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    Electronic Resource
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    Springer
    Der Nervenarzt 67 (1996), S. 846-859 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Exterozeptive Suppression des M. temporalis ; Körpereigenes Schmerzkontrollsystem ; Varianten ; Pathophysiologische Bedeutung ; Hirnstammreflexe ; Key words Exteroceptive suppression ; Temporalis muscle ; Brain stem reflexes ; Pain processing ; Antinociceptive mechanisms
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The exteroceptive suppression period (ES) of the temporalis muscle activity is a trigemino-trigeminal brain stem reflex. It will be elicited most when stimulating trigeminal sensory afferents by painful stimuli and typically leads to a biphasic interruption of voluntary muscle activity. The first phase of decreased voluntary activity is called the early exteroceptive suppression period (ES1), the second, the late exteroceptive suppression period (ES2). Between these two suppression periods a phase of increased muscle activity, the so-called facilitation period (FP), can be seen. This phenomenon can be modulated by different stimulating parameters and usually, in healthy subjects, this normal pattern of the exteroceptive suppression can be elicited regularly. The reflex answer may occur at low non-painful stimulus intensities; typically, however, it appears to be most pronounced with highintensity stimuli. Because of the obvious relationship between stimulus intensity, pain perception and reflex, the reflex is regarded as an antinociceptive reaction. The absence of an inhibition of motor activity can be visualized, for example, in hemimasticatory spasm or dystonic disorders. However, above all the ES nowadays attracts most attention as a tool to analyse different pain syndromes. One main advantage of this method in man is the ability to evaluate certain antinociceptive brain stem mechanisms functionally by means of a simple noninvasive technique. A large number of results have been obtained showing that chronic pain syndromes such as chronic tension-type headache and migraine cause changes within the normal ES recording pattern. Furthermore, some substances used in pain therapy, such as serotonin agonists or antagonists, acetylsalicylic acid or naloxone, may also alter the general appearance of the ES. This review will summarize different parameters that influence the ES reflex answer. Furthermore, the diagnostic value of changes in the ES for pathophysiological processes regarding pain perception and processing in certain painsyndromes will be discussed.
    Notes: Zusammenfassung Die exterozeptive Suppression (ES) der Aktivität des M. temporalis ist ein trigemino-trigeminaler Hirnstammreflex. Er wird maximal bei schmerzhafter Reizung trigeminaler sensorischer Afferenzen ausgelöst und führt typischerweise zu einer kurzzeitigen Unterdrückung der Willküraktivität der Kaumuskulatur in 2 aufeinanderfolgenden Phasen. Die erste Hemmphase wird frühe exterozeptive Suppressionsphase (ES1), die zweite Hemmphase späte exterozeptive Suppressionsphase (ES2) genannt. Die zwischen den beiden Suppressionsperioden gelegene Phase wird als Fazilitationsperiode (FP) bezeichnet. Das Suppressionsverhalten kann durch die gewählten Reizparameter moduliert werden und ist bei Gesunden regelmäßig auslösbar. Zwar kann der Reflex auch mit nicht schmerzhaften Reizen aktiviert werden, das Antwortverhalten ist jedoch bei Einsatz von schmerzhaften Reizen maximal. Aufgrund dieses Zusammenhangs zwischen schmerzhafter Reizintensität und Reflexantwort wird der Reflex als antinozizeptive Reaktion angesehen. Das Fehlen der Inhibition der motorischen Aktivität kann z. B. bei hemimastikatorischem Spasmus oder Dystonien nachgewiesen werden. Allerdings ist in jüngerer Zeit die ES v. a. von Interesse in der Analyse von Schmerzerkrankungen. In dieser Übersicht werden die verschiedenen Einflußgrößen auf die ES-Reflexantwort aufgezeigt. Darauf aufbauend wird die diagnostische Bedeutung dieser Veränderungen für pathophysiologische Vorgänge in der Schmerzverarbeitung und bei Schmerzerkrankungen dargelegt.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    ISSN: 1432-2129
    Keywords: Schlüsselwörter Exterozeptive Suppression ; M. temporalis ; Hirnstammreflexe ; Schmerzverarbeitung ; Antinozizeptive Mechanismen ; Key words Exteroceptive suppression ; Temporalis muscle ; Brain stem reflexes ; Pain processing ; Antinociceptive mechanisms
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Stimulating afferent fibers of the trigeminal nerve usually causes two successive suppressions (ES1 and ES2) of the voluntary muscle activity of chewing muscles. The first phase of decreased voluntary activity is called the early exteroceptive suppression period (ES1); the second phase is called the late exteroceptive suppression period (ES2). Between these two suppression periods is a phase of increased muscle activity, the so-called facilitation period (FP). Usually, in healthy subjects this normal pattern of exteroceptive suppression can be elicited regularly. The reflex answer may occur at low non-painful stimulus intensities; however, typically it appears to be most pronounced with high-intensity stimuli. Because of the obvious relationship between stimulus intensity, pain perception and reflex answer, the reflex is regarded as an antinociceptive reaction. Chronic pain syndromes like chronic tension-type headache and migraine without aura cause changes within the normal ES recording pattern. Furthermore, some substances used in pain therapy such as serotoninagonists or antagonists, acetylsalicylic acid or naloxon may also alter the general appearance of the ES. In this review different parameters that influence the ES reflex answer are summarized. Above, the diagnostic value of the changes of the ES for pathophysiological procedures regarding pain perception and pain processing in certain pain diseases is discussed.
    Notes: Zusammenfassung Bei Reizung von Afferenzen des N. trigeminus wird die Willküraktivität der Kaumuskulatur typischerweise in 2 aufeinanderfolgenden Phasen (ES1 und ES2) gehemmt. Die erste Hemmphase wird frühe exterozeptive Suppressionsphase (ES1), die zweite Hemmphase späte exterozeptive Suppressionsphase (ES2) genannt. Die zwischen den beiden Suppressionsperioden gelegene Phase wird als Fazilitationsperiode (FP) bezeichnet. In der Regel ist dieses Suppressionsverhalten bei exterozeptiver Reizung bei Gesunden regelmäßig auslösbar. Zwar kann der Reflex auch mit nicht schmerzhaften Reizen ausgelöst werden, das Antwortverhalten ist jedoch bei Einsatz von schmerzhaften Reizen maximal. Aufgrund dieses Zusammenhangs zwischen Reizintensität, Schmerzwahrnehmung und Reflexantwort wird der Reflex als antinozizeptive Reaktion angesehen. Chronische Schmerzerkrankungen wie der chronische Kopfschmerz vom Spannungstyp und die Migräne ohne Aura gehen mit Veränderungen im normalen Ableitbild der ES einher. Ebenso läßt sich die Ausprägung der ES durch unterschiedliche, in der Schmerztherapie angewandte Substanzen wie z. B. Serotoninagonisten- oder antagonisten, Acetylsalicylsäure oder Naloxon beeinflussen. In dieser Übersicht werden die verschiedenen Einflußgrößen auf die ES-Reflexantwort systematisch aufgezeigt. Darauf aufbauend wird die diagnostische Bedeutung dieser Veränderungen für pathophysiologische Vorgänge in der Schmerzverarbeitung und bei Schmerzerkrankungen dargelegt.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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