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  • 1
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 146 (1998), S. 1050-1053 
    ISSN: 1433-0474
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Inhaliertes Stickstoffmonoxid ; Hochfrequenzbeatmung ; Lungenexpansion ; Alveoläre Rekrutierung ; Mekoniumaspirationssyndrom ; Key words Inhaled nitric oxide ; High-frequency ventilation ; Lung expansion ; Alveolar recruitment ; Meconium aspiration syndrome
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary High-frequency ventilation and inhaled nitric oxide represent – among others – two treatment options in hypoxemic respiratory failure of neonates. We report the case of a term infant with meconium aspiration syndrome, who only responded favorably to inhaled nitric oxide following the initiation of high-frequency ventilation. At an oxygenation index of 17 we started treatment with nitric oxide in order to reverse right-to-left shunting and improve oxygenation. How- ever the respiratory situation did not improve, the oxygenation index increased to 25. After discontinuation of nitric oxide the mode of ventilation was switched to HFV with mean airway pressures of 15 mbar. Again oxyena-tion was unaffected with an oxygenation index of meanwhile 31. At that stage of a second trial of inhaled nitric oxide was started at a concentration of 10 ppm while continuing high-frequency ventilation. Immediately oxygenation improved significantly, the oxygenation index decreased to 9 within several minutes after restarting nitric oxide. This effect on oxygenation was sustained for the duration of several days during high-frequency ventilation until gradual weaning from iNO could be performed. Discussion: Adequate lung expansion is required in order to achieve the maximum benefit of nitric oxide therapy. Inadequate alveolar ventilation secondary to parenchymal lung disease may lead to a non-response to treatment with nitric oxide. Adequate alveolar ventilation appears to be more readily achieved by the use of high-frequency ven- tilation as compared to conventional ven- tilation. In cases of respiratory failure due to meconium aspiration syndrome this therapeutic regimen should be considered, even if these therapies (high-frequency ventilation, inhaled nitric oxide) have previously been proven inefficient when used as single treatment modalities.
    Notizen: Zusammenfassung Inhalatives Stickstoffmonoxid und Hochfrequenzbeatmung gehören neben einer Reihe weiterer Behandlungsoptionen zu den Therapiemodalitäten bei der Behandlung des neonatalen Lungenversagens. Wir berichten über den Fall eines reifen Neugeborenen mit Mekoniumaspirationssyndrom, das nicht unter konventioneller Beatmung, wohl aber unter Hochfrequenzbeatmung mit einer Verbesserung der Oxygenierung auf die Gabe von inhalativem NO reagierte. Bei einem Oxygenierungsindex von 17 begannen wir eine Therapie mit inhalativem Stickstoffmonoxid, die zu keiner Verbesserung der respiratorischen Situation führte. Auch die nach Beendigung der Stickstoffmonoxidtherapie begonnene Hochfrequenzbeatmung hatte keinen Anstieg des arteriellen Sauerstoffpartialdrucks zur Folge, der Oxygenierungsindex lag zu diesem Zeitpunkt bei 31. Erst eine kombinierte Therapie von Hochfrequenzbeatmung und inhalativem Stickstoffmonoxid führte zu einem deutlichen Anstieg des arteriellen Sauerstoffpartialdrucks und zu einem Abfall des Oxygenierungsindex auf einen Wert von 9. Diskussion: Eine ausreichende Lungenexpansion ist Voraussetzung für ein optimales Ansprechen auf Stickstoffmonoxid. Eine inadäquate alveoläre Ventilation erscheint auf dem Boden einer parenchymatösen Lungenerkrankung ein ausreichender Grund für ein klinisches Nichtansprechen auf eine Stickstoffmonoxidtherapie zu sein. Eine suffiziente Rekrutierung von Alveolen ist unter einer Hochfrequenzbeatmung einfacher zu erreichen als unter konventioneller Beatmung. Diese Kombinationstherapie sollte in Fällen eines hypoxämischen Lungenversagens bei Mekoniumaspirationssyndrom auch dann in Betracht gezogen werden, wenn beide Therapiemodalitäten für sich genommen nicht zu einer Verbesserung der Oxygenierung geführt haben.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 2
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Intensive care medicine 26 (2000), S. 84-87 
    ISSN: 1432-1238
    Schlagwort(e): Key words High-frequency ventilation ; Noise production ; Newborn ; Neonatal intensive care unit ; Decibel
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Objective: To test the hypothesis that neonatal high-frequency ventilators create different noise levels depending upon ventilator settings and device-specific properties.¶Materials: Three neonatal ventilators with built-in high-frequency options (Babylog 8000, Infant Star, Stephanie) and an exclusive high-frequency oscillator (SensorMedics 3100A).¶Measurements: Noise levels were recorded by a microphone and measured by a decibel recording device at a defined distance from a test lung.¶Results: Noise levels were highest for the SensorMedics and the Babylog (70 dB and 62 dB, respectively). Whereas the SensorMedics increased noise production with amplitude, the Babylog remained at a constant level. The Infant Star (52 dB) and the Stephanie (54 dB) were significantly less noisy at their maximum levels of amplitude (40 mbar and 50 mbar, respectively).¶Conclusion: Most levels recorded were below those measured within an incubator without the use of a ventilator. We conclude that neonatal high-frequency ventilators do not represent a major contribution to noise levels for newborns in neonatal intensive care units (NICUs).
    Materialart: Digitale Medien
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