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  • 1
    ISSN: 1573-7373
    Keywords: non-Hodgkin's lymphoma ; primary central nervous system lymphoma ; clinical presentation ; CSF analysis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Immunocompetent patients with primary central nervous system lymphoma (PCNSL) present with a median age of 55 years, immunosuppressed patients with a median age of 40 years. They show a broad range of signs and symptoms. Symptoms of increased intracranial pressure and personality change are most frequent, followed in frequency by ataxia and hemiparesis. The median time from onset of symptoms to diagnosis is 3–5 months in immunocompetent patients and 2 months in immunodeficient patients. The time to diagnosis can be considerably longer in patients with slowly developing personality change or fluctuating symptoms due to spontaneous or steroid-induced remission of so-called sentinel lesions. Native CT scans show iso- or hyperdense lesions with homogenous contrast enhancement. T1-weighted MRI scans show hypointense and T2-weighted scans hyperintense lesions. The definitive diagnosis of PCNSL requires biopsy. In some cases, however, the definitive diagnosis may exclusively be made by the demonstration of malignant B-lymphocytes in the cerebrospinal fluid.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Chemotherapie ; ALL ; AML ; Anfälle ; Kernspintomographie ; Infratentoriell ; Key words Chemotherapy ; ALL ; AML ; Seizures ; MRI ; Infratentorial
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Two children on chemotherapy for acute myeloid leukemia (AML) and acute lymphoblastic leukemia (ALL) had initially focal, then generalized seizures of short duration. Magnetic resonance imaging (MRI) revealed in one case minor parietal, cortical and subcortical increased signal on T2-weighted images. In a second case extended supratentorial lesions and additional signal changes in the cerebellum were found. Although chemotherapy was continued, a few days later signal changes were considerably reduced or had disappeared. We consider these lesions to be seizure induced in a brain previously sensitized by chemotherapy. Discussion: If post-ictal MRI-imaging shows signal changes, differential diagnosis has to consider other reasons like leukemic infiltrations, encephalitis or hypertensive encephalopathy. However, before extensive diagnostic procedures (e.g. repetitive lumbar punctures) are undertaken, a short-term MRI follow-up should be performed: reversibility within a few days can render the differential diagnosis of transient epileptogenic changes very likely. A temporary anti-epileptic treatment seems to be indicated. Chemotherapy has not to be suspended.
    Notes: Zusammenfassung Bei 2 Kindern kam es während des ersten Zyklus einer Chemotherapie bei akuter myeloischer Leukämie und akuter lymphatischer Leukämie zu kurzdauernden fokalen, sekundär generalisierten Krampfanfällen. Die kernspintomographische Untersuchung am Anfallstag bzw. 2 Tage postiktal zeigte in 1 Fall nur geringere supratentorielle subkortikale Signalanhebungen im T2-gewichteten Bild. Im 2. Fall fanden sich sowohl ausgedehnte supra- als auch infratentorielle Veränderungen. Trotz Fortsetzung der Chemoterapie waren diese nach wenigen Tagen bereits deutlich rückläufig bzw. rückgebildet. Sie werden daher als anfallsbedingte Veränderungen im Zusammenwirken mit der Chemotherapie angesehen. Diskussion: Bei unmittelbar postiktal gefundenen kernspintomographischen Veränderungen sind differentialdiagnostisch andere Ursachen (zerebrale Beteiligung im Rahmen der Grundkrankheit, entzündlich, hypertensiv) zu erwägen. Ähneln jedoch die gefundenen Läsionen morphologisch den hier beschriebenen, so empfiehlt sich eine kurzfristige Verlaufskontrolle bevor weitergehende diagnostische (z.B. wiederholte Lumbalpunktionen) oder therapeutische Maßnahmen ergriffen werden: Anfallsinduzierte Veränderungen sind nach unserer Erfahrung innerhalb weniger Tage rückläufig. Eine vorübergehende antikonvulsive Behandlung scheint sinnvoll. Die Chemotherapie braucht nicht unterbrochen zu werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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