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  • Cerebellar calcification  (1)
  • Cerebrale Venenthrombose  (1)
  • Conjugal Form  (1)
  • 1
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Acta neuropathologica 38 (1977), S. 73-76 
    ISSN: 1432-0533
    Schlagwort(e): Spinocerebellar atrophy ; Central neurofibromatosis ; Cerebellar calcification ; Intracerebral neuroma ; Hallervorden-Spatz' syndrome
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Summary A woman of 27 years without any family history developed a progressive spinocerebellar disorder and died 28 years later. The mean neuropathological findings were cerebello-olivary atrophy (late atrophy), degeneration of the dentate nuclei and brachia conjunctiva, degeneration of the pyramidal and spinocerebellar tracts and of the pars reticulata of substantia nigra. Findings according to Hallervorden-Spatz' disease were confined to the globus pallidus. Extensive calcification occurred in the cerebellar cortex and the dentate nuclei. Foci of atypical glia, glial ectopias, subependymal glial modules and focal neuromas were found in the brain. It is suggested that this unique case represents a combination of spinocerebellar degeneration and central neurofibromatosis.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    European archives of psychiatry and clinical neuroscience 214 (1971), S. 207-227 
    ISSN: 1433-8491
    Schlagwort(e): Subacute Spongiform Encephalopathy ; Creutzfeldt-Jakob Syndrome ; Conjugal Form ; Status Spongiosus ; Astroglia ; Nuclear Inclusions ; Slow Virus Disease ; Subakute spongiöse Encephalopathie ; Creutzfeldt-Jakob Syndrom ; Konjugale Form ; Status spongiosus ; Astroglia ; Kerneinschlüsse ; Slow Virus-Erkrankung
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Klinisch-morphologischer Bericht über 9 Fälle von subakuter spongiöser Encephalopathie (Jakob-Creutzfeldt-Syndrom) im Alter von 27–71 Jahren mit einer Krankheitsdauer von 5 Wochen bis 3 Jahre bzw. einmal sogar 8 Jahre. Der klinische Verlauf zeigte 3 Stadien: neurasthenisch-ängstliches Prodromalstadium, dementes Vollbild mit cerebellar-extrapyramidalen und corticopyramidalen Symptomen und Ausgang in einem Decerebrationssyndrom. Nur 1 Fall zeigte Myoklonien, 3 weitere andere Dyskinesien.„Typische“ EEG-Veränderungen fanden sich nur in einem von 7 untersuchten Fällen. Die neuropathologische Symptomtrias — Spongiöse Umwandlung des Neuropils, Astrogliahyperplasie und Nervenzell-Schädigung — betraf vorwiegend die Großhirnrinde, Striatum und Thalamus; 3 mal bestand schwere Kleinhirnschädigung. Korrelationen zwischen Klinik, EEG und neuropathologischem Befund waren nicht faßbar. Nach der vorzugsweisen Verteilung der Rindenläsionen ließen sich 2 Hauptausbreitungsmuster — diffus und fokal — abgrenzen, die im Einzelfall eine auffallende Konstanz zeigten. Das wird als Ausdruck einer individuell variablen Reaktion des ZNS-Gewehes auf das als Slow-Virus vermutete ätiologische Agens gedeutet. Die bisher unbekannte Beobachtung eines konjugalen Auftretens der „ataktischen“ Form der JCE mit fast gleichzeitigem Erkrankungsbeginn und schwerer Kleinhirnatrophie vom Körnerzelltyp spricht für die infektiöse Genese der Erkrankung. Die Bedeutung der in 3 Fällen beobachteten Kerneinschlüsse in Astrogliazellen ist ungeklärt.
    Notizen: Summary The following is a clinico-pathological report of 9 cases of subacute spongiform encephalopathy or Jakob-Creutzfeldt syndrome aged 27 to 71 years with a duration of illness from 5 weeks to 8 years. The clinical course showed 3 stages: a neurasthenic-anxious prodromal stage; full stage with dementia, cerebellar, extrapyramidal, and cortico-pyramidal symptoms; and final decerebrate state. Myoclonus was observed in one case; other dyskineasias were present in 3 more patients. “Typical” EEG findings were present only in one out of 7 examined cases. The neuropathological changes, characterized by spongy transformation of the neuropil, astroglial hyperplasia and neuronal damage, affected the cerebral cortex, striatum and thalamus. Severe cerebellar lesions were present in 3 cases. Correlations between clinical course, EEG findings and neuropathological findings could not be established. According to the predominant topographic distribution of the cortical lesions two patterns—diffuse and focal—could be separated which were observed with considerable consistency in one and the same case. These findings are believed to indicate a variable type of reaction of the CNS tissue in the individual case towards the aetiological agent, which is suggested as a slow virus. The hitherto unrecognized observation of a conjugal appearance of the “ataxic” type of JCS associated with a selective cell loss in the granular layer of the cerebellum is in favour of an infectious aetiology of the disorder. The significance of nuclear inclusions observed in the astroglia of 3 cases is obscure.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 3
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    European archives of psychiatry and clinical neuroscience 228 (1980), S. 31-43 
    ISSN: 1433-8491
    Schlagwort(e): Systemic lupus erythematosus ; Cerebral vein thrombosis ; Organic psychosis ; Herpes simplex virus infection ; Cytomegalic virus infection ; Generalisierter Lupus erythematodes ; Cerebrale Venenthrombose ; Organische Psychose ; Herpes-simplex-Infektion ; Cytomegalie
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Ein 28jähriger Mann verstarb nach über zehnjähriger Krankheit mit rezidivierendem Gesichtsexanthem, Arthritiden und Stomatitiden nach einer katatonen Psychose unter cerebralen Krampfanfällen, wobei erst in den letzten Monaten ein pathologischer Harnbefund und positive Lupus-erythematodes-Tests (LE-Tests) erhoben wurden. Virologischserologische Untersuchungen drei Jahre vor dem Exitus ergaben stark erhöhte KBR-Titer gegen Herpes simplex und Cytomegalie. Bei der Obduktion fanden sich Veränderungen entsprechend einem generalisierten Lupus erythematodes (GLE) im Bereich der Mitralklappe, der Milz und der Nieren. Das Gehirn zeigte eine symmetrische, hämorrhagische Nekrose der Corpora striata bei Thrombophlebitis der inneren Hirnnerven mit umschriebenen Wandinfiltraten, Hämatoxylin-Körpern und LE-Zellen, wobei es sich um die erste Beobachtung von LE-spezifischen Veränderungen im Gehirn handeln dürfte. Es wird die Bedeutung cerebral-venöser Veränderungen hervorgehoben und eine Hypothese zur viralen Ätiologe des GLE mitgeteilt.
    Notizen: Summary A 28-year-old man suffered from recurrent facial exanthema, arthritis and stomatitis for ten years and died six months after a catatonic episode with terminal cerebral convulsions. Three years before his death high KBR-Antititers to Herpes simplex- and cytomegalic virus were observed, while Lupus-Erythematosus-Tests (LE-Tests) only became positive in the last months. At autopsy, changes compatible with Systemic Lupus Erythematosus (SLE) were found in the mitral valves, the spleen, and the kidneys. The brain displayed hemorrhagic infarction of the striate bodies and thrombophlebitis of the internal cerebral veins, the wall of which exhibited circumscribed infiltrations with numerous hematoxilin bodies and LE cells. This seems to be the first observation of LE-specific changes in the brain. The importance of cerebral vein affection in SLE involving the nervous system is stressed and a hypothesis submitted proposing the viral etiology of SLE.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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