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  • Atrio-ventricular shunt operation  (1)
  • Cardiopulmonary improvement  (1)
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neurology 207 (1974), S. 279-287 
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Hydrocephalus communicans ; Circulation of CSF ; Cisternoscintigram ; Atrio-ventricular shunt operation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Aus einem Kollektiv von 56 Patienten mit primär-chronischen Krankheitsverläufen und den Merkmalen POS und/oder spastische Para-/Tetraparese wurden 29 Patienten erfaßt, die nach üblichen cisternoszintigraphischen Kriterien schwere (21 Patienten) bis sehr schwere (8 Patienten) Liquorzirkulationsstörungen aufwiesen, die ätiologisch unklar blieben. 12 dieser Patienten mit zusätzlich pathologischem PEG (Hydrocephalus communicans vorwiegend ohne Außenluftfüllung) erhielten eine atrio-ventrikuläre Liquordrainage. Nur einer der Patienten wurde dadurch gebessert. Ein pathologisches Aktivitätsmuster im Cisternoszintigramm hat also unabhängig von seinem Schweregrad noch keinen Krankheitswert. Danach ist die Indikation zur Shunt-Operation vor allem bei alten Patienten mit pathologischer Liquorzirkulation ohne nachweisbare Ursache nicht befriedigend zu stellen. Die mögliche Verbesserung der Indikationsstellung wird diskutiert.
    Notes: Summary A study of 56 patients with primary chronic general impairment of mental functions and/or para- or tetraparesis was made. Cisternoscintigraphic examination in 29 of these patients demonstrated a severe disturbance of the CSF circulation of unknown etiology; 12 of these, all of whom had pathological pneumoencephalograms, were treated surgically by means of atrioventricular shunts and only one improved after operation. Thus, a pathological cisternoscintigraphic activity pattern does not imply that the patient will be benefited by a shunt operation. Accordingly, the treatment of communicating hydrocephalus, even if severe, in old patients with a cisternoscintigraphically demonstrated pathological CSF circulation of unknown etiology, should be considered with caution and with only 8.3% hope of improving the condition of the patient.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Continuous arteriovenous hemofiltration ; Cardiopulmonary improvement ; Fluid balance ; Mediator elimination ; Spontane AV-Hämofiltration ; Kardiopulmonale Rekompensation ; Bilanzierung ; Mediatorenelimination
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 52 Intensivpatienten mit einem SAPS von 12–15, die eine adjuvante CAVH erhielten, wurden retrospektiv nachuntersucht. Die negativ bilanzierte Gruppe A (n = 35) zeigte mit Beginn der CAVH eine Abnahme der Herzfrequenz, des ZVDs, der Pulmonalarteriendrucke, des Serumkreatinins und des FIO2 bei gleichzeitiger Steigerung des arteriellen Mitteldruckes (MAP). Trotz positiver Bilanz in Gruppe B (n = 17) konnten die gleichen Parameter stabil bzw. leicht gebessert werden. Im Hämofiltrat beider Gruppen konnten erhebliche Mengen an TXB2 und 6 Keto-PGF1 Alpha sowie 1,7 g Protein/Liter gefunden werden. Neben dem Flüssigkeitsentzug muss in beiden Gruppen die Toxinelimination als Ursache der kardiorespiratorischen Rekompensation angesehen werden.
    Notes: Summary In 52 shock patients with a Simplified Acute Physiologic Score of 12–15, who were treated adjuvantly with CAVH, the hemodynamic and metabolic findings were reviewed retrospectively. In group A (n = 35) with a negative fluid balance, CAVH induced significant cardiorespiratory improvement. Group B (n = 17), with a positive cumulative fluid balance, showed stabilization of central venous pressure, pulmonary capillary wedge pressure, serum creatinine, and fractional inspiratory oxygen, a decrease in heart rate, and an increase in mean arterial pressure. Multiple simultaneous measurements of arachidonic acid metabolites in the ultrafiltrate showed a significant amount of TXB2 and 6 Keto-PGF1 Alpha as well as low-, middle- and high-weight proteins (1.7 g/l). Improvement in the cardiorespiratory variables in both groups suggests that CAVH in particular has the therapeutic potential to clear the bloodstream of vasoactive mediators.
    Type of Medium: Electronic Resource
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