ISSN:
1435-2451
Keywords:
Proc. coronoideus fracture
;
Elbow fracture dislocation
;
Biomechanics
;
Therapy
;
Proc. coronoideus
;
Fraktur
;
Ellenbogenluxationsfraktur
;
Biomechanik
;
Therapie
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung Ellenbogenluxationsfrakturen zeigen in 80% eine Verrenkung des Unterarmes nach hinten. Bei 10–15% der Fälle davon liegt eine Abscherfraktur des Proc. coronoideus und Luxationsfraktur des Radiusköpfchens vor. Wenn das Radiusköpfchen als Hauptkraftträger bei axialer Belastung reseziert werden muß, so garantiert nur die unverletzte Olecranonpfanne mit ihrem Krümmungssektor von 180–199° zusammen mit dem Kapselbandapparat eine ausreichend stabile Gelenkführung. Deshalb sollte bei Verlust des Radiusköpfchens der Abbruch von mehr als 1/6 im Bereich des Proc. coronoideus mittels Zugschraube, autologer Knochenspanplastik oder Verschiebeosteotomie zur Verhinderung der Reluxation rekonstruiert werden.
Notes:
Summary Dorsal dislocation occurs in 80% of all fracture dislocations of the elbow joint. In 10–15% of these injuries the coronoid process and the capitulum radii are involved. If this injury causes the defect of the capitulum radii, — which means the loss of the main supporting part of the joint, — it is only the coronoid process which gives stability to the elbow joint. Therefore, in cases of coronoid fracture it is of utmost importance to reconstruct the coronoid process, if the fracture involves more than 1/6 of the incisura olecrani. Advisable for fixation is the use of a lag screw. In some cases the reconstruction with autogenous bone graft or osteotomy of the olecranon is indicated.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01729581
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