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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Intensivmedizin und Notfallmedizin 35 (1998), S. s019 
    ISSN: 1435-1420
    Keywords: Schlüsselwörter Rechtsherzkatheteruntersuchung – Pulmonalarterienkatheter – Komplikationen – Monitoring, hämodynamisches – Effektivität – Mortalität –Überleben ; Key words Right heart catheterization – pulmonary artery catheterization – complications – hemodynamic monitoring – effectiveness – mortality – survival
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Hemodynamic monitoring of the critically ill patient with pulmonary artery catheterization has been followed by controversy through the decades although most clinicians believe that the catheter is useful in diagnosis and treatment of a variety of clinical conditions. Its ability to measure important hemodynamic indices allows more accurate determination of the hemodynamic status of critically ill patients and, furthermore, a modification of treatment modalities (e.g., volume therapy, therapy with vasoactive substances). Moreover, evidence exists that right heart catheterization may fail to improve outcomes in some circumstances and maybe associated with an increased risk of death. The ultimate effectiveness of invasive hemodynamic monitoring in terms of outcome remains uncertain, for lack of properly designed clinical trials. Therefore, appropriate indications for pulmonary artery catheter monitoring according to recommendations of a recent consensus conference are mainly based upon expert opinions. Consistent with this expert panel and other medical societies a moratorium on the use of pulmonary artery catheters is not warranted. Randomized, controlled trials of pulmonary artery catheters should be conducted to further define the effectiveness of this type of intervention. Clinicians' knowledge about the use of the pulmonary artery catheter and its complications as well as current training should be improved.
    Notes: Zusammenfassung Das bettseitige invasive hämodynamische Monitoring des kritisch kranken Patienten auf der Intensivstation mittels Pulmonalarterienkatheter ist seit Jahren Gegenstand kontrovers geführter Diskussionen. Dem unbestrittenen Informationsgewinn durch den Pulmonalarterienkatheter mit der Möglichkeit einer verbesserten Diagnostik und Therapiesteuerung in vielen klinischen Situationen stehen Risiken und Komplikationen der invasiven Prozedur sowie eine bisher in ihren tatsächlichen Ursachen nicht geklärte erhöhte Morbidität und Mortalität gegenüber. Da bis heute keine eindeutigen Ergebnisse aus großen prospektiven, randomisierten Studien bezüglich der Effektivität des Pulmonalarterienkatheters vorliegen, stützen sich auch die jüngsten Empfehlungen einer Konsensuskonferenz größtenteils auf Expertenmeinungen, wobei jedoch die Forderung nach einem Moratorium sowohl von nationalen als auch internationalen Fachgesellschaften verworfen wird. Dennoch ist die Planung entsprechender, fachübergreifender Studien zum Nutzen bzw. Risiko des Pulmonalarterienkatheters unumgänglich. Aus- und Weiterbildung der mit der Swan-Ganz-Katheterisierung befaßten Ärzte muß dringend intensiviert und verbessert werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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