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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Anaesthesist 44 (1995), S. 359-363 
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Zerebrale Durchblutung ; Hirnvenöse Sättigung ; Arteriovenöse Sauerstoffgehaltsdifferenz ; Key words Cerebral blood flow ; Cerebral venous oxygen saturation ; Arteriovenous oxygen content difference
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract The arteriovenous oxygen content difference (avDO2) of the brain is dependent on O2 consumption (CMRO2) and cerebral blood flow (CBF). With unchanging arterial O2 content, avDO2 is inversely related to cerebral venous O2 saturation (SO2). Measurement of SO2 in the jugular bulb not only provides information about the O2 balance of the brain, but may give an important estimation of CBF if a clinically useful correlation is proven. The aim of the present study was to verify this aspect. Methods. Sixty-two male patients undergoing coronary revascularisation were investigated. The study was approved by the local Ethical Committee and each patient gave written informed consent on the preoperative day. At four points during the perioperative course arterial and cerebral venous SO2 and CBF were measured. Cerebral venous blood was sampled from a catheter in the superior bulb of the right internal jugular vein. CBF was measured using the argon wash-in technique. All sampled data were pooled and evaluated. Results. As expected from theory, cerebral venous SO2 and avDO2 showed a close linear relationship (r=−0.892). However, only a weak hyperbolic relationship was found between cerebral venous SO2 and CBF. In addition, no direct correlation between CMRO2 and SO2 in the jugular bulb could be demonstrated. Conclusions. In this clinical study, a close relationship between cerebral venous SO2 and CBF was not found. This was primarily due to the high variability of cerebral O2 uptake. Changes in cerebral venous SO2 may therefore not be used as an estimate of perioperative changes in CBF.
    Notes: Zusammenfassung In der klinischen Routine stellt die Bestimmung der Hirndurchblutung häufig ein Problem dar. Leichter meßbar ist die arteriovenöse Sauerstoffgehaltsdifferenz (avDO 2 ) des Gehirns, die abhängig ist von dessen O 2 -Verbrauch (CMRO 2 ) und dem zerebralen Blutfluß (CBF). Bei gleichbleibendem Sauerstoffangebot ist die avDO 2 umgekehrt proportional zur hirnvenösen O 2 -Sättigung (ShvO 2 ). Damit erlaubt die Bestimmung der hirnvenösen Sättigung nicht nur eine Aussage über die Sauerstoffausschöpfung des Gehirns, sondern könnte bei einer konstanten O 2 -Aufnahme eine Einschätzung des CBF ermöglichen. In der vorliegenden Untersuchung wurde an 62 männlichen Patienten im Alter von 41–60 Jahren im Rahmen von aorto-koronaren Bypassoperationen dieser Zusammenhang untersucht. Zu vier definierten Meßpunkten wurden die arterielle und hirnvenöse Sauerstoffsättigung sowie die zerebrale Durchblutung gemessen. Die erhaltenen Werte wurden gepoolt. Es konnte eine lineare Abhängigkeit zwischen der avDO 2 und ShvO 2 bestätigt werden; eine hinreichend enge Verknüpfung zwischen ShvO 2 und CBF lag unter diesen klinischen Bedingungen jedoch nicht vor. Die Ursache lag in der hohen Variabilität des CMRO 2 . Ohne Kenntnis der CMRO 2 dürfen aus Sättigungsänderungen keine Rückschlüsse auf perioperative Veränderungen der Hirndurchblutung gezogen werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Research in experimental medicine 172 (1978), S. 45-61 
    ISSN: 1433-8580
    Keywords: Aortic xenograft ; Immunology ; Hyperacute Rejection
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Aus CDF-Ratten und Meerschweinchen wurden eine syngene Kontrollgruppe (CDF → CDF) und zwei xenogene Versuchsgruppen (Meerschweinchen → CDF-Ratten) gebildet. Die zwei xenogenen Gruppen ergaben sich durch die unterschiedliche Lokalisation der Gefäßtransplantate. Die Gefäßtransplantate wurden entweder heterotop subkutan oder orthotop retroperitoneal eingebracht. Folgende Ergebnisse konnten gewonnen werden: 1. Ein xenogenes Gefäßtransplantat bewirkt einen vom 5. Tag an nachweisbaren stürmischen Antikörpertiteranstieg. Der Antikörpertiterverlauf hat bei Langzeitbeobachtungen ein Maximum am 42. Tag und sinkt dann wieder ab. Histologische Veränderungen sind schon vor dem Antikörpertiteranstieg feststellbar. Das xenogene Gefäßtransplantat wird innerhalb von Stunden azellulär und nach 5–6 Tagen von einem anfangs granulozytär-monozytären, später lymphozytär-plasmazellulären Infiltrat durchsetzt. Dem Untergang des Fasergerüstes folgt eine zunehmende Aneurysmabildung. 2. In der gewählten xenogenen Versuchsgruppe kommt der unterschiedlichen Lokalisation bei Betrachtung der humoralen Reaktion keine Bedeutung zu. 3. Antikörpertiterverlauf (steiler Anstieg am 5. Tag) nach Transplantation und akute und chronische histologische Veränderungen des übertragenen xenogenen Gewebes (Sofort-Verwerfung und sich differenzierendes zelluläres Infiltrat) sind am ehesten mit einer hyperaktuten immunologisch bedingten Sofortabstoßung erklärbar.
    Notes: Summary With CDF inbred strain rats and randomly bred guinea pigs one syngenic control group and two xenogenic experimental groups were examined. The two xenogenic groups had different transplantation sites of aortic segments, the first of which was orthotoply retroperitoneal, the second heterotoply subcutanous. The following results were obtained: 1. A xenogenic vessel graft induces a massive production of antibodies after the fifth day, reaching a maximum on the 42nd day, and slowly and continuously decreasing thereafter. The tissue of the graft becomes acellular within 12 to 24h p.op. After 5 to 6 days an infiltrate appears, firstly dominated by granulocyts and monocyts and later by lymphocyts and plasmacells. Following the continuous destruction of the elastic fibres aneurysms grow. 2. The two xenogenic groups show that these two transplantation sites have no significance for the humoral response. 3. Both the progress of the antibodytiters (strong increase after the fifth day) after transplantation of aortic segments and the acute and chronical histologic changes suggest an immunological mechanism of hyperacute rejection.
    Type of Medium: Electronic Resource
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