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    Electronic Resource
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    Springer
    Der Radiologe 38 (1998), S. 930-934 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Zerebrale Gliome ; Xenon CT ; Perfusions MRI ; Astrozytome ; Regionaler zerebraler Blutfluß ; Regionales zerebrales Blutvolumen ; Key words Cerebral glioma ; Xenon CT ; Perfusion MRI ; Astrocytoma Regional cerebral blood flow ; Regional cerebral blood volume
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Within certain limits the vascularity of cerebral gliomas correlates with dysplasia. Xenon CT and perfusion MRI can be used to investigate tumor vascularity. Using an optimized wash in/out protocol with inhalation of 30% xenon gas, xenon CT was performed and regional cerebral blood flow (rCBF) and blood/tissue partition coefficient (λ) calculated. Furthermore, perfusion MRI was performed using a dynamic T2*w EPI sequence with intravenous administration of Gd-DTPA. The relative regional cerebral blood volume, arrival time, time to peak and mean transit time were calculated. Both modalities were used in patients with supratentorial gliomas and compared with conventional contrast-enhanced MRI (ceMRI). Calculation of regional cerebral blood flow, as compared to ceMRI, did not contribute to the diagnostic approach of tumor dysplasia. Tumour vascularity was better estimated by measurement of λ. Measurement of relative regional cerebral blood volume also correlated with tumor vascularity. Mainly the possibility of direct quantification of the Xe-CT data was advantagenous compared to perfusion MRI, and the XeCT data could be interpreted more clearly. Further upgrades of the technical equipment of MR as well as upgrades of available software will increase the applicability of perfusion MRI. However, both modalities offer a more precise investigation of tumor vascularization compared to ceMRI since potential dysplastic alteration may be detected earlier, which will be advantageous for planning bioptical approach of such tumours.
    Notes: Zusammenfassung Die Vaskularisation eines zerebralen Glioms korreliert, innerhalb bestimmter Grenzen, mit dem Grad der Dysplasie. Xenon-CT und Perfusionskernspintomographie (Perfusions-KST) können zur genaueren Diagnostik der Tumorvaskularisation eingesetzt werden. Die Xenon-CT wurde unter Verwendung eines optimierten Wash-in-out-Protokolls unter Inhalation von 30% Xenongas durchgeführt und der regionale zerebrale Blutfluß sowie der Blut-Gewebe-Verteilungskoeffizient berechnet. Für die Perfusions-KST fand eine dynamische T2*-gewichtete EPI-Sequenz während der i.v. Applikation von Kontrastmittel Verwendung. Das relative, regionale zerebrale Blutvolumen, die Bolusankunftszeit, der Bolusmaximumzeitpunkt und die mittlere Bolustransitzeit wurden ermittelt. Beide Verfahren wurden bei Patienten mit supratentoriellen Gliomen eingesetzt und die bisherigen Daten mit der konventionellen Kontrastmittel-verstärkten KST (KM-KST) verglichen. Diskussion: Die Bestimmung des regionalen zerebralen Blutflusses allein ergibt keinen Vorteil gegenüber der KM-KST. Der Blut-Gewebe-Verteilungskoeffizient ermöglicht jedoch eine genauere Beurteilung der Tumorvaskularisation. Die Messung des regionalen zerebralen Blutvolumens erfaßt die Tumorvaskularisation ebenfalls zufriedenstellend. Die Ergebnisse der XeCT waren jedoch, aufgrund der einfacheren Quantifizierbarkeit, eindeutiger interpretierbar als jene der Perfusions-KST. Von technischen Aufrüstungen des MR-Tomographen und Erweiterungen des Software-Sets sind jedoch Verbesserungen der Ergebnisse der Perfusions-KST gegenüber der Xenon-CT zu erwarten. Beide Methoden bieten eine genauere Untersuchungsmöglichkeit der Tumorvaskularisation, etwa zur Lokalisation dysplastischer Foci vor Biopsien als die konventionelle KM-KST, da punktuell dysplastische, vaskuläre Veränderungen früh erfaßt werden können.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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