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  • C/V measurements  (1)
  • Cerebral atrophy  (1)
  • Chronisches Nierenversagen  (1)
  • 1
    ISSN: 0956-5663
    Keywords: C/V measurements ; EIS-structures ; FIA-system ; enzyme sensor
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Biology , Electrical Engineering, Measurement and Control Technology , Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    Electronic Resource
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    Springer
    Journal of molecular medicine 58 (1980), S. 1023-1028 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Insulin-abhängiger Diabetes ; Diabetische Nephropathie ; Chronisches Nierenversagen ; Insulin dependent diabetes ; Diabetic nephropathy ; Chronic renal failure
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Chronic uremia caused by diabetic glomerulopathy accounts for about 25 percent of new patients treated by maintenance hemodialysis. At the onset of glucose intolerance, insulin dependent diabetics have larger than normal kidneys, with a markedly increased glomerular filtration rate. During the subsequent 15 to 20 years of insulin use, glomerulosclerosis progresses silently, until a clinically overt nephrotic syndrome becomes evident. Thereafter, the clinical manifestations of nephropathy appear rapidly with an exponential decline in creatinine clearance to less than 5 ml/min within one to five years. Putting together a life plan for a nephrotic and azotemic diabetic involves awareness, and coordinated management of not only renal but extrarenal vasculopathic complications of diabetes, especially proliferative retinopathy. Carefully made preparations for hemodialysis and/or renal transplantation will increase chances for at least a short-term favorable outcome, which can now be anticipated in a growing proportion of patients.
    Notes: Zusammenfassung Eine diabetische Glomerulosklerose ist für ca. 25% der neu ins Hämodialyseprogramm aufzunehmenden Urämiepatienten verantwortlich. Zu Beginn ihrer Glukoseintoleranz zeigen insulinpflichtige Diabetiker eine erhöhte glomeruläre Filtrationsrate und übernormal große Nieren. Während der sich anschließenden Therapieperiode mit Insulin schreitet die Glomerulosklerose zunächst unmerklich fort, bis sich nach 15–20 Jahren ein nephrotisches Syndrom demaskiert. Innerhalb einer Zeitspanne von 5 Jahren kommt es sodann zu einer raschen Manifestation der Niereninsuffizienz mit einer exponentiall abnehmenden Kreatininclearance auf weniger als 5 ml/min. Der Therapieplan des nephrotischen Diabetikers mit Azotämie umfaßt neben der detaillierten Aufklärung des Patienten eine koordinierte Behandlung aller im Rahmen der diabetischen Grunderkrankung auftretenden renalen und extrarenalen Komplikationen, insbesondere der proliferativen Retinopathie. Sorgfältig getroffene Vorbereitungen für die Hämodialyse und/oder die Nierentransplantation erhöhen — zumindest für eine begrenzte Zeit — die Chancen auf eine verbesserte Lebensqualität.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    Electronic Resource
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    Springer
    Journal of neurology 222 (1979), S. 37-43 
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Parkinson's disease ; Cerebral atrophy ; Computed tomography ; Long-Term response to levodopa
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung An 92 Parkinsonkranken (42 Männer, 50 Frauen) im Alter von 37–79 Jahren (mittleres Alter 62,8 J.) wurde der Einfluß computertomographisch erfaßter hirnatrophischer Veränderungen auf den Verlauf der klinisch-neurologischen Symptomatik unter L-Dopa während einer Beobachtungszeit von 1–5 Jahren untersucht. Die Ergebnisse zeigen, daß Kranke mit einer Hirnatrophie mittleren bis schweren Grades — unabhängig von der jeweiligen Lokalisation — einen geringeren Besserungsgrad aufweisen als solche mit einem normalen CT-Befund. Die Daten erlauben keine eindeutige Entscheidung darüber, ob die kortikale Atrophie oder die Ventrikelerweiterung von größerer Wichtigkeit sind. Keinen Einfluß auf den Verlauf scheint die Weite des 3. Ventrikels zu haben. Nach dem 3. Behandlungsjahr kommt es zu einer Dissoziation der Beziehungen zwischen Hirnatrophie und Behandlungseffekt.
    Notes: Summary In 92 parkinsonian patients (42 men, 50 women) aged from 37–79 years (mean 62.8) the impact of cerebral atrophy as assessed by computed tomography on the course of the clinical symptomatology under levodopa during a period of 1 to 5 years was investigated. It could be shown that patients suffering from medium to severe degrees of atrophy—independent of its special location—have a less favorable response than those with normal CT findings. The data do not allow a definite decision whether cortical artrophy or ventricular enlargement are of major importance. At any rate, the width of the third ventricle seems to have no influence on the course of the clinical symptoms. After 3 years of levodopa treatment a dissociation between cerebral atrophy and therapeutic effectiveness can be observed.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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