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    ISSN: 1435-1285
    Keywords: Schlüsselwörter Laser – Revaskularisation – KHK – Ischämie – Myokard ; Key words laser – revascularization – coronary disease – ischemia – myocardium
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Background: Does transmyocardial laser revascularization (TMLR) as a new surgical technique for treating patients with otherwise intractable angina pectoris improve myocardial perfusion or contractility? Methods: Sixty-seven patients transferred for TMLR were evaluated by clinical evaluation, treadmill stress testing, echocardiography, ventriculography, and hybrid positron emission tomography preoperatively and in patients treated with TMLR at 6 and 12 month follow up. Hemodynamic assessment and clinical evaluation were performed perioperatively. Results: In 28/67 cases (42%) CABG, in 9/67 patients (13%) CABG in combination with TMLR (combined group), and in 30/67 patients (45%) only TMLR (sole group) were performed. Perioperative mortality in the sole group was 13%, in the combined group zero, and in the CABG group 11%. In all groups a significantly improved clinical status (p≤0.01) 1 week postoperatively and in TMLR groups also at 6 and 12 months was observed. In the TMLR groups treadmill tolerance (p〈0.05) improved, although function, perfusion and metabolism did not change significantly at the 6 and 12 month follow up. Conclusion: TMLR significantly improves clinical status and treadmill stress tolerance, but does not change function, perfusion, and metabolism.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Vermag die Transmyokardiale Laserrevaskularisation (TMLR) als eine neue chirurgische Methode zur Behandlung der schweren Angina pectoris die myokardiale Perfusion und Kontraktilität zu verbessern?¶Methoden: Siebenundsechzig Patienten, die zur TMLR überwiesen worden waren, wurden mittels klinischer Untersuchung, Ergometrie, Echokardio-, Ventrikulographie und hybrid PET präoperativ und Patienten, die mit TMLR behandelt wurden, nach 6 und 12 Monaten follow up evaluiert. Hämodynamische Messungen und klinische Untersuchung wurden perioperativ durchgeführt.¶Ergebnisse: In 28 von 67 Patienten (42%) ACVB, in 9 von 67 Patienten (13%) ACVB in Kombination mit TMLR (kombinierte Gruppe) und in 30 von 67 Patienten (45%) nur TMLR (isolierte Gruppe) wurden durchgeführt. Die perioperative Letalität in der isolierten Gruppe lag bei 13%, in der kombinierten Gruppe bei null und in der ACVB Gruppe bei 11%. In jeder Gruppe wurde ein signifikant verbesserter klinischer Status (p≤0,01) 1 Woche postoperativ und in den TMLR-Gruppen auch nach 6 und 12 Monaten beobachtet. In den TMLR-Gruppen verbesserte sich ebenfalls die Belastbarkeit in der Ergometrie (p〈0,05), obgleich Funktion, Perfusion und Metabolismus sich nach 6 und 12 Monaten follow up nicht signifikant veränderten.¶Zusammenfassung: TMLR verbessert signifikant den klinischen Status und die Belastbarkeit in der Ergometrie, aber verändert nicht die Perfusion, Funktion und den Metabolismus.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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