Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 37 (1997), S. 508-514 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Key words Aneurysm • Arteriovenous malformation • Cerebral vessels • MR-angiography • Paramagnetic contrast media • Developmental venous anomaly ; Schlüsselwörter Aneurysma • Arterio-venöse Malformation • Hirngefäße • MR-Angiographie • Paramagnetische Kontrastmittel • Venöse ; Dysplasie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Untersuchung größerer Meßvolumina mit der 3D time-of-flight MR-Angiographie wird durch das Auftreten von Sättigungseffekten liminiert, die sich signalmindernd auf Venen und Arterien auswirken können. Alternativ zu einer Reihe anderer MRA-Methoden ist die iv. Gabe paramagnetischer Kontrastmittel in Kombination mit 3D-Pulssequenzen geeignet, um bei bestimmten Indikationen ohne technischen Mehraufwand auch langsam durchflossene Hirngefäße und große Volumina zu untersuchen. Die intrakranielle Hauptindikation dafür ist die hochauflösende anatomische Darstellung normaler und dysplastischer Hirnvenen sowie die ergänzende Abklärung der venösen Drainage einer arterio-venösen Malformation, wenn die native MRA nur die arterielle Versorgung und den Nidus zeigt. Bei großen Aneurysmen, Brückenvenen und venösen Sinus lassen sich langsam durchflossene Lumina und Teilthrombosen zuverlässig differenzieren. KM-aufnehmende Hirntumoren können zusammen mit Gefäßverlagerungen dargestellt werden. Klinisch unbedeutend ist die Verbesserung der arteriellen MRA durch KM-Applikation mit den gegenwärtigen Routinetechniken zur Datenaufnahme. Signalminderungen infolge turbulenzbedingter Spin-Dephasierung werden durch Kontrastmittel nicht beeinflußt. Das Ergebnis KM-verstärkter MR-Angiogramme wird wesentlich durch den Zeitpunkt der Injektion mitbestimmt. Die gleichzeitige Darstellung von Venen und Arterien macht eine Weiterentwicklung von Nachverarbeitungsverfahren zur Gefäßsegmentierung notwendig.
    Notes: Summary Time-of-flight MR-angiography of large volumes is limited by the occurrance of saturation effects, which lead to low signal in both veins and arteries. Alternatively to a number of other MRA-techniques, intravenous application of paramagnetic contrast media in combination with 3D-pulse sequences with or without flow refocussing allows the depiction of slow vessels in large volumes without technical extra expenses. The main intracranial indication is anatomical 3D-imaging of normal and dysplastic cerebral veins with high spatial resolution, and the additional depiction of the venous drainage in AVMs, when unenhanced MRA shows only the arteriel supply and the nidus. In large cerebral aneurysms, bridging veins and venous sinuses, partial thromboses can easily be differentiated from slow flow. Contrast-enhancing tumors can be depicted together with normal or displaced vessels. Improvements of arterial signal due to contrast media with currently used routine MRA techniques are clinically not significant. Signal loss due to spin dephasing in vessels with complex flow is not influences by contrast media. Results of contrast-enhanced MRA are determined by the timing of injection. Since arteries and veins are both imaged with high signal intensity, improvements of postprocessing procedures for secondary vessel segmentation are necessary.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...