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  • 1
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Sinus- und Venenthrombose ; Computertomographie ; Spiral-CT ; Bildnachverarbeitung ; Key words Dural sinus thrombosis ; Computed tomography ; Helical CT ; Image processing
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Dural sinus thrombosis is not uncommon. Due to the nonspecific symptomatology, as well as the manifold etiology, clinical diagnosis may be difficult. In these cases imaging procedures are frequently crucial in deciding how to proceed and how to treat. The aim of our study was to evaluate the diagnostic utility of helical CT in the detection of dural sinus thrombosis. In 20 patients with clinically suspected thrombosis CT angiography was performed. In 6 patients dural sinus thrombosis was diagnosed. In order to acquire also arterial vessels, a short delay of about 22 s after the onset of the application of contrast medium was selected. By this method we found an occlusion of the MCA in two patients with clinically suspected sinus thrombosis. In all patients the transverse slices and the multiplanar reconstructions showed filling defects or an “empty delta” sign. With irregular outlines the thrombus could be depicted over the complete course of the sinus. The MIP reconstructions were particularly helpful in the evaluation of the vessel anatomy and the pathological collateral venous drainage. In three patients MR angiograms were available for comparison. The smaller veins, such as the v. vermis inferior, were less clearly depicted than in CT angiography. CT angiography is a fast and reliable method to exclude or verify a sinus thrombosis. It can be performed immediately after non-enhanced CT. According to our present experience CT angiography is sufficient for the diagnosis of a sinus thrombosis.
    Notes: Zusammenfassung In der Arbeit wird der Wert der CT-Angiographie zum Nachweis oder Ausschluß einer zerebralen Sinus- und Venenthrombose (SVT) dargestellt. Bei 20 Patienten mit dem klinischen Verdacht auf eine SVT wurde eine CT-Angiographie in Spiraltechnik durchgeführt. Bei 6 Patienten bestätigte diese die Verdachtsdiagnose, bei 16 konnte eine Thrombose ausgeschlossen werden. Bei allen Patienten mit nachgewiesener SVT zeigten die axialen Schnitte und die multiplanaren Rekonstruktionen Füllungsdefekte oder ein „Empty-delta-Zeichen“. Durch angepaßte spezielle Schnittführungen ließen sich die Thromben im gesamten Verlauf darstellen. Die MIP-Rekonstruktionen waren besonders für die anatomische Zuordnung von Gefäßen und für die Beurteilung von Kollateralvenen geeignet. Magnetresonanzangiographien bei 3 Patienten ließen kleinere Venen, wie die V. vermis inferior, weniger deutlich zur Darstellung kommen als die CT-Angiographie. Die CT-Angiographie erweist sich als eine rasch durchführbare und zuverlässige Methode zum Ausschluß oder Nachweis von Thrombosen der Hirnvenen oder des duralen Sinus. Sie kann unmittelbar an die native Standard-CT-Untersuchung angeschlossen werden, so daß die Dauer der Diagnostik verkürzt wird. Nach unserer bisherigen Erfahrung ist die CT-Angiographie in der Diagnostik von zerebralen venösen Thromosen so sicher, daß auf eine DSA verzichtet werden kann.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 39 (1999), S. 847-854 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Zerebrale Amyloidangiopathie ; Intrazerebrale Blutung ; Computertomographie ; Kernspintomographie ; Key words Cerebral amyloid angiopathy ; Intracerebral hemorrhage ; Computed tomography ; Magnetic resonance imaging
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The purpose of our study was to evaluate the characteristic findings of acute hemorrhage due to amyloid angiopathy with computed tomography. 14 patients of intracranial hemorrhage with histologically confirmed cerebral amyloid angiopathy were observed over a period of 4 years. Characteristic findings were a lobar hemorrhage in superficial localisation, cortical involvment, subarachnoid hemorrhage, the multiplicity of hemorrhages and repeated episodes. Severe cerebral amyloid angiopathy is often accompanied by multiple petechial hemorrhages, restricted to a cortical-subcortical distribution, detectable by magnetic resonance imaging. These findings suggest that cerebral amyloid angiopathy is not a rare cause of atraumatic lobar hemorrhage. Amyloid angiopathy should be considered in any elderly patient with superficial intracerebral hemorrhage in an atypical location.
    Notes: Zusammenfassung In der Arbeit werden die computertomographischen Befunde der intrazerebralen Blutung im Rahmen der Amyloidangiopathie untersucht. 14 Patienten mit Massenblutung und histologisch bestätigter Amyloidangiopathie wurden in einem Zeitraum von 4 Jahren beobachtet. Charakteristische Befunde waren eine lobäre, oberflächlich gelegene Blutung, eine kortikale Beteiligung, eine begleitende Subarachnoidalblutung sowie ein mehrfaches und mehrzeitiges Auftreten der Blutungen. Eine schwere Amyloidangiopathie geht oft mit multiplen petechialen Blutungen in kortiko-subkortikaler Lokalisation einher, die sich kernspintomographisch nachweisen lassen. Die Befunde zeigen, daß die Amyloidangiopathie keine seltene Ursache einer nicht traumatischen lobären Blutung ist. Sie sollte daher bei jedem älteren Patienten mit einer intrazerebralen, oberflächlich gelegenen Blutung in atypischer Lokalisation in Betracht gezogen werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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