekrolyse (SJS/TEN) sowie TEN mit Maculae und TEN auf großflächigem Erythem eingeteilt, und neben Antibiotika gehören Antikonvulsiva zu den häufigsten Auslösern. Eine Veränderung der Abwehrlage durch Alkohol und Heroin kann offensichtlich die allergische Reaktionsbereitschaft erhöhen. Die Mortalität der TEN ist mit 40% hoch, und besonders gefährdet sind Patienten mit zusätzlicher Organbeteiligung.
    Type of Medium: Electronic Resource
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