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    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 2 (1998), S. 242-249 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter Maligne Melanome der Gesichtshaut ; Hochrisikomelanome ; Metastasen von Melanomen ; Lymphknotenmetastase in der Parotisdrüse ; Parotidektomie und Neck dissection ; Key words Malignant Melanoma of the Face ; High-risk melanoma ; Metastases of melanomas ; Lymphnode metastases in the parotid gland ; Parotidectomy and neck dissection
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Formation of metastases was observed in 246 cases (27.8%) out of a group of 884 patients with melanoma of the head and neck region treated in the years 1967–1991. In the group of patients with metastases, regional metastases were found in the cervical lymph nodes in 136 cases (55.3%). In 74 patients (30.1%) the first metastasis was a distant metastasis, i.e., the tumor had spread by hematogenic dissemination. In 53 patients (21.5%) the first metastasis was located in the parotid gland. Evaluation of the clinical data of the patients led to interesting results regarding prognosis following the different types of surgical treatment. The 5-year survival rates were established by means of multivariant analysis using the Cox model, taking into account sex and tumor thickness: Following radical tumor removal, including neck dissection and parotidectomy, the 5-year survival rate amounted to 61.8%. If the parotid gland was not removed and only tumor and cervical lymph nodes were resected, 66.2% of the patients were still alive 5 years following surgery. The difference between these two groups was statistically not significant (P = 0.07). In those cases where only the primary tumor was removed, the 5-year survival rate was 85.8% and thus significantly better than in the two other groups (P≤ 0.0001). Two conclusions can be drawn: In metastasizing melanoma of the head and neck the parotid glands are affected in 20% of the cases and thus more frequently than expected. The retrospective analysis of groups of patients differing with regard to the prognosis of their disease cannot be used to provide information on which therapy is the best. This is particularly true for the question whether or not the parotid gland should be removed in addition to a neck dissection. It will be necessary to perform a prospective randomized study in order to find answers to these questions. Such a study could be performed within DÖSAK (Deutsch-Österreich-Schweizerischer Arbeitskreis für Tumoren im Mund-Kiefer-Gesichtsbereich = German, Austrian, Swiss Working Group on Tumors in the Maxillo-Facial Region) in cooperation with different hospitals.
    Notes: In einem Kollektiv von 884 Patienten mit Kopf-Hals-Melanomen der Jahre 1967–1991 traten in 246 Fällen (27,8%) Metastasen des Tumors auf. Innerhalb der Gruppe der Patienten mit Filiae kam es bei 136 Fällen (55,3%) zu regionalen Metastasen der Lymphknotenstationen des Halses. Bei einem knappen Drittel von 74 Patienten (30,1%) war die Erstmanifestation eine Fernmetastase, also eine Generalisierung der Tumorerkrankung durch eine hämatogene Streuung. Bei 53 Patienten (21,5%) war die erste Tumormetastase in den Lymphknoten der Ohrspeicheldrüse gelegen. Die Auswertung der klinischen Daten der Patienten erbrachte für die Prognose nach den unterschiedlichen operativen Behandlungen überraschende Ergebnisse. Es wurde die 5-Jahres-Überlebensrate (ÜLR) mittels der multivariaten Analyse im Cox-Modell unter Berücksichtigung der Faktoren Geschlecht und Tumordicke ermittelt. Bei Patienten mit einer radikalen Tumorentfernung plus Halsausräumung und Parotidektomie lag die ÜLR bei 61,8%. Wurde auf die Parotidektomie verzichtet und nur der Tumor und die Lymphknotenstationen des Halses operiert, lebten nach 5 Jahren noch 66,2% der Patienten. Der Unterschied beider Gruppen war nicht signifikant (p = 0,07). Wenn ausschließlich der Primärtumor operiert wurde, war die ÜLR mit 85,8% am günstigsten und gegenüber den beiden Vergleichsgruppen mit P ≤ 0,0001 signifikant. Die Untersuchung lassen 2 Schlüsse zu: Bei metastasierenden Kopf-Hals-Melanomen ist die Parotisdrüse mit ca. 20% häufiger als vermutet betroffen. Die retrospektive Analyse prognostisch unterschiedlicher Patientengruppen ist für Therapievorschläge nicht zu verwerten. Dies gilt insbesondere auch für die Frage, ob die Ohrspeicheldrüse in die regionale Ausräumung der Lymphknotenstationen einbezogen werden soll. Zur Klärung ist eine prospektive randomisierte Studie erforderlich, die im Rahmen des Deutsch-Österreichisch-Schweizerischen Arbeitskreises für Tumoren im Kiefer- und Gesichtsbereich (DÖSAK) unter Beteiligung verschiedener Kliniken erfolgen könnte.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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