ISSN:
1435-2451
Keywords:
Vagotomy
;
Recurrent ulcer
;
Complication
;
Billroth I
;
Gastric resection
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung In einer retrospektiven Studie wurden die Ergebnisse der Billroth-I-Hemigastrektomie bei komplizierten Rezidivulzera nach selektiv proximaler Vagotomie (SPV) wegen Ulcera duodeni analysiert. Fünfzehn Patienten mit 4 Ulkusblutungen, 5 Stenosen, 3 Penetrationen, einer Perforation und 2 H2-Blocker refraktären Ulzera wurden 3,8 Jahre (15–81 Monate) postoperativ nachuntersucht. Kein Patient verstarb infolge des Reeingriffes, keiner entwickelte ein neuerliches Rezidivulkus. Bei 4 Patienten wurden 8 frühpostoperative Komplikationen, darunter eine revisionspflichtige Blutung und 3 subhepatische Hämatome, beobachtet. Zwölf Patienten (80%) wiesen im Verlauf ein gutes bis sehr gutes Ergebnis auf (Visick I und II). Die Gründe für eine Visick-III- und Visick-IV-Klassifikation waren in 2 Fällen eine Refluxösophagitis Grad I und II sowie therapierefraktäre dyspeptische Beschwerden in einem Fall. Die alleinige Hemigastrektomie mit Billroth-I-Anastomose ist für das komplizierte Rezidivulkus nach SPV ein probates Verfahren mit niedriger Morbidität und sicherer Rezidivprophylaxe im Langzeitverlauf.
Notes:
Abstract The outcome of Billroth I hemigastrectomy for complicated recurrent ulcers after proximal selective vagotomy (PSV) for duodenal ulcer was analyzed in a retrospective study of 15 patients followed up for 15–81 months (mean 3.8 years) postoperatively. Bleeding was reported in 4, stenosis in 5, penetration in 3, perforation in 1 and refractory ulcer in 2 cases. None of the patients died during revision surgery, and none developed ulcer recurrence. In 4 patients complications were seen, including bleeding requiring relaparotomy (1) and subhepatic hematoma (3). In 12 patients (80%) a good or excellent result (Visick I/11) was seen at follow-up. Reasons for Visick III or Visick IV classification were reflux esophagitis grades I and II in 2 cases and refractory dyspeptic symptoms in 1 case. Distal gastric resection with a Billroth I anastomosis for complicated recurrent ulcer after PSV proved to involve only low morbidity and to effect reliable prophylaxis of ulcer recurrence in the long term.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01876437
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