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  • 1
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Tremor ; Elektromyographie ; Ablenkmanöver ; Key words Tremor ; Electromyography ; Distraction maneuvers
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In a total of 30 tremor patients (14 with Parkinson’s disease, 6 with cerebellar tremor, 4 with essential tremor, 4 with psychogenic tremor, 2 with enhanced physiological tremor), tremor was electromyographically recorded before, during and after contralateral distraction tasks (tapping with the index finger or the tip of the foot, sequential flexion of the 2nd to 5th finger towards the thumb, „keyboarding”, and sensory discrimination). 22 of 26 patients with organic tremors spontaneously choose a volitional tapping frequency independent from their tremor frequency. In 4 patients with psychogenic tremor, frequencies of tremor and tapping were locked (n=3), or tremor disappeared abruptly (n=1) when contralateral tapping was started. Contralateral „keyboarding” and sensory discrimination revealed no clear differences between organic and psychogenic tremors. Contralateral tapping in further 23 patients (22 with organic tremors and 1 with psychogenic tremor) confirmed these findings. Contralateral tapping appears as the most valid distraction task and may help to differentiate psychogenic from organic tremors.
    Notes: Zusammenfassung Bei insgesamt 30 Patienten mit Tremor (14 mit Parkinson-Tremor, 6 mit zerebellärem Tremor, 4 mit essentiellem Tremor, 4 mit psychogenem Tremor, 2 mit aktiviertem physiologischen Tremor) wurde die Tremoraktivität vor, während und nach folgenden kontralateralen Ablenkungsmanövern elektromyographisch abgeleitet: Taktschlagen mit dem Zeigefinger oder der Fußspitze, sequentielle Beugung des 2. bis 5. Fingers auf den Daumen („Klavierspielen”) und Zahlendiskrimination. 22 von 26 Patienten mit organischem Tremor wählten spontan eine von der Tremorfrequenz abweichende willkürliche Taktfrequenz. Bei 4 Patienten mit psychogenem Tremor dagegen standen Tremor- und Taktfrequenz entweder in einer ganzzahligen Beziehung (n=3) oder der Tremor brach abrupt mit Taktbeginn ab (n=1). Während kontralateralem „Klavierspielen” und kontralateraler Zahlendiskrimination fanden sich dagegen keine klaren Unterschiede zwischen organischen und psychogenen Tremores. Die Befunde beim kontralateralen Taktschlagen wurden bei weiteren 23 Patienten (22 mit organischem Tremor und 1 mit psychogenem Tremor) bestätigt. Kontralaterales Taktschlagen erscheint danach als valider klinischer Test für die Abgrenzung psychogener von organischen Tremores.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Experimental brain research 43 (1981), S. 78-86 
    ISSN: 1432-1106
    Keywords: H reflex ; Long-loop reflex ; Electromyography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Long-loop reflexes from arm afferents onto motoneurones of leg muscles were investigated in 57 healthy subjects by means of H reflex testing and tonic EMG testing. In various tonically activated leg muscles, brachial nerve stimulation exerted stereotyped reflex responses which regularly consisted of an initial depression phase (mean onset latency: 60 ms) and a subsequent facilitatory phase (mean onset latency: 80 ms). H reflex studies, in contrast, only revealed the later facilitation. Except for this difference, both methods led to similar results: fibres responsible for the response were identified as low-threshold skin afferents with a conduction velocity of about 40 m/s. Noxious stimulation reinforced the effects of innocuous stimulation. The receptive field for the reflex response was not restricted to the ipsi- and contralateral arm regions but included the face and the rostral part of the trunk above the buttock. Percutaneous stimulation of dorsal roots C4 and T9, respectively, resulted in a shortening of the onset latencies of both depression and facilitation, with T9 stimulation. It is therefore suggested that the reflexes described are mediated via a directly descending, long spinal pathway.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neurology 201 (1972), S. 62-72 
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Myotonia Atrophica ; Myotonia Congenita ; Electromyography ; Spontaneous Muscle Fibre Activity ; Repetitive Discharge Trains
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 5 Patienten mit Myotonia congenita und 8 Patienten mit Dystrophia myotonica konnten 793 bzw. 677 myotone Entladungsserien elektromyographisch registriert werden. Die Entladungsserien wurden durch leichtes Muskelbeklopfen oder geringe Nadelbewegung provoziert. Wir berücksichtigten nur Entladungsserien, die aus einem repetierenden Aktionspotential bestanden und nicht durch benachbarte Aktivität überlagert waren. Gemessen wurde die Dauer der Entladungsserien, die Frequenz, Frequenz- und Amplitudenänderung und die Dauer der Einzelpotentiale. Dabei ergab sich: Die meisten Entladungsserien bei Myotonia congenita sind kurzdauernd, unter 1 sec; sie haben eine ansteigende Frequenz und abfallende Amplitude. Dagegen dauern die meisten Entladungsserien bei Dystrophia myotonia länger. Frequenz und Amplitude nehmen ab oder bleiben unverändert. Diese Befunde könnten auf einen unterschiedlichen Entstehungsmechanismus des myotonen Phänomens bei Myotonia congenita and Dystrophia myotonica hindeuten.
