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  • 1
    ISSN: 1434-3924
    Keywords: Schlüsselwörter Vorderes Kreuzband ; Arthroskopie ; Semitendinosussehne ; Primärstabilität ; Key words Anterior cruciate ligament ; Arthroscopy ; Semitendinous tendon ; Primary stability
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Problem: The major problem when reconstructing the anterior cruciate ligament (ACL) with the semitendinous tendon (STT) is the low primary stability of the STT graft fixation techniques. Methods: From 1994 to 1996, a surgical procedure for arthroscopic reconstruction of the ACL with the paired STT was performed on ten cadaveric knees, followed by operations on 26 patients (average age, 25.1 years; range, 16–43 years). The femoral attachment was achieved using a U-shaped tendon wrapped around a bone plug, which was then blocked in a steplike femoral channel. The tibial attachment was attained using a boneplug and applying a 7-mm interference screw. Results of the experimental trial: Anatomic studies were performed on the STT of the cadaveric knees. We carried out clinical tests (anterior drawer sign, Lachmann) and KT-1000 measurements preoperatively following artifical ACL rupture, and postoperatively. Isometrical estimations were performed for precise anatomical placement of the tendon and on the implaned STT transplant. The primary stability of the attachment methods in the tear-out testing amounted to 448.2 N for the femoral attachment and 440,0 N for the tibial attachment. Results of the clinical trial: The average postoperative surveillance period was 22.5 months (4–40) (range, 4–40 months). Evaluation was undertaken using the Insall knee score (average score preoperatively, 38.1; postoperatively, 95.7), the Insall functional score (average score preoperatively, 64.3; postoperatively, 96.2), and the Lysholm score (average score preoperatively, 53.6; postoperatively, 96.2). The IKDC score showed very good results in 26.9%, good results in 65.4%, and moderate results in 7.7% of cases. The KT-1000 measurement carried out postoperatively showed equivalent stability of both knee joints in 92.3% of all patients (anteroposterior transposition, 〈 2 mm at 89 N). A total of 80.8% of all patients, including four athletes, regained their normal level of activity. Conclusion: The presented method makes it possible to achieve an economical and easy STT attachment using entirely autologous material with a high level of primary stability.
    Notes: In den Jahren 1994 bis 1996 wurde an der unfallchirurgischen Klinik des Krankenhauses Nordwest, Frankfurt am Main, bei 26 Patienten (Durchschnittsalter 25,1 Jahre, 16–43 Jahre) ein autologes Operationsverfahren zur arthroskopischen Rekonstruktion des vorderen Kreuzbands (VKB) mit der gedoppelten Semitendinosussehne (STS) durchgeführt. Die femorale Befestigung erfolgte, indem die Sehne „U-förmig“ um einen Knochenzylinder geschlungen und dieser in einem einstufigen femoralen Bohrkanal verblockt wurden. Die tibiale Fixation wurde mit einem Knochenblock und einer Interferenzschraube vorgenommen. Experimenteller Teil: An 10 Leichenknien fanden anatomische Studien zur STS statt. Wir führten präoperativ, nach artifizieller VKB-Ruptur und postoperativ klinische Tests (vordere Schublade, Lachmann) and KT-1000-Messungen durch. Zur genauen anatomischen Plazierung der Sehne und bei liegendem STS-Transplantat wurden Isometriebestimmungen vorgenommen. Die Primärstabilität der Fixationsmethoden im Ausrißexperiment lag für die femorale Fixation bei durchschnittlich 448,2 N und für die tibial Fixation bei 440,0 N. Klinischer Teil: Der Nachbeobachtungszeitraum betrug im Mittel 22,5 Monate (4–40). Die Auswertung erfolgte anhand des Insall-knee-Scores (Punktmittelwert [Pmtw] präoperativ: 38,1, postoperativ: 95,7), des Insall-functional-Scores (Pmtw präoperativ: 64,3, postoperativ 96,2) und des Lysholm-Scores (Pmtw präoperativ: 53,6, postoperativ: 96,2). Im IKDC-Score ergaben sich 26,9% sehr gute, 65,4% gute und 7,7% mäßige Ergebnisse. Die postoperativ durchgeführten KT-1000-Messungen zeigten im Seitenvergleich bei 92,3% der Patienten stabile Kniegelenke (a.-p. Translation 〈 2 mm bei 89N). 80,8% der Patienten, darunter 4 Leistungssportler, kehrten zu ihrem ursprünglichen Aktivitätsniveau zurück. Fazit: Vorgestellt wird ein kostengünstiges, einfach durchzuführendes, rein autologes femorales STS-Fixationsverfahren mit hoher Primärstabilität.
    Type of Medium: Electronic Resource
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