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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Virchows Archiv 364 (1974), S. 137-144 
    ISSN: 1432-2307
    Keywords: Angioblastic Meningioma ; Hemangioblastoma ; Hemangiopericytoma ; Specific Red Cell Adherence ; Endothelial Cell ; Interstitial cell ; Pericyte
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The presence of blood group isoantigens in vascular endothelium cells was used in order to identify cells of endothelial origin in CNS tumors. 70 cerebrospinal tumors coded as “angioblastic meningiomas” and 30 cerebellar hemangioblastomas were examined for the detection of BG isoantigens by the specific red cell adherence (SRCA) test by Davidson (1972). In cerebellar and supratentorial hemangioblastomas a positive SRCA reaction in endothelial cells forming the prominent component of this neoplasm was opposed by a negative reaction in the large majority of interstitial (stroma) cells that argues against their endothelial origin. Identical behavior of SCRA test supports the histogenetic identity of hemangioblastomas and angioblastic meningiomas. A consistently negative SRCA reaction in cerebrospinal hemangiopericytomas except for the endothelial cells lining the capillaries supports the concept of a non-endothelial (pericytic) histogenesis of this neoplasm. Richly vascularized meningiomas with positive SRCA reaction restricted to vascular endothelial cells can be separated from angioblastic meningiomas, although transition forms are likely to occur. Angioblastic meningiomas suggested to originate from vasoformative elements (endothelium and pericytes) were found to represent 3.2 percent of a biopsy sample of 660 cases with cerebrospinal meningiomas. Their relationship to primary meningeal neoplasms needs further elucidation.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neurology 208 (1975), S. 279-298 
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Meningioma ; Hemangioblastoma ; Hemangiopericytoma ; Recurrence rate ; Atypical meningioma ; Cytology brain tumors
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Häufigkeit der verschiedenen histologischen Meningiomtypen wurde bei 1328 Patienten mit chirurgisch behandelten Meningiomen, darunter 80% intrakraniellen Geschwülsten, untersucht. Die histologische Klassifikation erfolgte nach Courville (1950) und Rubinstein (1972), doch wurden „angioblastische“ Meningiome in 3 Gruppen untergliedert: gefäßreiche Meningiome, Hämangioblastome und Hämangiopericytome. Endotheliomatöse und Mischformen umfaßten 85% des Materials (71,5% der intrakraniellen Geschwülste), fibroblastische Formen 6,6 bzw. 7,5% und gefäßreiche (endotheliomatöse und Mischtyp-) Meningiome 5,2% der intrakraniellen Geschwülste, während echte „angioblastische“ Meningiome (Hämangioblastome und Hämangiopericytome) 2,8% des Gesamtmaterials (3,1% der intrakraniellen Tumoren) ausmachten. 1,2% waren „atypische“ (sog. maligne) Meningiome; echte Meningealsarkome wurden ausgeschlossen. Die Rezidivhäufigkeit bei Patienten mit mindestens 5 Jahren Überlebenszeit nach offenbarer Totalresektion des Tumors betrug 13% für alle Lokalisationen und 14,2% für die intrakraniellen Tumoren, war aber nach Partialresektion fast doppelt so hoch. Es fanden sich keine signifikanten Unterschiede in der Rezidivhäufigkeit und den Intervallen zwischen Erst- und Zweitoperation bei den verschiedenen histologischen Untergruppen der Meningiome. Eine Ausnahme bildeten die Hämangiopericytome, die signifikant höhere Rezidivraten boten und gemeinsam mit den atypischen Meningiomen wesentlich kürzere Rezidivintervalle aufwiesen. Die prognostische Bedeutung einiger histologischer Kriterien bei „nichtangiomatösen“ Meningiomen wurde bei 212 Patienten mit mindestens 5jähriger Überlebenszeit nach kompletter Tumorresektion geprüft. Die Rezidivfälle boten signifikant höhere Zelldichte und Mitoserate sowie vermutlich häufigere Rindeninvasion, während Kernpleomorphie, gesteigerter Gefäßgehalt und Fokalnekrosen keine Unterschiede zeigten. Der Nachweis von Mitosen allein erschien ohne prognostische Bedeutung. Während die meisten Meningiomrezidive keine wesentliche Änderung des morphologischen Grundtyps boten, zeigten 12,5% der Rezidive erhöhte Zelldichte und Mitoseraten als offenbare Hinweise auf eine geänderte Wachstumsrate. In 2 Fällen wurde die Umwandlung eines isomorphen (benignen) Meningioms in ein echtes Spindelzellsarkom beobachtet.
    Notes: Summary The incidence of the various histological subtypes of meningiomas was examined in 1238 patients with surgically treated meningiomas, about 80% arising within the cranial cavity. The histological classification used was that of Courville (1950) and Rubinstein (1972), but “angioblastic” meningiomas were segregated into 3 groups: highly vascularized meningiomas, hemangioblastomas, and hemangiopericytomas. Endotheliomatous and transitional forms constituted 85% of the total (71.5% of intracranial tumors), fibroblastic forms 6.6 and 7.5%, respectively, and highly vascularized (endotheliomatous or transitional) meningiomas 5.2% of the intracranial tumors, while true “angioblastic” meningiomas (hemangioblastomas and hemangiopericytomas) amounted to 2.8% of the total (3.1% of the intracranial tumors). 1.2% were “atypical” (so-called malignant) meningiomas; true meningeal sarcomas were excluded. The incidence of recurrence in patients surviving at least 5 years after apparently complete removal of the tumor was 13% for all sites, and 14.2% for intracranial tumors, but almost twice as high after partial removal. There were no significant differences in the recurrence rate and intervals between first and second operation according to the various histological subtypes of meningiomas, except for hemangiopericytomas which recurred with significantly higher frequency and, together with atypical meningiomas, at much shorter intervals than the others. The prognostic significance of some histological criteria in “non-angiomatous” meningiomas was examined in 211 patients surviving at least 5 years after apparently complete removal of the tumor. Among the recurrences, there was a significantly higher degree of cellularity and increased mitotic rate and, probably, of cortical invasion, while nuclear pleomorphism, increased vascularity, and focal necroses showed no definite differences. The presence of mitotic figures alone appeared to be of no prognostic value. While most recurrent meningiomas did not change their basic morphological type significantly, about 12.5% of the recurrences appeared to have a different rate of growth as suggested by increased cellularity and mitotic rates. In 2 cases an isomorphic (benign) meningioma became a true spindle cell sarcoma.
    Type of Medium: Electronic Resource
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