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  • 1
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Schlüsselwörter Kornea ; Entzündung ; Thermographie ; Untersuchungstechnik ; Verband ; Physikalische Medizin ; Key words Cornea ; Inflammation ; Ocular thermography ; Instrumentation bandage ; Physical medicine
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Background: The corneal temperature is not often measured, but it may be useful to evaluate the temperature-changing effect of the application of eye bandages. The reason for applying an eye bandage is to calm an inflamed eye and to provide mechanical protection. Everyone knows that some patients have more complaints after an eye bandage has been applied. This phenomenon might be caused by the inflamed eye being warmed up by bandage application. Materials and methods: In 40 apparently healthy subjects 24±1.93 years of age we examined the temperature changes caused by two different types of eye bandage. The measurements were done with a Jeol infrared camera. Twenty probands received a monocular bandage consisting of a perforated plastic cap and another 20 subjects a monocular mull bandage with a perforated plastic cap. Results: The mean corneal apex temperature was 32.05±0.74°C. Both bandages caused the corneal temperature to go up considerably. The perforated plastic cap increased the mean apex temperature by 0.58±0.48°K and the combined mull bandage by 1.15±0.57°K (P〈0.05). Conclusions: Application of an eye bandage increases the corneal temperature significantly. This is known to change enzyme activities and to cause prostaglandin liberation and pain. A change in the bacterial spectrum may result. Cooling as a universal principle in antiphlogistic therapy might be a supplementary therapy in treating sterile, but inflamed eyes.
    Notes: Fragestellung: Temperaturbestimmungen am Auge werden in der klinischen Routine selten durchgeführt. Der Augenarzt legt Augenverbände an, in der Absicht, das Auge zu ,,beruhigen`` und mechanisch zu schützen. Doch jeder kennt die Patienten, denen der Verband vermehrte Schmerzen bereitet. Material und Methode: Dieser Frage sind wir mit 2 verschiedenen Verbandstypen in einer Studie an 40 gesunden Probanden (24±1,93 Jahre) nachgegangen. Es wurden Temperaturverteilungsbilder mit einer Infrarotkamera (Jeol) vor und 1 h nach Anlegen eines monokularen Verbands angefertigt. Je 20 Personen erhielten eine gelochte Plastikhartschale und ein Mull-eye-pad plus Plastikhartschale als Verband angelegt. Ergebnisse: Der Ausgangswert des Apex corneae betrug 32,05±0,74°C. Bei Probanden mit der gelochten Plastikhartschale war die Temperatur um 0,58±0,48°C, mit Mull-pad plus Hartklappe im Mittel um 1,15±0,57°C höher (p〈0,05). Schlußfolgerung: Eine erhöhte Hornhauttemperatur kann verstärkte Schmerzen, höhere Enzymaktivitäten und ein verändertes bakterielles Besiedlungsmuster nach sich ziehen. Die Kühlung des entzündeten Auges als universelle antiphlogistische Maßnahme kann eine wichtige therapeutische Ergänzung darstellen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Key words Fluorescein angiography • Normal-tension glaucoma • Optic nerve head cupping ; Schlüsselwörter Angiographie • Normaldruckglaukom • Papillenexkavation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Hintergrund: Eine Ischämie der Retina und des Sehnerven erscheint von zunehmender Bedeutung in der Genese des Glaukoms. Gerade bei Patienten mit Normaldruckglaukom (NDG) wird diese vaskuläre Genese diskutiert. In dieser Studie haben wir die retinale Hämodynamik bei Patienten mit NDG untersucht. Patienten und Methode: 25 Patienten mit NDG wurden in die Studie eingeschlossen (Alter 58 ± 16 Jahre). Nach einer Auswaschphase von 3 Wochen wurden die arteriovenöse Passagezeit (AVP) sowie die arteriellen und venösen Durchmesser („half height of maximum height“) aus Scanning-Laser-Fluoreszein-Angiographien mittels digitaler Bildanalyse ermittelt. Ergebnisse: Die arteriovenöse Passagezeit war bei Patienten mit NDG (2,78 ± 1,1 s) signifikant (p 〈 0,0001) gegenüber gesunden Probanden (1,58 ± 0,4 s) verlängert. Es zeigten sich keine Korrelationen zwischen den arteriellen, venösen Durchmessern, des intraokularen Druckes, des Bludruckes und des berechneten Perfusionsdruck mit der retinalen arteriovenösen Passagezeit. Zusammenfassung: Bei Patienten mit NDG kann die verlangsamte Passage als Ursache einer chronischen Hypoxie gewertet werden. Dieses könnte darauf hinweisen, daß eine Zirkulationsstörung als primärer Faktor in der Genese der Normaldruckglaukoms zu werten ist.
    Notes: Summary Chronic ischemia of the retina and the optic nerve head seems of importance especially in patients with normal-tension glaucoma (NTG). The purpose of this study was to examine the retinal hemodynamics in patients with NTG. Patients: Twenty-five patients with NTG were examined (3 weeks washout period) in this study (age 58 ± 16 years). The arteriovenous passage (AVP) time and arterial and venous diameters from scanning laser fluorescein angiograms were evaluated by means of digital image analysis. Results: The AVP time in patients with NTG (2.78 ± 1.1 s) was significantly prolonged (P 〈 0.0001) compared with healthy subjects (1.58 ± 0.4 s). No significant correlation was found between arterial and venous diameters, intraocular pressure, blood pressure or calculated perfusion pressure and retinal arteriovenous passage time. Conclusion: Patients with NTG showed prolonged retinal passage, which could cause chronic hypoxia. This prolongation of circulation is not correlated with any of the clinical parameters. Thus, a circulatory defect might be a primary factor in the pathogenesis of NTG.
    Type of Medium: Electronic Resource
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