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  • Central venous catheter  (1)
  • Isoflurane  (1)
  • 1
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Anaesthesist 45 (1996), S. 798-801 
    ISSN: 1432-055X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Atemkalk ; Kohlenmonoxid ; Halothan ; Enfluran ; Isofluran ; Key words Soda lime ; Carbon monoxide ; Halothane ; Isoflurane ; Enflurane
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract In the presence of completely dry soda lime volatile anaesthetics will decompose to carbon monoxide (CO). In an in vitro study, the absorbent (soda lime, ICI) was dried with a constant gas flow of 1 l/min oxygen for 120 h. The weight loss during the drying was 17.1%. Two vol% of halothane, enflurane or isoflurane in oxygen was administered with a constant flow of 0.5 l/min oxygen through the completely dry absorbent. Concentrations of gases were measured before and after the absorbent using mass spectrometry (MGA 1100, Perkin-Elmer) and an electrochemical NO monitor (Mini PAC CO, Dräger). The temperature inside the soda lime was monitored continuously. Shortly after adding the anaesthetic to the oxygen passing through the absorbent, carbon monoxide appeared in the outlet of the soda lime container. The measured peak concentrations varied around 450 ppm (halothane), 3500 ppm (enflurane) and 3800 ppm (isoflurane).The temperature inside the absorbent rose from the ambient temperature (19.8 °C) to a maximum of 52.1 °C during CO production and decreased when the CO production lowered after approximately 1 h (all anaesthetics). During CO production no measurable concentration of halothane left the absorber. After passing through the absorbent the concentrations of isoflurane and enflurane were slightly lower than the corresponding concentrations in the fresh gas measured before absorption.
    Notizen: Zusammenfassung Volatile Anästhetika werden an trockenem Atemkalk teilweise zu Kohlenmonoxid umgesetzt. Im Laborexperiment wurde frischer, ungebrauchter Atemkalk mit einem konstanten Flow von 1 l/min Sauerstoff über 120 h getrocknet. Der Gewichtsverlust durch Trocknung betrug 17,1%. Halothan, Enfluran und Isofluran wurden in Konzentrationen von jeweils 2 Vol.-% in 0,5 l/min Sauerstoff durch den trockenen Atemkalk geleitet. Unmittelbar nach Einleiten der Anästhetika wurde im Atemkalk Kohlenmonoxid gebildet. Die geringsten Konzentrationen wurden unter Halothan (400 ppm) bestimmt. Bedeutend mehr CO fiel bei der Reaktion zwischen Atemkalk und Enfluran (3500 ppm) bzw. Isofluran (3800 ppm) an. Im Atemkalk kam es während der CO-Produktion zu einem Anstieg der Temperatur bis auf 52,1 °C. Während dieser Phase wurde Halothan, nicht aber Enfluran oder Isofluran, vollständig vom Atemkalk absorbiert. Inspiratorische CO-Konzentrationen von 4000 ppm können bereits nach kurzer Expositionsdauer zu einer klinisch relevanten COHb-Bildung führen. Um der Gefahr einer Carboxyhämoglobinbildung entgegenzuwirken, muß die akzidentelle Austrocknung des Atemkalks deshalb unbedingt vermieden werden.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Anaesthesist 44 (1995), S. 709-711 
    ISSN: 1432-055X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Kinderanästhesie ; Frühgeborene ; Thrombose ; Vena Cava ; Zentrale Venenkatheter ; Komplikationen ; Vena cava ; inferior ; Katherisierung ; Vena cava ; Ultraschall ; Key words Paediatric anaesthesia ; Pre-term infant ; Thrombosis ; vena cava ; Central venous catheter ; adverse effects ; Vena cava ; inferior ; Catheterisation ; Vena cava ; Ultrasonography
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract A pre-term infant weighing 900 g, gestational age 25 weeks, developed an acute abdomen. Intravenous lines had been inserted previously in the left (silasticcatheter) and right (24 G cannula) saphenous veins in the neonatal intensive care unit. During surgical exploration, a perforation of the terminal ileum was found. The operation consisted in partial resection of the perforated ileum with an end-to-end anastomosis and a double-lumen colostomy. Major blood loss during the procedure caused serious haemodynamic problems. Despite transfusion of erythrocyte (100 ml), thrombocytes (75 ml), and albumin (50 ml), the patient developed bradycardia and hypotension. Administration of atropine, adrenaline, and calcium IV had no effect. The operation could be finished only with extrathoracic resuscitation. When the drapes were removed, livid, swollen lower limbs raised the suspicion of an acute thrombosis of the inferior vena cava. After insertion of a 24 G IV cannula into a vein of the right upper arm, the circulation stabilised after rapid transfusion of 40 ml blood and 25 ml thrombocytes and resuscitation was successful. Paediatricians and anaesthesiologists must consider the risk of thrombosis of the vena cava. If venous lines in the lower limbs are not visible to the anaesthesiologist during the operation, venipuncture of veins of an upper limb is recommended before starting the surgical procedure. Due to the high incidence of vena cava thrombosis caused by central venous lines and the difficulty of peripheral venipuncture in pre-termintanty, a safe venous line should be inserted if necessary by pre-operative venesection.
    Notizen: Zusammenfassung Bei einem 900 g schweren Frühgeborenen der 25. SSW wurde wegen einer Ileumperforation eine Ileumteilresektion mit Dünndarm-Anus praeter durchgeführt. Intraoperativ ergaben sich Probleme von seiten eines nicht korrigierbaren Volumendefizits. Venöse Zugänge befanden sich in der linken (Silastik-Katheter) und rechten (24G Kanüle) V. saphena. Bei faktischem Kreislaufstillstand mußte der Eingriff unter extrathorakaler Reanimation beendet werden. Nach dem Abdecken imponierten livide gestaute Beine, die den Verdacht einer frischen Thrombose der V. cava inferior bestätigten. Nach Anlegen einer Venenverweilkanüle an der oberen Extremität konnte nach adäquatem Volumenersatz innerhalb kurzer Zeit die Reanimation beendet werden.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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