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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Pathologe 20 (1999), S. 351-354 
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Malakoplakie ; Kolon ; Intestinale Blutung ; Key words Malakoplakia ; Colon  ;  Intestianal Bleeding
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary We report on a 62-year-old female patient with melena in which polypoid lesions of the cecum were discovered endoscopically. Histological examination of mucosal biopsies revealed an inflammatory process with lots of histiocytes and so-called Michaelis-Gutmann bodies, leading to the diagnosis of a malakoplakia of the colon. No other organs were found affected. In the course of an antibiotic therapy, there was no melena detectable over a period of six months. Malakoplakia, an inflammation usually affecting the urogenital tract, is rarely found in the colon, with only 35 cases published until now. It is frequently associated with other diseases like neoplastic or inflammatory disorders, immune defect syndromes or heroin abuse. This spectrum is expanded by our report in which a long-standing alcohol abuse was found as an attendant disease.
    Notes: Zusammenfassung Es wird der Fall einer 62jährigen Patientin vorgestellt, bei der anläßlich einer aufgrund von Teerstühlen durchgeführten Koloskopie polypöse Schleimhautvorwölbungen im Zäkum festgestellt und biopsiert wurden. Histologisch zeigte sich eine histiozytenreiche Entzündung mit Nachweis sog. Michaelis-Gutmann-Körperchen im Sinne einer Malakoplakie. Es wurden keine anderweitigen Organmanifestationen dieser Erkrankung gefunden. Nach Einleitung einer antibiotischen Therapie wurden innerhalb eines Beobachtungszeitraums von 6 Monaten keine Teerstühle mehr festgestellt. Das Kolon stellt einen ungewöhnlichen Manifestationsort der üblicherweise im Urogenitaltrakt auftretenden Malakoplakie mit bisher erst 35 Fälle publizierten Fälle dar. Häufig ist die Malakoplakie mit anderen Grunderkrankungen (z. B. Neoplasien, Infektionskrankheiten, Autoimmunerkrankungen, Immundefekten, Heroinabusus) assoziiert. Dieses Spektrum wird durch den vorliegenden Fall ergänzt, in dem ein langjähriger Alkoholabusus als Begleiterkrankung vorlag.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Lymphknotenschwellungen ; Differentialdiagnose ; Key words Cervical lymphadenopathy ; Differential diagnosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Cervical lymphadenopathies are widespread diseases in otorhinolaryngology. There are many differential diagnoses which have to be considered when swelling persists. To gain further information it is advisable to perform sonographically controlled fine needle aspiration biopsy (FNP). If there is no reliable result, it is necessary to remove a lymph node. We report on the rare case of isolated histiocytosis X in lymph nodes. A 63-year-old male had noticed a swelling of the right side of the neck about 6 weeks previously. The preliminary examinations (FNP/blood examinations) revealed no pathological findings. Only the histological examination delivered the diagnosis of histiocytosis X. Systemic manifestation was excluded by staging examinations. No further therapy was necessary after lymph node extirpation. The report demonstrates how to diagnose and treat this rare disease.
    Notes: Zusammenfassung Lymphknotenschwellungen gehören zu den häufigen Erkrankungen im HNO-Bereich. Es gibt eine Reihe von Differentialdiagnosen, die bei länger bestehenden Schwellungen zu bedenken sind. Zur Gewinnung einer orientierenden Zytologie empfiehlt sich die sonographisch kontrollierte Feinnadelpunktion (FNP). Wenn diese kein sicheres Ergebnis bringt, ist eine Lymphknotenexstirpation indiziert. Wir schildern den seltenen Fall einer isoliert auftretenden Histiozytosis X des Lymphknotens. Bei einem 63jährigen männlichen Patienten war eine Schwellung rechts zervikal aufgetreten. Die Voruntersuchungen (Labor/FNP) zeigten keine pathologischen Befunde und erst durch die histologische Präparataufarbeitung konnte die Diagnose einer Histiozytosis X gestellt werden. Eine disseminierte Manifestation konnte durch eine umfassende Diagnostik ausgeschlossen werden, so daß nach erfolgter Halslymphknotenexstirpation keine systemische Therapie mehr notwendig war. Anhand der Kasuistik werden die notwendige Diagnostik und Therapieverfahren aufgezeigt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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