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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European archives of psychiatry and clinical neuroscience 228 (1980), S. 197-204 
    ISSN: 1433-8491
    Keywords: H-reflex recovery curves ; Postinhibitory facilitation ; Pyramidal spasticity ; H-Reflex ; Konditionierungskurven ; Postinhibitorische Bahnung ; Pyramidenbahnspastik
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung An 18 Normalpersonen und 26 Patienten mit pyramidaler Spastik (8 spastische Spinalparalysen, 6 spastische Hemiparesen, 12 spastische Spinalläsionen) wurden die H-Reflex-Amplituden des M. triceps surae nach N. tibialis-Reiz und verschiedenen elektrischen Vorreizen registriert. Der H-Reflex wird bei pyramidaler Spastik durch motorisch eben unterschwellige Tibialis-Vorreize nach 300 ms leicht gebahnt (bis 113%), nachdem die erste starke Bahnungsphase (10 ms) und die folgende Depression (20–200 ms) abgeklungen sind. Ähnliche postinhibitorische Bahnungen finden sich bei Spastikern nach ipsilateraler plantarer Hautreizung und direkter Hinterstrangsreizung. Nach kontralateraler Vorreizung des N. tibialis posterior haben Gesunde und Spastiker eine mäßige H-Reflex-Bahnung zwischen 50–300 ms. Diese späte Bahnung korreliert nicht mit dem Schweregrad der Spastik, doch ist sie bei cerebralen Pyramidenläsionen deutlicher als bei spinalen Läsionen. Es wird angenommen, daß die postinhibitorische Bahnung nicht durch supraspinale long-loop-Reflexe, sondern ähnlich wie der Klonus durch einen intraspinalen Rhythmus entsteht, der von supraspinal gebahnt und moduliert wird.
    Notes: Summary H-reflex amplitudes were recorded after stimulation of the tibial nerve and different electrical stimuli in 18 normal persons and 26 patients showing pyramidal spasticity (8 spastic spinal paralysis, 6 spastic hemiparesis, 12 spinal lesions). A just subthreshold stimulus of the tibial nerve facilitated the H-reflex in spastic patients slightly after about 300 ms (up to 113%), following an early strong facilitation (10 ms) and a longer lasting depression (20–200 ms). Similar postinhibitory facilitation was obtained in spastic patients after ipsilateral stimulation of the plantar surface and after direct stimulation of the dorsal columns. Conditioning by contralateral stimuli of the posterior tibial nerve caused a slight late facilitation in both normal and spastic patients. This late facilitation did not correlate significantly with the severity of spasticity, but it was more pronounced in cerebral pyramidal lesions than in spinal ones. It is assumed that this postinhibitory facilitation is probably generated as a spinal rhythm, similar to the clonus, and that it is modulated from supraspinal structures.
    Type of Medium: Electronic Resource
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