    Notes: Summary We recorded myotonic discharges electromyographically in 5 patients with myotonia congenita and in 8 others with myotonic dystrophy. It was by slight percussion of the muscle or minimal movement of the needle tip that the myotonic discharge trains were evoked. We used only single discharge trains consisting of one repetitive action potential. Thus we registered 793 discharge trains in myotonia congenita and 677 in myotonic dystrophy. The following parameters were studied: Duration of the discharge train, frequency, changes in both frequency and amplitude, duration of the action potential. Results: In myotonia congenita discharge trains of short duration, i.e. 1 sec or less, are predominant. Most often they show an increasing discharge rate and a decrease in amplitude. In contrast the majority of discharge trains in myotonic dystrophy are of longer duration and display either a decrease in frequency and amplitude or no modification at all. These findings appear to point to a different genesis of the myotonic discharge in the two disease entities.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neurology 203 (1972), S. 13-22 
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Paramyotonia congenita (Eulenburg) ; Myotonia congenita (Thomsen) ; Electromyography ; Repetitive Stimulation ; Mechanical Muscle Twitch ; Muscle Disease ; Myopathy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Untersucht wurde ein 71jähriger Mann aus einer bisher noch nicht bekannten Familie mit Paramyotonia congenita. In Wärme bestand eine leichte Perkussionsmyotonie, aber keine Bewegungsbehinderung. Unter Abkühlung des Unterarmes kam es rasch zu der charakteristischen Muskelsteifheit und anschließenden Lähmung. Wiederholte Bewegung verstärkte die Parese, die sich auch noch nach Ende der Kühlung weiter ausbildete. Im EMG fanden sich bei Zimmertemperatur myotone Entladungsserien. Unter Abkühlung nahmen die Entladungen vorübergehend zu. Es bestand aber keine dem Ausmaß der Muskelsteifigkeit entsprechende elektrische Aktivität. Spontane und willkürliche Aktivität verringerten sich mit zunehmender Lähmung und waren schließlich fast erloschen. Im Mechanogramm zeigte sich anfangs schon bei geringer Kälteeinwirkung ein Kraftverlust, während die elektrische Amplitude noch wenig abgesunken war. Bei repetitiver Reizung kurz nach Ende der Abkühlung ermüdete der Muskel rasch und hochgradig, was bei Zimmertemperatur nicht der Fall war. Wahrscheinlich greift der durch Kälte getriggerte pathologische Prozeß unmittelbar an der contractilen Substanz des Muskels an. Die neurophysiologischen Befunde unterscheiden sich deutlich von denen bei Myotonia congenita (Thomsen).
    Notes: Summary The case of a 71 years old male patient with paramyotonia congenita is described. There was no occurence of spontaneous paresis at room temperature. Lowering the temperature, a loss of muscle power became perceivable in the mechanogram while, at the beginning there was only a slight depression in amplitude of the evoked action potential. After termination of the cooling paresis became even more pronounced. Electric activity too faded away almost entirely. Repetitive stimulation showed a marked fatigability of the muscle. — The findings seem to indicate a direct influence of low temperature on the contractible substance of the muscle.
    Type of Medium: Electronic Resource
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